Managing the formation of Habermas public domain theory in Instagram and Telegram social networks
Subject Areas :Ali asadnzhad 1 , Ali Jabari 2 , Nahid Kordi 3
1 - Ardabil Branch Azad University
2 - Ardabil Branch Azad University
3 - Ardabil Branch Azad University
Keywords: Formation Management, Social Networks, Telegram and Instagram, Haberm as Public Sphere, Critique of Government Performance, Bilateral Dialogue,
Abstract :
The aim of the present study is to manage the formation of Habermas public domain theory in Instagram and Telegram social networks. The research method is field survey and survey. This research is a descriptive research in terms of the purpose of applied research. In this research, after conducting library studies and complete and comprehensive compilation of theoretical literature and research background, a questionnaire has been designed and compiled in line with research related theories and research questions and hypotheses and distributed among the respondents. The statistical population of this research consists of the audience (cyberspace users) whose number is estimated at 8,674.621 million and according to Cochran's formula, its statistical sample is equal to 384 people. Therefore, in this research, by following this formula, 384 people have completed a questionnaire as a statistical sample. Using purposive non-random sampling method, the study sample was selected and the research data were analyzed by Pearson correlation method. The results showed that the highest impact in the first place of Internet access (β = 0.42), the second time of logical and rational critique of political, economic, social and cultural issues in social networks (Telegram and Instagram), respectively (= 0.39 b) The third time, the audience had a two-way and free conversation (all) with government officials on social networks (Telegram and Instagram) (β = 0.38). The fourth time, they used social networks (Telegram and Instagram) (β = 0.17).
- بوستانی، مهدی، پولادی، کمال(1396)، «بررسی عناصر تشکیل دهنده حوزه عمومی در اندیشه هابرماس»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال سیزدهم، شماره سی وهشتم،
- پیرو، فریبرز؛ متقی، ابراهیم و نوابخش، مهرداد (139۷). تحلیل جامعه شناختی نقش رسانه اجتماعی تلگرام به مثابه حوزه عمومی درانتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، مطالعه موردی تهران. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، دوره پنجم / شماره12
- خانیکی، هادی، اتابك، محمد، عزیزی، فرید (1396) «تحليل وضعيت شبکههاي اجتماعی مجازي در ايران با رويکرد حوزه عمومی هابرماس»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، دوره هجدهم، شمارة سی وهفتم
- رضانیا، آوات(1389)، اینترنت و حوزه عمومی، مطالعه موردی: تحلیل سایت گفتمان، برگرفته از سایت مؤسسه تحقیقات همشهری به آدرس: www.hccmr.com
- سليمانيپور، روحالله. 1389. «شبكههاي اجتماعي؛ فرصتها و تهديدها». رهآورد نور، 31. 14 ـ 19.
- عدلیپور، صمد؛ یزدخواستی، بهجت و کیخائی، الهام(1392)، حوزه عمومی و گفتگو در فضای، مجازی شبکههای اجتماع مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال چهارم، شماره 21: 81- 101
- قانعیراد، محمدامین، جنادله، علی (1394)، رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی، مطالعات رسانه های نوین سال اول شماره 1
- هابرماس، یورگن (1392)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه جمال محمدی، تهران: نشر افکار.
- نقیبالسادات، سید رضا(1391)، حوزه عمومی در فضای مجازی، فصلنامه علوم اجتماعی شماره 57
- یزدخواستی، بهجت، عدلی پور، صمد، سپهری، آسیه (1392)، «تحلیل محتوای صفحات و گروه های شبکه اجتماعی فیس بوک با نظریه حوزه عمومی هابرماس» مطالعات و تحقيقات اجتماعي ایران / دوره دوم، شماره 1
- شهابی، محمود و قدسی بیات ) 1391 اهداف و انگیزه های عضوی کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی)مطالعه ای درباره فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره .») جوانان شهر تهران 20 : 86 - 61 .
- قانعیراد، محمدامین و علی جنادله ) 1394 فصلنامه .» رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی مطالعات رسانه هاي نوين، شماره 1 : 29 - 68 .
- کرنر، جان ) 1392 (. انديشه هاي انتقادي در مطالعات تلويزيونی، ترجمه مهدی رحیمیان، تهران: دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
منابع لاتین -Najafi, S. & Nyblom, M. (2006). Iranian Youth and the Internet: six vioces on internet use beyond the public and private spheres. Master's Thesis in Stockholm school of Economics, Retrieved from: www.arc.hhs.se .
Boyed, d.m and Ellison, n.b (2016). social network sites: Definition, history, and scholarship. journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11
. Calhoun, C. (2015). Introduction: Habermas and Public Sphere, in c. Calhoun (ed.), Cambridge, MIT press. pp. 2-18
. Kelly, J. & Etling, B. (2017). Mapping iran's online public: politics and culture in the persian Blogosphere. Berkman center research publication.
Moghanizadeh, S. (2016). The role of social media in Iran’s Green Movement. Master’s Thesis in Department of Applied Information Technology Gothenburg.
Najafi, S. & Nyblom, M. (2016). Iranian Youth and the Internet: six vioces on internet use beyond the public and private spheres. Master's Thesis in Stockholm school of Economics, Retrieved from: www.arc.hhs.se.
Sreberny, Annabelle and Khiabany, Gholam. 2010. Blogistan: The Internet and Politics in Iran. London: I.B.Tauris. Zhang, Yan; wildemuth, barbar (2017). Qualitative Analysis of Content. In ils. Unc. Edu