Injuries, Solutions and a Model for Employees Training System of Islamic Republic of Iran Customs
Subject Areas :Morteza Yarahmadi 1 , Reza Najafbagy 2 , Karamollah Daneshfard 3 , Akbar Alamtabriz 4
1 -
2 -
3 -
4 -
Keywords: Evaluation Indicators, Instructional Competencies, Perceived Competencies, Human Competencies, Technical Competence, Managers.,
Abstract :
The purpose of this research is to identify of Instructional Competency Evaluation Indicators in Tehran Municipality Managers. The method of this research is descriptive as survey type and in terms of purpose it is considered as an applied research. The statistical population are the managers of Tehran municipality. Sample selection was done by random sampling method that included 15 senior managers, 45 middle managers, and 62 executive managers. To collect the research data, we used a questionnaire based on Robert-El-Katz's theory that made by researchers. The questionnaire had 66 questions and was in accordance with Likert scale. Validity of the questionnaire was confirmed by the professors and experts of the field and its reliability coefficient was estimated using Cronbach's alpha (0/964). In order to analyze the collected data, One Sample T-Test and Friedman Test were used. The results of the analysis of data indicate identification of criteria and indicators of each of the instructional competencies of managers as well as the conceptual model of instructional competencies of municipality managers. In addition, the results showed that all indicators of perceived, human and technical competence evaluation at all levels of managers including senior managers, middle and executives are optimal, Except for the perceived competency of mid-level managers who have been moderately evaluated.
آذر، عادل. (1374). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد اول، تهران: سمت.
ابطحي، حسين. (1380). آموزش و بهسازي منابع انساني. تهران: موسسه مطالعات و برنامهريزي آموزشي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران.
اشتراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریۀ مبنایی؛ رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بازرگان، عباس. (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
بازرگان، عباس. (1383). ارزشيابي آموزشي (مفاهيم، الگوها، فرايندهاي عملياتي). چاپ سوم، تهران: سمت.
بولا. اچ. اس. (1375). ارزشيابي طرحها و برنامههاي آموزشي براي توسعه. ترجمه خدايار ابيلي، تهران: موسسه بين المللي روشهاي آموزش بزرگسالان.
پورصادق، ناصر. (1382). آسيبشناسي نظام آموزش كاركنان دولت و طراحي الگوي ارتباط آن با اثربخشي نظام اداري جمهوري اسلامي ايران،رساله دكتري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران.
حاجی کریمی، عباسعلی و رنگریز، حسن. (1379). مدیریت منابع انسانی. تهران: شرکت نشر و چاپ بازرگانی.
دفتر مطالعات، تحقیقات و ظرفیت سازی گمرک ج. ا. ایران. (1386). طرح پژوهشی ملی مطالعه تطبیقی گمرک جمهوری اسلامی ایران با گمرک کشورهای منتخب، تهران
دلاوری، رضا. (1390) آسيبهاي آموزش سازمانی در بخش دولتی بر اساس مدل سه شاخکی. نخستین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی، مشهد، ایران.
زارعي متين، حسن. (1384). مديريت منابع انساني. مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
سازمان گمرک ج. ا. ا. (1389). سازمان جهاني گمرك، ساختار و كنوانسيونهاي آن. بازیابی شده در 12 مهر 1393
سليمي، قاسم؛ صباغيان، زهرا، مهديون، روحالله و طاهري، مرتضی. (1389). ارائه مدلي كاربردي در آسيبشناسي آموزش سازماني، تهران. ایران.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1376). درآمدی بر برنامهریزی آموزشی ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سرآمد کاوش.
فتحي واجارگاه كورش. (1388). طراحی نظام جامع آموزش تعاون. (جلد اول مطالعات جهت یابی). دانشگاه شهيد بهشتي.
فتحي واجارگاه، کورش. (1381). آشنايي با آموزش ضمن خدمت کارکنان (مديريت و برنامه ريزي آموزش کارکنان). تهران: مرکز کل آموزشهاي ضمن خدمت.
قهرمانی، محمد (1388). مدیریت آموزش سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. چاپ اول.
مطهرینژاد، حسین. (1382). کاربرد روشهای ارزشیابی در برنامهریزی توسعه نظام آموزش کارکنان. فصلنامه توسعه مدیریت، شماره 48، صص 28-31.
ميرکمالي، سيد محمد. (1375). مشارکت در تصميمگيري امور آموزشي و همبستگي آن با اثربخشي و کارايي سازمانهاي آموزشي. فصلنامه تعليم و تربيت، سال 12، شماره 47.
Bing sun, C. T. (2002). Quality in higher education: Policies and practices. A Hong Kong perspective, introduction and research approach. Journal or Educational Management, 17(3).
Nolz, J & Wiliams, R. (2010). Training evaluation within the federal government. PhD thesis. Capella University.
Noe, R. A. (2008). Employee training and Development. Boston: McGraw-Hill/Irwin
Norton, M. S. (2008). Human Resources Administration for Educational Leaders. SAGE.
Manzini, V. (2005). Pathology of training program in organization. LIfe Psychologia, 16(1), 219-234.
Saprin, J. (2006). Pathology of training: Professional development programs that work. Ph.D. 3439951, Capella University, United States -- Minnesota. Retrieved.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage.
Warden, P, (2009). An evaluation system for the online training programs in meteorology and hydrology. International Education Studies, 2(4), 45-48.
Sparks, D., & Loucks-Horsley, S. (1989). Five models of staff development for teachers. Journal of staff development, 10(4), 40-57.
Williams, S. (2010). The effectivness of the subject matter experts as technical trainers. Human Resource Development Quarterly,12(1), 91-97.
World Customs Organization. (2014). WCO Learning and Development Activities, Empowering Members in their sustainable reform efforts. Retrieved September from: ttp://www.wcoomd.org/en/topics/capacitybuilding/overview/cb_regional_approach/regional_training_centres.asp