Designing Strategic Pattern of Knowledge Management in Cultural and Educative Affairs
Subject Areas :mehdi rahimi 1 , Hadi Rezghi 2 , ali akbar farhangi 3 , nader mohaghegh 4
1 -
2 -
3 - Tehran University
4 -
Keywords: Knowledge management, strategic, staff experiences, institutional learning, learner administration,
Abstract :
These days based on the feature and variety of cultural and educative organizations designing the knowledge management components in accordance with strategy are different and the main strategy of organization improves the synergy of organizational knowledge. Success of a cultural and educative organization relies on applying an appropriate pattern of knowledge management in ruling that organization. A variety of factors may affect designing the strategic pattern of knowledge management that noticing to them may be a key issue in designing successful pattern of knowledge management. The aim of this research is to identify the fundamental components of knowledge management in Tehran province’s prison organization that may have an effect on designing an appropriate strategic pattern of knowledge management in cultural and educative affairs. For identifying and extracting the aimed components the qualitative method is chosen based on the explorative nature and complexity of different dimensions of research. For gathering information from the society of this research that include cultural bosses, employees and prisoners of cultural affairs the deep interview is used. The experts are chosen by using purposeful sampling method and theory. Data analysis shows that after 19 interviews the categories reached to a theoretical saturation. Findings show that 20 components including explanation and dissemination of organizational culture, knowledge oriented strategy an policies, patterning, role of leadership, importance of human resource, appropriate infrastructure of technology and information, evaluation processes of role, organizational structure, experts’ network, assigning rewards and incentives, educational programs, cooperation and teamwork, difficulty in accessing knowledge, knowledge management architecture, reengineering, clarity, trust, systematic relationship with stakeholders, knowledge strategies, importance of recording saving and documentation of knowledge are identified. Conclusion: Designing strategic pattern of knowledge management in cultural and educative affairs of Tehran’s province prison organization may be successful in case the identified components find establishment and to be used in that organization concerned.
- ابطحی،سیدحسن و صلواتی، عادل(1385).مدیریت دانش در سازمان، انتشارات پیوند نو، شماره 1، سال اول،
- اخوان،پیمان و نبی زاده، معصومه(1394).طراحی الگوي مدیریت دانش در سطح ملی.فصلنامه علمی_ پژوهشی سیاست علم و فناوری، 7(4)، 14-21.
- برزین پور، فرناز و صادقی صبور،آناهیتا و جعفری، مصطفی(13۸۷(.طراحی مدل مفهومی لایه های دانش در سازمان های پروژه محور. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، 9(13)،14-18.
- تبريزي، عالم و رحيمي، محمد(1387).مديريت دانش و برنامهريزي منابع سازمان،تهران: انتشارات صفار.
- دانایی فرد،حسن و الوانی،سید مهدی و آذر،عادل(1383).روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
- دهقانی،مسعود(1395). امکان سنجی و طراحی الگوي استقرار اثربخش مدیریت دانش(رساله دکتری). قابل بازیابی از گنج، پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک ش).
- دانپورت و پروسكاك(1388). مديريت دانش، ترجمه حسين سرشت نشر، تهران: انتشارات ساپكو.
- رادينگ،آلن(1383).مديريت دانش موفقيت در اقتصاد جهاني مبتني بر اطلاعات (محمدحسين لطيفي، مترجم). انتشارات سمت،
- رضایی نو، جلال و شاه حسینی، محمد علی و خسروی، سروش(1393).ارائه مدل مفهومی بر اساس عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در گروه شرکت های همکاران سیستم.فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(4)، 31-45
- عزتی، میترا و میرکمالی، سید محمد، صادقی و لیلا (1395).ارائه الگوی بهینه مديريت دانش در دانشگاه منطبق با سند چشم انداز جمهوری اسلامی ايران در افق 1404. فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، 4(13)، 17-41
-علي احمدي، عليرضا و سعيد نهائي، وحيد ( 1386 ) توصيفي جامع از روش هاي تحقيق ، تهران ،توليد دانش
- قلیچ لی، بهروز(1391).مدیریت دانش (فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها)، چاپ سوم، سال دوم، سمت،
- کندری،نرگس فرزانه و زنجاني،مهدي شامي و مانيان،امير و حسن زاده، عليرضا(1397).چارچوبي براي مفهوم سازي دفتر مديريت دانش.فصلنامه مدیریت و فناوری اطلاعات دانشكدة مديريت دانشگاه تهران، 10(1)، 45-60
- مارتنسون، ماريا(1379).بررسي نقادانه مديريت دانش به عنوان ابزاري مديريت(منصور مجد، مترجم).ماهنامه تدبير، شماره 110،
- مینگ یو، چن(1388).نقش و تاثیر راهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان های کنونی، شماره 16، سال دوم،
- منوريان، عباس(1385).مديريت دانش و دانايي، كار و جامعه، شماره 73 و 74، سال دوازدهم،
- موحدزاده، ایوب(1387).مقاله مدیریت دانش و سازمان های آموزشی، نشریه راهکار مدیریت،
- نهاردانی، حمید و معقول، علی و زنده دل و احمد ونودهی، حسن(1397).طراحی مدل مدیریت دانش در دانشگاه فنی و حرفه ای با راهبرد آموزش تربیت کارآفرین، پژوهش در نظام های آموزشی.نشریه مدیریت فردا،2 (5)، 630-651.
Aino Kianto, Muhammad Shujahat, Saddam Hussain, Faisal Nawaz, Murad Ali. (2018). "The impact of knowledge management on knowledge worker productivity", Baltic Journal of Management, https://doi.org/10.1108/BJM-12-2017-0404.
Bontis, N., Fitz-enz, J. (2002). “Intellectual capital ROI: A current map of human capital antecedents and consequent”. Journal of Intellectual Capital, 223-247.
Davenpor., & Prusakl. (1998). working knowledge: How organization manage what they know Boston Harvard business school press.
Drucker, p. (1999). "The age of social transformation". The Atlantic monthly.
emerald Group Publishing.Franklin ,S. (2006). "Knowledge, Management and Knowledge Management in Business Operations", Journal of Knowledge Management, Vol.12, No.2, pp. 3-17
Ford ,M. (2003). "Doing Knowledge Management", Learning Organization Journal, Vol.12, No.2,
Fombad, Madeleine C., Onyancha, Omwoyo Bosire. (2017). Knowledge Management for Development: Rethinking the Trends of Knowledge Management Research in South Africa. Journal of Information & Knowledge Management, 16 (3), 34-45.
Hales, steve. (2001)."Dimensions Knowledge and its management" available at:www.insighting.com
Hadi, Wa'el. (2017). A New Model for Integrating Phases of Decision-Making and Knowledge Base for Improving Customer Satisfaction. Journal of Information & Knowledge Management16 (3), 99-109.
Huang L; Lai C. (2012). An investigation on critical success factor for knowledge management using structural equation. Elsivier،volum40,p:24-40.
Jones, D. (2003), “Knowledge management and technical communication: a convergence of idea
Khalil, O., Claudio, A., Selim, A. (2006). “Knowledge Management: The case of the Acushnet company”. SAM Advanced Management Journal, 71(3), 34-44.
Lin, M., Hung, S., & Chen, C. (2009). Fostering the determinants of knowledge sharing in professional virtual communities, Journal of Computers in Human Behavior, 25 (4): 929-939.
Lin, Y., chien, s., & su, h.Y. (2006). A knowledge enabled procedure for customer relationship management, Industrial marketing management, pp 446-456
Liyanage, C., Elhag, T., Ballal, T., & Li, Q. (2009)."Knowledge communication and translation . a knowledge transfer model". journal of knowledge management, pp. 118-131.
Lindler, F., &Wald, A. (2010), “Success factors of knowledge management in temporary organizations”, International Journal of Project Management.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1996)."A theory of organizational knowledge creation". International Journal of Technology Management
Nonaka, I. (1994). “A dynamic theory of organizational knowledge creation”.Organization Science, 14–37.
Rowley, J. (2006).Is higher education ready for knowledge management? International Journal of Educational Management, 333-245.
Wong, K.Y., &Aspinwall, E. (2005). “An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector” , JOURNAL OF KNOWLEDGEMANAGEMENT, VOL. 9 NO. 3, pp. 64-82