Macro sports management in Iran
Subject Areas : Management, Economics, Accounting
1 - Isfahan State University
Keywords: Sports, macro management, sports management,
Abstract :
Management in sports is a very decisive issue, especially in the field of macro management. Sports management at the macro and strategic level is the need of today's sports industry in Iran and around the world. In a day when everything is professional and standardized, sports and physical education also need creative and knowledgeable specialists and theorists to be able to effectively manage private and public organizations and clubs in the field of sports. . The purpose of writing this article is to address the general management of sports in Iran. To achieve this goal, we have first defined sports macro management. After that, we will talk about sports management and the importance of macro-sports management. Given the importance of the subject, we express the suggestions that have already been made in this subject. We also compare macro management in the third and fourth development programs among the provinces of the country.
منابع فارسی
• شاه طهماسبی، اسماعیل،ابوذر غلامعلی زاده، سارا شمس الهی ( 1389 )، بررسي و مقايسة كارآيي نسبي استانها در مديريت كلان ورزشي در طول برنامه سوم وسالهاي ابتدايي برنامة چهارم.
• کیانی، قاسم.1399، مدیریت کلان در ورزش، بی جا.
• افشین زرگر ،(۱۳94) ورزش و روابط بینالملل: جنبههای مفهومی و تئوریک.
• شهابالدین عزیزی خادم(1392) مدیریت کلان و راهبردی ورزش ملی – شایستگی ها و رویکردها.
• دکتر مسعود نادریان، (1390) مهارت هاوتواناییهاي فنی براي مدیران ورزشی.
• دکتر محمد سلطان حسینی (1390) مهارت هاوتواناییهاي فنی براي مدیران ورزشی.
• اعظم زشكي و گلپري اكبري،(1399)، تعريف ورزش و مديريت ورزشي.
• حمیدرحمتی،(1392)، فوایدورزش برای انسان.
• اسلامي سيده اعظم(1396)، بررسی نقش عوامل مدیریتی در ارتقاء و توسعه ورزش همگانی (مطالعه موردی بیرجند)، مركز آموزش تخصصي ورزش و هنر بيدار دل، دانشگاه علوم پزشكي آبادان زمان: 1396, دوره 1.
• عبدالملکی حسین, حیدری فاطمه, الهیاری محبوبه, زکی زاده سیدبهادر(1397)، آینده پژوهش های مدیریت ورزشی در دانشگاه های کشور، زمستان 1397 , دوره 7 , شماره 4 (پیاپی 16) ; از صفحه 55 تا صفحه 68 .
• احمدي سحر, كاشف ميرمحمد, محرم زاده مهرداد, كريمي محمود(1391)، مقايسه و تحليل برنامه هاي سوم و چهارم توسعه کلان ورزش استان آذربايجان غربي و تحليل يافته ها با رويکرد متدولوژي مهندسي ارزش، دوره 4 , شماره 16 ; از صفحه 79 تا صفحه 95.
• ملک آزادی، حسن مرادی آزادبخت، فرزانه کوشکی، 1394) بررسی نقش مربیان در موفقیت ورزشکاران استان لرستان.
• شهریار احمدبیگی، پریسا خواجه نژاد،(1394)، ورزش وسرمایه ی اجتماعی.
• سیدنصراله سجادی، محمود گودرزی ، نرگس فصیح مردانلو،(1399) شناسایی و اولویتبندی عوامل مدیریتی و کیفیتی موثر بر برندسازی رویدادهای ورزشی ایران.
• محمد جعفری نسب، محمدرضا معین فرد، پروین شوشی نسب، جواد فسنقری، (1399) بررسی دیدگاه متخصصین و مدیران ورزش از کارکردها، جایگاه و اهمیت ورزش با رویکرد توسعه ورزش.
• سیده فریده هادوی ( 1392)، مطالعه تطبیقی مدیریت کلان داوطلبان ورزشی در ایران و کشورهای منتخب.
منابع انگلیسی
• Applied Information Management and the Graduate School of the University of
• Chelloduria,p.(1999)Sport. Management :Macro-perspectives. Landon. on: sports
• development, says report. training journal.
• Dynamics.
• Elizabeth. Eyre.(2010) Managers want more investment and control in skills
• Holowetzi A.2007.The relationship between creativity and organizational culture.
• Oregon, vol.3, 5, 6.