Explaining the Effect of Parents’ Level of Education on the Self-Concept of High School Students Based on the Mediating Role of Parent-Child Relationship Quality
Subject Areas :Arezoosadat Malaknia 1 , Kianoosh Hashemian 2 , Khadijeh abolmaalialhoseyni 3
1 - Department of Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Rodehen, Iran.
2 - Department of Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Rodehen, Iran.
3 - Department of Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Rodehen, Iran.
Keywords: Parents’ level of education, self-concept, quality of parent-child relationship,
Abstract :
In order to explain the mediating role of the quality of parent-child relationship between parents’ education on the self-concept of 391 students (195 girls and 195 boys), the statistical population of high school students in Tehran were selected by multi-stage cluster sampling. The study answered a questionnaire consisting of socioeconomic status, parent-child relationship assessment questionnaire and self-concept questionnaire. In this Peugeot hash, structural equation modeling method was used to analyze the data. The results showed that the total effect of father education (p<0.05, β =0.163) and mother education (p<0.05, β= 0.270) on children’s self-concept was positive and significant. The direct level of father education (p<0.01, β= 0.069) on children ‘s self-concept is positive and significant. Also, the effect of father-child relationship quality (p<0.01, β = 0.310) and mother-child relationship quality - Child (p<0.01, β= 0.163) has a positive and significant effect on the self-concept of children. Indirect effect of father’s education (p<0.01, β= 0.069) as opposed to indirect effect of mother’s education on self-concept Children are positive and significant at the level of 0.01, and the quality of the father-child relationship, unlike the quality of the mother-child relationship, mediates the effect of education on students’ self-concept.
امیدی گرگانی، مهسا، عصاره، علیرضا. (1396). مدلیابی تأثیر سبک های هویت بر احساس تعلق به مدرسه با میانجیگری خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دختر، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 37: 135-119.
اسماعیل پور، خلیل، فرزانه، اکرم. (1397). پیش بینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانش آموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده، نشریه علمی– پژوهشی آموزش و ارزشیابی، شماره 44: 118-103.
بهرامی، محمود، خوشبخت، فریبا.(1394). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در خودپنداره دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر شیراز، فصلنامه خانواده پژوهی، سال 11، شماره 42: 256- 237.
جنبشی، عاطفه.(1395). پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی: 3-1.
ری کاف، تکنو و مارکولایدز، جورج ای.(1393). مبانی مدلیابی معادلات ساختاری با تأکید بر برنامه های LISREL ، EQS و MPLUS ترجمه: ایزانلو، بلال؛ دهقانی، محسن و حبیبی عسکرآباد، مجتبی، تهران: رشد (انتشار به زبان اصلی، 2006).
زارع جمال آبادی، محمود.(1392). بررسی رابطه خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه یزد، کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و رفتاری ۲۲ و ۲۳ تیرماه ۱۳۹۵ تهران.
صالح زاده، مریم، فلاحی، معصومه، رحیمی، مهدی.(1395). نقش عملکرد خانواده دلبستگی به همسالان و عملکرد تحصیلی در پیشبینی شادکامی دختران نوجوان، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، سال دوم، شماره چهارم، پیاپی ۸: 78- 65.
صفایی مجد، معصومه. (1396). بررسی رابطه بین سلامت روانی و مهارتهای اجتماعی و وضعیت اجتماعی خانواده بر کاهش پرخاشگری و خودپنداره در دانش آموزان ابتدایی سراوان، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی: 26-1.
عراقی، یحیی.(1387). بررسی کیفیت رابطهی والد- فرزندی در دو گروه از دانش آموزان پسر پرخاشگر و غیرپرخاشگر. مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س)، دوره 4، شماره 4، زمستان 1387: 113-129.
عسکری، زهرا؛ جزایری، رضوان السادات.(1397). رابطه والد- فرزند در مسیر موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی در خانواده های مادر سرپرست: یک پژوهش کیفی. روانشناسی خانواده، دوره 5، شماره 2: 3-14.
فتحی، سروش، میرزاپوری و لوکلا، جابر.(1395). بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر مشارکت اجتماعی (مورد پژوهش: جوانان شهر بابل)، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال هفتم، شماره بیست ودوم، 100-87.
قائدامینی، رقیه؛ کیامنش، علیرضا؛ قربانی، رقیه. (1393).رابطه بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده، فعالیت های خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانش آموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن، پژوهش در برنامه ریزی درسی سال یازدهم دوره دوم، شماره 14: ۱۰۳-88.
کاووسیان، جواد، کدیور، پروین. (1384). نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانش آموزان دبیرستانی، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19: 111-91.
کرمی، ابوالفضل، پرسشنامه خودپنداره، مرکز نشر روانسنجی، 13-2.
کوچکعلی، هادی.(1397). بررسی رابطه میزان تحصیلات والدین و درمان ابتلاء به اختلال یادگیری دانش آموزان در مقطع ابتدائی، اولین کنفرانس ملی یافته های نوین حوزه یاددهی و یادگیری، دوره 1.
گنجی، حمزه؛ گنجی، مهدی.(1393). نظریه های شخصیت، چاپ دوم، تهران: نشر ساوالان.
محمدی، طیبه؛ صابر، سوسن.(1397). نقش واسطه ای خودپنداره در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با رفتارهای جامعه پسند، فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی کاربردی، دوره ۱۲، شماره ۳۴۷: 417-396.
میرپناهی، لیلا.(1395). بررسی تأثیر سطح سواد والدین بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهر ایلام، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 2، شماره 2، تابستان 1395: 30 -22.
نعامی، عبدالزهرا، پیمان نیا، بهرام.(1393). تحلیل نقش جو عاطفی خانواده بر خودپنداره در نوجوانان بزهکار، مجله طب انتظامی، دوره ۳ شماره ۳: 140 -135.
نریمانی، محمد؛ رشیدی، جمال؛ زردی، بهمن.(1398). نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص، مجلة ناتوانی های یادگیری، دوره 8 شماره 3: 133-112.
Akomolafe, Moyosola Jude, Ogunmakin, Abel Olufemi, Fasooto, Gbemisola Mary (2013). The Role of Academic Self-Efficacy, Academic Motivation and Academic Self-Concept in Predicting Secondary School Students’ Academic Performance, Journal of Educational and Social Research, Vol. 3 (2), p 335-342.
Elina, BoZhenco. (2011). Adult child-parent relationships: On the problem of classification, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1625-1629.
Huang, Simin., Hu, Yaqi., Ni, Qing, Qin, Yi, Lü, Wei (2019)., Parent-children relationship and addiction of adolescents: The mediating role of self-concept, Current Psychology,1-8
Kawamoto, Tetsuya. (2020). The moderating role of attachment style on the relationship between selfconcept clarity and self-esteem, Personality and Individual Differences, 152, p1-5.
Khalaila, Rabia (2015) .The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, v35 (3), p 432-438.
Pinxten Maarten1, Wouters Sofie, Preckel Franzis, Niepel Christoph4 , De Fraine Bieke1, & Verschueren Karine. (2018). The Formation of Academic Self-concept in Elementary Education: A Unifying Model for External and Internal Comparisons, Contemporary Educational psychology. p 1-37.
Schuiringa, Hilde, van Nieuwenhuijzen, Maroesjka And de Castro, Bram Orobio, Matthys, Walter. (2015). Parenting andtheparent–child relationship infamilies of children with mildtoborder line intellectual disabilities and externalizing behavior, Research in Developmental Disabilities, 1-12.
Susana, Gavidia-Payne, Bianca, Denny, Kate, Davis , Andrew, Francis , Mervyn ,Jackson. (2014) Children’s self-concept: Parental school engagement and student-teacher relationships in rural and urban Australia, Social Psychology of Education, v18 (1), p121-136.
Steele, Ellen, McKinney, Cliff. (2018). Emerging adult psychological problems and parenting style: Moderation by parent-child relationship quality, Personality and Individual Differences ,1-8
Swanson, Karen Weller. (2013). The Role of Sociability Self-Concept in the Relationship between Exposure to and Concern about Aggression in Middle School, RMLE Online - Volume 36, No. 7,1-10.