مدیریت شکلگیری تئوری حوزه عمومی هابرماس در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام
الموضوعات :علی اسدنژاد 1 , علی جعفری 2 , ناهید کردی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
2 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
3 - دانشگاه آزاد واحد اردبیل
الکلمات المفتاحية: مدیریت شکل گیری, شبکههای اجتماعی, تلگرام و اینستاگرام, حوزه عمومی هابرماس, نقد عملکرد دولت, گفتگوی دو سویه,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر مدیریت شکلگیری تئوری حوزه عمومی هابرماس در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام است. روش تحقيق از نوع زمينهيابي و پيمايشي است. این تحقیق از جمله تحقیقات توصیفی واز لحاظ هدف تحقیقات کاربردی است. در اين تحقيق، بعد از انجام مطالعات كتابخانهاي و تدوين كامل و جامع ادبيات نظري و پيشينه تحقيق، پرسشنامهاي در راستاي نظريات مرتبط با پژوهش و سئوالات و فرضيههاي تحقيق طراحي و تدوين شده و در ميان پاسخگويان توزيع شده است. جامعه آماری این تحقیق را مخاطبان (کاربران فضای مجازی) تشکیل میدهند که تعداد آنها 621/674/8 میلیون نفر برآورد و بر اساس فرمول کوکران، نمونه آماری آن برابر با 384 نفر است. لذا در این پژوهش با تبعیت از این فرمول 384 نفر به عنوان نمونه آماری اقدام به تکمیل پرسشنامه شده است. و با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند نسبت به انتخاب نمونه مورد مطالعه اقدام، و دادههاي تحقيق با روش همبـستگي پیرسون مـورد تحليـل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که که بیشترین تاثیر به ترتیب در مرتبه اول دسترسی به اینترنت (42/0 = β) مرتبه دوم نقد منطقی و عقلانی مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شبکههای اجتماعی (تلگرام و انیستاگرام) ( 39/0= β) مرتبه سوم گفتگوی دو سویه و آزاد مخاطبان (همگان) با مسئولین دولتی در شبکههای اجتماعی (تلگرام و انیستاگرام) (38/0 = β) مرتبه چهارم استفاده از شبکههای اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) (17/0 = β) داشتهاند.
- بوستانی، مهدی، پولادی، کمال(1396)، «بررسی عناصر تشکیل دهنده حوزه عمومی در اندیشه هابرماس»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال سیزدهم، شماره سی وهشتم،
- پیرو، فریبرز؛ متقی، ابراهیم و نوابخش، مهرداد (139۷). تحلیل جامعه شناختی نقش رسانه اجتماعی تلگرام به مثابه حوزه عمومی درانتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، مطالعه موردی تهران. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، دوره پنجم / شماره12
- خانیکی، هادی، اتابك، محمد، عزیزی، فرید (1396) «تحليل وضعيت شبکههاي اجتماعی مجازي در ايران با رويکرد حوزه عمومی هابرماس»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، دوره هجدهم، شمارة سی وهفتم
- رضانیا، آوات(1389)، اینترنت و حوزه عمومی، مطالعه موردی: تحلیل سایت گفتمان، برگرفته از سایت مؤسسه تحقیقات همشهری به آدرس: www.hccmr.com
- سليمانيپور، روحالله. 1389. «شبكههاي اجتماعي؛ فرصتها و تهديدها». رهآورد نور، 31. 14 ـ 19.
- عدلیپور، صمد؛ یزدخواستی، بهجت و کیخائی، الهام(1392)، حوزه عمومی و گفتگو در فضای، مجازی شبکههای اجتماع مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال چهارم، شماره 21: 81- 101
- قانعیراد، محمدامین، جنادله، علی (1394)، رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی، مطالعات رسانه های نوین سال اول شماره 1
- هابرماس، یورگن (1392)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه جمال محمدی، تهران: نشر افکار.
- نقیبالسادات، سید رضا(1391)، حوزه عمومی در فضای مجازی، فصلنامه علوم اجتماعی شماره 57
- یزدخواستی، بهجت، عدلی پور، صمد، سپهری، آسیه (1392)، «تحلیل محتوای صفحات و گروه های شبکه اجتماعی فیس بوک با نظریه حوزه عمومی هابرماس» مطالعات و تحقيقات اجتماعي ایران / دوره دوم، شماره 1
- شهابی، محمود و قدسی بیات ) 1391 اهداف و انگیزه های عضوی کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی)مطالعه ای درباره فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره .») جوانان شهر تهران 20 : 86 - 61 .
- قانعیراد، محمدامین و علی جنادله ) 1394 فصلنامه .» رویکردهای متعارض درباره تکوین حوزه عمومی در فضای مجازی مطالعات رسانه هاي نوين، شماره 1 : 29 - 68 .
- کرنر، جان ) 1392 (. انديشه هاي انتقادي در مطالعات تلويزيونی، ترجمه مهدی رحیمیان، تهران: دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
منابع لاتین -Najafi, S. & Nyblom, M. (2006). Iranian Youth and the Internet: six vioces on internet use beyond the public and private spheres. Master's Thesis in Stockholm school of Economics, Retrieved from: www.arc.hhs.se .
Boyed, d.m and Ellison, n.b (2016). social network sites: Definition, history, and scholarship. journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11
. Calhoun, C. (2015). Introduction: Habermas and Public Sphere, in c. Calhoun (ed.), Cambridge, MIT press. pp. 2-18
. Kelly, J. & Etling, B. (2017). Mapping iran's online public: politics and culture in the persian Blogosphere. Berkman center research publication.
Moghanizadeh, S. (2016). The role of social media in Iran’s Green Movement. Master’s Thesis in Department of Applied Information Technology Gothenburg.
Najafi, S. & Nyblom, M. (2016). Iranian Youth and the Internet: six vioces on internet use beyond the public and private spheres. Master's Thesis in Stockholm school of Economics, Retrieved from: www.arc.hhs.se.
Sreberny, Annabelle and Khiabany, Gholam. 2010. Blogistan: The Internet and Politics in Iran. London: I.B.Tauris. Zhang, Yan; wildemuth, barbar (2017). Qualitative Analysis of Content. In ils. Unc. Edu