The effect of spectators on the ability, performance and success of the Iranian volleyball premier league team
Subject Areas : Management, Economics, AccountingَAli masoudi 1 , yaser janbaz 2
1 - Imam Hussein University (AS)
2 - Imam Hussein University
Keywords: Spectators, team performance, Premier League, team performance, Premier League,
Abstract :
Today, coaches design the preparation process and training program to develop individual performance and sports teams using statistical analysis methods. The spectators along with the players are like rich resources that are identified with the help of sports psychologists and according to considering the individual characteristics of the players and providing the optimal conditions for supporting the players through the support and encouragement of the spectators and the correct planning. In this regard, the necessity of the present study to investigate the effects of Mashachi's presence on the team performance of Iranian Men's Premier League volleyball players was studied. Isfahan, Mehram Tehran, Bandaramam Petrochemical, Afra Khalikh Fars, Tehran, Takmash Qazvin, Isfahan Zobahan Army and Zanjan Cooperative, which has a total of 12 teams and about 144 players and 24 coaches. Mahshahr team's experimental team and Zanjan cooperation team, which was very close to Mahshahr team in terms of table points and conditions, was considered as a control variable. Of course, Mashachi's presence had no effect on Mahshahr and for this reason it was considered as a control variable and the team efficiency variable (dependent variable) was examined in a quasi-experimental with post-test. Sampling method is purposeful. And 12 Zanjan assisting players as control variables. In this study, the Feltz & Learge (1998) Collaborative Performance Questionnaire was used. This questionnaire consists of 49 questions and includes (5 subscales of effort, team stability, readiness, unity and ability). A 5-point scale was used to determine the degree of importance of each variable. In this study, the researcher used an independent t-test due to the normal distribution of data. The presence of spectators has had a significant effect on the amount of effort, unity, team stability, ability, team efficiency and readiness of Iranian Men's volleyball players, and finally it is suggested that the present study be conducted on different groups.
• آقاپور، سید مهدی. (1380). پژوهش تحلیلی در جامعه شناسی ورزش، تهران؛ سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.
• اژدری، محمد و همکاران(1390 )، تاثیر عامل اولویت¬های تماشاگران بر جذب آنان به مسابقات لیگ برتر، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی
• الهی، علی رضا (1387)، موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
• الهی، علیرضا. (1383). بررسی عملکرد سازمان لیگ حرفه ایی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن. کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
• بختياري، محمد، (1389)، بررسي ميزانرضايتمندي تماشاچيان ليگ برتر فوتبال از ارائه خدمات گوناگون، پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران.
• بـرنيکرهوف، روبرت؛ درسلر، دنيس، (1377)، اندازه گيري بهرهوري: راهنمايي براي مديران و متخصصان، ترجمه دکتر محمود عبدالله زاده، انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
• پارسائيان، علی (۱۳۷۹)، مبانی رفتار سازمانی، تهران، دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
• پاركز، ژانتبي؛ بيورليآر، كيزنگز؛ كواتر، منجروم، (1382)، مديريت معاصر در ورزش، ترجمه محمداحساني، دانشگاه تربيتمدرس، دفتر نشر آثار علمي.
• تجاری، فرشاد؛ ترك فر، احمد (1390). تاثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران، مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش¬هاي مديريت ورزشي و علوم حركتي. سال اول، شماره 2
• جليليان، غلامرضا. (1383). توصيف وضعيت باشگاه¬هاي حرفه اي ايران و مقايسه آن با چند كشور منتخب، رساله دكتري، دانشگاه تربيت معلم
• حميدي، مهرزاد، (1382)، ارتباط بين ساختار سازماني، اثربخشي و تعهد سازماني در حوزه¬هاي ستادي سازمان¬هاي ورزشي كشور؛ پايان نامه دكتري تخصصي، دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران.
• دهقان قهفرخی، امین و همکاران (1389)، بررسی انگیزه¬های حضور هوادارن بازی¬های تیم ملی فوتبال ایران، مدیریت ورزشی شماره6، ص ص 168-153.
• رمضاني، نسرين، (1383)، بررسي عوامل موثر بر رضايتمندي مشتريان باشگاه¬هاي بدنسازي خصوصي بانوان شهر تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران.
• روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ و ابراهيمي، عبدالمجيد، (1375)، مديريت بازايابي، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.
• ريحاني، محمدرضا، (1380)، عوامل مؤثر برجذب مشتري در بانك توسعه صادرات ايران با استفاده از بازاريابي خدمت از ديدگاه مشتريان، پايانكار كارشناسان ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي.
• ساعت چیان، وحید؛ الهی، علیرضا؛ و رسولی، مهدی (1391). توازن قدرت: تحلیل روند تعادل رقابتی لیگ حرفه¬ای فوتبال ایران و لیگ¬های برتر اروپا با استفاده از شاخص HICB، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 144-129
• شفيع زاده، اسرافيل، (1385)، كيفيت خدمات و رضايت مشتريان در عصر جديد جهانگردي؛ فصلنامه آموزشي و پژوهشي و اطلاع رساني مديريت كيفيت و بهره وري، شماره اول، ص، 13-20.
• شكرريز، فاطمه، (1383)، بررسي تأثير عوامل زيرساختي فني و كاربردی، پاياننامه كارشناسي ارشد مهندسي صنايع ـ سيستمهاي اقتصادي و اجتماعي، دانشگاه تهران.
• طیبی، بهمن، (1386)، بررسی میزان رضایتمندی کشتی گیران بزرگسال استان گلستان از باشگاههای کشتی استان گلستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
• عرب مازار، علي اکبر، (1374)، خصوصي سازي و تاثير آن بر اشتغال، مجله اقتصاد ومديريت.
• غفوری، فرزاد. قاسمی حمید. خلیلی علی اصغر(1390)، اندازه گیری ملی گرایی بعنوان انگیزه هواداران تیم ملی ایران، ششمین همایش ملی تربیت بدنی.
• فلاحی، احمد (1387)، مطالعه و اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران با رویکرد بازاریابی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، .
• فلاحي، احمد. (1388). مطالعه اولويت بندي عوامل تاثيرگذار بر حضور تماشاچيان فوتبال ليگ برتر ايران با تاكيد بر رويكرد بازاريابي، . پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه تهران
• فلاحی، احمد؛ اسدی، حسن؛ خبیری، محمد (1388)، مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاچیان گاهگاهی، منظم، و متعصب در مسابقات لیگ برتر فوتبال، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 2، صص: 247-270.
• قديمي، بهرام، ورزشدرشهرتهران (فرا تحليل مطالعات ورزش جوانان، بانوان و سالمندان)، اداره كل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ: 1390
• قراخانلو، رضا؛ نيسيان، فريده (1383)، بررسي نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچيان زن در ميادين و رقابت-هاي ورزشيمردان، پژوهش در علوم ورزشي زمستان5(17) صص33-50.
• كاتلر، فيليپ، (1382)، مدیريت بازاريابي، تجزيه و تحليل، برنامه ريزي اجرا و كنترل، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات.
• کاظمي، بابک؛ ابطحي، سيدحسين، (1379)، بهره وري، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني.
• کامکاری، کتایون(1392)استاندارسازی خودکارآمدی تمرینی، دانشگاه آزاد واحد مرکز.
• محمدي، اسماعيل، (1381)، مشتري مداري و تكريم ارباب رجوع، موسسه خدمات فرهنگي رسا، تهران.
• معصومی، سیاوش (1387)، بررسيانگيزههاوعواملمؤثربرحضورتماشاگراندربازیفوتبال. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
• معماری، ژاله (1386)، مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
• مقصودي، محمدحسين، (1380)، ارتباط بين رضايت مشتري با کارايي و اثربخشيفرايندها، مجموعه مقالات چهارمين کنفرانس مديران کيفيت.
• میرزاپور، علی اکبر و همکاران(1391)، بررسی عوامل موثر بر حضور و بروز پرخاشگری تماشاگران لیگ برتر، همایش بین المللی شمال
• الميری، مجتبي و همکارن (1388)، بررسي عوامل مؤثربرحضورتماشاگران فوتبال درورزشگاهها، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 3
• نظريان مادواني، عباس ، تندنويس، فريدون ومظفري، سيد امير احمد(1391). تاثير رفتارهاي مربي گري بر كارايي(كارآمدي) مربي گري و پويايي تيمي، دوفصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، سال اول، شماره 2
• نعمتی، نعمت الله و همکارن(1391)، آزمون مدل نظری عوامل موثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران، مطالعات مدیریت ورزشی شماره 13، بهار 91، صص 122-107
• هاشمي، سید مهدی، (1386)، مقایسه رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده دولتی وخصوصی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
• وثوقی، منصور، خسروی نژاد، محسن 1388، بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی رفتار هیجانی تماشاگران فوتبال، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال سوم شماره اول، بهار88.
• یارقلی، حمیدرضا، غفوری فرزاد، فراهانی، ابوالفضل(1390)، نقش تماشای مسابقات ورزشی روی فعالیت بدنی تماشاگران و ارتباط آن با امکانات و تجهیزان ورزشی، ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی.
• يحيايي ايله اي، احمد، (1384)، اصول مشتري مداري، انتشارات معتمد.
• Abel, Correia, and Sandra, Esteves (2007). An exploratory study of spectators’ motivation in football. Sport Management and Marketing, Vol. 2, 5/6
• Alan, Tapp (2000). From carefree casuals to professional wanderers: segmentation possibility for football supporters. European Journal of Marketing, 35,1248-1269.
• Alen, Derk R. , (2004). Customer Satisfaction Research Management A Comprehensive Guide to Integrating Customer loyalty and satisfaction Matrices in the management of complex organization. American Society for Quality , USA , (ASQ).
• Alonso, A. D. , &Oshea, M. (2013). Fans’ perceptions of club season membership: implications for sport organisations’ revenuemanagement, international journal revenue management, Vol. 7, No. 1, pp. 1-17.