A Study of the Stakeholders’ Satisfaction Level from In- Service Training Process at Industries Development and Renovation Organization of Iran (IDRO)
Subject Areas :سیدمحمد میرکمالی 1 , فهیمه سعادتی تبار 2
1 -
2 -
Keywords: Training process In-service training Stakeholders’ satisfaction,
Abstract :
Taking the importance of training process in contemporary world into account, the present study has dealt with the level of satisfaction of the stakeholders from the in-service training process in Iranian Industries Development and Renovation Organization of Iran (IDRO). Considering the objective and questions of the research, this study is of a descriptive-survey type. The statistical population of this research consists of the stakeholders of the in-service training who participated in the organization’s short term training courses and include employees, managers and deputies of the organization and the managers of subsidiaries which totally amount to 1249 people who were selected and 143 people out of that number were selected as the sample of study using a random and classified sampling method. The researcher-made questionnaire was used for gathering information and it was implemented as first stages after gaining the approval of the esteemed supervising and advising professors and its reliability was measured by means of calculating Cronbach’s Alpha =(./87). For data analysis, SPSS software and also inferential statistics (T test single sample, T test of independent subjects and one-way variance analysis) were used. Also, to rank the participants comments regarding the assessment of satisfaction level from the training process, Friedman test was employed. The results obtained demonstrated that there is an average level of satisfaction among all the stakeholders from all stages of in-service training process (assessment of needs, design, implementation, evaluation and feedback) and the highest level of satisfaction has been from feedback phase taken from the training courses, implementation of training courses, evaluation of training courses, design of training courses and need assessment of training courses respectively. In addition, it became evident in this research that there is no significant difference between the stakeholders’ level of satisfaction from training process in terms of demographic variables (gender, organizational position, and the level of education and service records).
ابطحی، سیدحسین. (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: پویند.
ابیلی، خدایار. (1377). آموزش و بهسازی نیروی انسانی. مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 17
اسدالهی، زهرا و دانهکار، افشین. (1389). روشهای تحلیل ذینفعان در مدیریت مشارکتی اکوسیستمهای طبیعی، اولین همایش ملی دانشجویی اکولوژی حفاظت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
بابااکبریساری، امیر. (1389). اثربخشی استقرار 10015 (استاندارد بینالمللی مدیریت آموزشی) در بهبود فرایند آموزش و بهسازی منابع انسانی در شرکتهای ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بزاز جزایری، سیداحمد. (1384). بررسی و ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکت ملی فولاد ایران. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
بزرگی، مهدی. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر رشد دورههای کوتاهمدت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو.
پروند، محمدحسین. (1385). مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: شیوه.
پیرز، جانای و رابینسون، ریچاردبی. (1383). مدیریت راهبردی. ترجمه: سیدمحمود حسینی. تهران: سمت.
توسلی، بهاره. (1385). اثربخشی دورههای آموزشی کارشناسان کشاورزی بانکهای کشاورزی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.
توکلی، ثامنه. (1386). ارزيابي واكنش فراگيران از دورههاي آموزشي كوتاهمدت كتابداران كتابخانههاي آستان قدس رضوي شهر مشهد در طي سالهاي 1386 الي 1387 بر اساس مدل كرك پاتريك. پایاننامه كارشناسي ارشد علوم كتابداري و اطلاعرساني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران.
جباري، لطفعلي. (1381). سنجش اثربخشي برنامههاي آموزشي. تدبير، شماره 127.
حاجیکریمی، عباسعلی و رنگریز، حسن. (1379). مدیریت منابع انسانی. تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
سرایی، حسن. (1391). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت.
سعادتمند، زهره؛ احمدی، غلامرضا؛ احتشامی، طیبه؛ رجاییان، محمدحسین و ابراهیمپور، علیرضا. (1389). عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از دیدگاه مدیران و کارکنان. اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش ایران.
سلطانی، ایرج. (1385). اثربخشی آموزش در سازمانهای صنعتی و تولیدی، ماهنامه تدبیر، شماره 119
شریعتمداری، مهدی. (1383). ضرورت و نقش آموزش در بهسازی منابع انسانی و توسعه در هزاره سوم. فصلنامه علمیخرد، شماره 9، صص 52-43
علوی، سیدهشهره و شریعتی، محمد. (1389). رضایت کارکنان علوم پزشکی تهران از دورههای آموزش ضمنخدمت الکترونیکی. مجلهایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 3، صص 210-200
علیخانی، بهرام. (1381). بررسی عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت آموزشی دورههای ضمن خدمت (کوتاهمدت) فرهنگیان از دیدگاه شرکتکنندگان و مدرسان منطقه آموزش و پرورش مهردشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
فتحیواجارگاه، کوروش. (1377). طراحی الگوی نیازسنجی در برنامه درسی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
فتحیواجارگاه، کوروش. (1393). برنامهریزی آموزش ضمنخدمت کارکنان. تهران: سمت.
قهرمانی، محمد و آتشک، محمد. (1388). همبینی فرایندهای آموزش سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیران آموزش، تهران.
محمدیان، علی و خانبابازاده، مژگان. (1388). بررسی میزان رضایت دانشجویان از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره نهم، شماره اول.
میرکمالی، سیدمحمد. (1385). فرهنگ مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون.
میرکمالی، سیدمحمد. (1393). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون.
نوریحسینآبادی، عبدالحمید. (1385). مدیریت آموزش اثربخش در سازمانها (با تکیه بر تجربهای نوین و کاربردی). تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
Acton, T., & Golden, W. (2003). Training the knowledge worker: a descriptive study of training practices in Irish software companies. Journal of European Industrial Training, 27(2), 137-146.
Alvarez, K., Salas, E., & Garofano, C. M. (2004). An integrated model of training evaluation and effectiveness. Human Resource Development Review, 3(4), 385-416.
Arthur Jr, W., Bennett Jr, W., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). Effectiveness of training in organizations: a meta-analysis of design and evaluation features. Journal of Applied psychology, 88(2), 234.
Berge, Z. L. (2008). Why it is so hard to evaluate training in the workplace. Industrial and Commercial Training, 40(7), 390-395.
Conklin, N. L., Hook, L. L., Kelbaugh, B. J., & Nieto, R. D. (2002). Examining a professional development system: A comprehensive needs assessment approach. Journal of Extension, 40(5), 1-9.
Gill, Derek (2002). A frame work for measuring training and development in the state, sector, document asp.
Knox. A. (2002). Evaluation for Continuing Education: A Comprehensive Guide to Success. San Francisco.
Koletlen, n. (2003). Developing a comprehensive needs assessment model for implementation in contriving education. South Texas, Scat University
Moskowitz, M. (2008). A practical guide to training and development: Assess, design, deliver, and evaluate. John Wiley & Sons.
Ripley, T. R. (2010). Organizational training and accountability: examination of the effects of stakeholders on knowledge gained in a hospital setting. Master of Industrial and Organizational Psychology. Northern Kentucky University.
Shermer, H. (2002). The co – worker training mode. Journal of intellectual & development, Diability, 26, 143 – 159
Solonia, M. (2010). Training and development process of BHELL, posted in dissertation by skyline business.
Wilson, John P. (2012). Human Resource Development (learning &Training for individuals & organizations). Kogan page.