Designing the maturity model of knowledge management in cultural organizations ) Case study Art and Cultural Organization of Tehran Municipality(
Subject Areas :Ali Ali Mohammadi, 1 , Younos Vakil Alroaia 2 , Ismail Kavossi 3 , BAHRAM alishiri 4 , Alireza Ebrahimpour 5
1 - Department of Management and Cultural Planning, School of Management and Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Management and Cultural Planning, School of Management and Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Member of the academic staff of South Tehran Islamic Azad University
5 - Department of Management and Cultural Planning, School of Management and Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Knowledge Management, Knowledge Management Maturity, Cultural Municipality of Tehran.,
Abstract :
In the age of knowledge economy, today's organizations need knowledge management more than ever. Given the increasing development of information and communication technology and assessments in this field, the maturity of knowledge management in many organizations is imperative and affects the future performance of the organization. Cultural Municipality of Tehran is one of the most capable organizations for knowledge management maturity. This research was a qualitative study in the cultural organization of Tehran Municipality. The statistical population consisted of experts who had reached theoretical saturation through 15 interviews with purposeful sampling. The researcher has achieved the knowledge management maturity model by using data base method and triple coding. The results showed that causal conditions (including organizational culture of knowledge sharing, having technology infrastructure, long-term investment, having a knowledge management roadmap), contextual conditions (including senior management support, organization life cycle, dispersion and multiplication of organization centers, and Expert manpower), interventionist conditions (including the role of sovereignty, intellectual property rights and competitors) affect strategies (including human resource empowerment, knowledge-based organization, implementation of knowledge management strategy, re-design of reward system and redesign). And strategies on outcomes (including improving decision making, developing and creating new knowledge, and more) Creativity, innovation, and identity influence the organization. Also, contextual conditions affect the central category of knowledge management maturity.
احمدی، سیدعلی اکبر. (1392). کتاب مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوه ها. (ترجمه بیوک محمدی)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
افرازه، عباس (1386). مدیریت دانش و فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی صنایع. دانشگاهی صنعتی امیرکبیر.
امین بیدختی، علی اکبر، حسینی، شاهرخ، احسانی، زهرا (1390). رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش سمنان. فصلنامه راهبرد، شماره پیاپی 59، 216-191.
تولایی، روح اله(1390)، ضرورتها و کارکردهای مدیریت دانش در سازمانهای فرهنگی، نشریه سازمان عقیدتی سیاسی ناجا.
چشمگان زاده، سعیده، عدالتی، علی (1395). مروری بر مدیریت دانش، فرایند و راهبردهای آن در سازمان. دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران.
حسن زاده، محمد (1384). مدیریت دانش، مفاهیم و زیرساختها، تهران: انتشارات کتابدار.
حسینی، سیدحیدر. (1389). رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش. مورد مطالعه آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان ایلام. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
حقیقت منفرد، جلال (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش: مورد مطالعه شرکت ملی نفت ایران. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
خاک پور، عباس و دیگران (1388). رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بین اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی. فصلنامه فرهنگ و هنر، 5، 106-91.
رادینگ، آلن (1393). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین لطیفی. انتشارات سمت.
رحیمیان، حمید (1389). تاثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار فرایند مدیریت دانش در معاونت فناوری و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران(1398) معرفی و تاریخچه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. www.farhangsara.ir .
شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1395) ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی، و نظارت بر فعالیت آنها، مصوبه ، http://sccr.ir/pages .
صادقی، احمد. (1389). رابطه بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.
قلتاش، عباس (1389). رابطه فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضای هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی.
کریمی، عباسعلی و منصوریان، تالین (1390) بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتري در بهبود عملکرد سازمانی، فصلنامه علمی - پژوهشی کاوش¬هاي مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8.
گودرزی ، محمود و دیگران. (1388). ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
لینچ، ریچارد (1397). مدیریت استراتژیک، (ترجمه وحید خاشعی و فاطمه زرگران)، تهران: نشر فوژان.
مجیبی، تورج و دیگران (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی مدیریت دانش. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
نیازآذری، کیومرث، عمویی، فتانه (1386). عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ازاد اسلامی استان مازندران. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
نیک پور، امین، سلاجقه، سنجر (1389). رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
Allard, Suzie, (2003)."Knowledge Creation" Handbook on Knowledge Managment, NewYork, Springer.
Bhatt, G. D. (2002). Management Strategies for individual Knowledge and Organizatioanl Knowledge. Journal of Knowledge Management , 6, 31-39.
Cook S D N, Brown J S, (2012) "Bridging epistemologies: The generative dance between organizational knowledge andorganizational knowing" Organization Science 10 381.
Cummings, J., Knowledge sharing: A Review of the literature. The world Bank Washington, D.C., 2003. Online: http://worldbank.org;oed.
Fred, A. & Kecheng, L. (2011). Knowledge discovery, knowledge engineering and knowledge management. First International Joint Conference- IC3 2009.
Gandhi, S.,(2004). Knowledge Managment and Refrence Services, The Journal of Academic Libraianship, v. 30, No 5.
Huang, J.J. (2009). The evolutionary perspective of knowledge creation–A mathematical representation. Knowledge-BasedSystems, 22(6),430–438.
Kadayam, S. (2016), “New business intelligence: the promise of knowledge management, the ROI of business intelligence”, available at: www.kmworld.com/publications/ whitepapers/KM2/kadayam.pdf. [Google Scholar].
Lev, B., B. Sarath, and T. Sougiannis, (2005), "R&D-related reporting biases and their consequences", Contemporary Accounting Research 22, 977–1026.
Lopez, S.P., Peon, J.M.M., Ordas, C.J.V. (2014). Managing knowledge: the link between culture and organizational learning. Journal of Knowledge Management, 8(6), 93-104.
McAdam, R., Mason, B., and McCrory, J., (2007). Exploring the dichotomies within the tacit knowledge literature: towards a process of tacit knowing in organizations. Journal of knowledge management. 11 (2).43-59.
Pauleen, D., Mason, D. (2003). "Newzealand knowledge manegment: Bariers and drivers of knowledge manegment uptake". Journal of Knowledge Manegment, 8(5), pp: 23-54..
Nonaka, I., Toyama, R., Konno, N., (2000), “SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation”, Long Range Planning, 33(1), pp. 5-34 .
Nonaka, I., & Konno, N., (1998). The concept of "ba": Building a foundation for knowledge creation. California Management Review; 40(3), pp. 40.
Sallis, E., & Jones, G. (2017). Knowledge Management in Education: Enhancing Learning & Education. London: Kogan Page.
Senker, J., (1995). "Tacit Knowledge and Models of Innovation", Industrial and Corporate Change, v. 4. No. 2, pp. 424-447.
Swan, Jacky, (2003). "Knowledge Management in Action", Handbook on Knowledge Management, pp. 271-296.
Tseng, S. M. (2008). “The effects of information technology on knowledge management systems”. Expert systems with applications, Vol. 35, PP: 150-160.
Vahedi, M. Farhad Nejad. A. (2011). “Information technology (IT) for knowledge management”. Procedia computer science. Vol. 3, PP: 444-448.