A model for knowledge management based on open innovation in academic centersn
Subject Areas :Reza i Hosnav 1 , Ebrahim Mosayebi 2 , Masome Oladian 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: knowledge management innovation open innovation academic centers,
Abstract :
Nowadays, evolution in science and technology has made the knowledge as a most strategic and value adding source, especially in academic canters. In addition, knowledge can help the core competency and performance of an organization when is used in the context of Open Innovation. (OI) Using open innovation in academic canters in order to collect information from the internal and external environment and convert it to knowledge ،is a vital activity to survive the organization in this varying environment. Universities and academic canters can achieve their goals by managing knowledge based on open innovation approach. This research is going to design a Knowledge Management (KM) model based on open innovation. The research uses qualitative methodology to generate the model. According to literature review and semi-structured interviews with 14 experts, technology, process and structure, culture, human capital and work are the important dimensions of the model. Also we found 12 components and 44 indicators for the 4 dimensions of the model. Finally, the model validation process was done by a questionnaire distributed among 56 KM and OI experts.
1. آبداري، طاهره و قربانی، هدي (1392).چشم انداز سيستم مديريت دانش، يادگيري سازمانی و نوآوري سازمانی، مجله بينش بيمه، نوآوري، شكوفايی، شماره 45
2. اخوان، پیمان و دهقانی، مریم (1394). مديريت دانش: استخراج دانش ضمنی خبرگان، انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر، چاپ اول.
3. باقری نژاد، جعفر و جاوید، غزاله (1393)، ارائه مدل نوآوری باز در صنعت بانکداری ایران (مطالعه موردی: بانک پارسیان). دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره پنجم، بهار و تابستان 1393
4. پژوهش جهرمی، امین و پورکریمی، جواد (1395) تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی از منظر رویکرد محور، رهیافت، شماره 62.
5. پورصادق، ناصر(1396 )شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نوآوری باز در صنعت بیمه(مطالعه موردی:یک شرکت بیمه ای)، پژوهشنامه بیمه،سال سی و سوم،تابستان 97
6. تاج فر، امیر هوشنگ (1393) استخراج و ارزیابی عوامل حیاتی موفقیت و زیر ساخت های مدیریت دانش برای پذیرش نوآوری باز (مورد مطالعه: شرکت های وابسته به شهرک علمی – تحقیقاتی). (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه پیام نور، پایان نامه
7. تید، جو، بسنت، جان (1393) ترجمه: آراستی، محمدرضا و دیگران. مدیریت نوآوري؛ جلد دوم: یک پارچه سازي تغییرات فناورانه، بازار وسازمان، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا
8. جعفری پستکی و همکاران(1396)ارائه چارچوب مفومی از توسعه مشترک محصول در سازمان های دانش بنیان بر مبنای نوآوری باز و پویایی محیطی،فصلنامه رشد فناوری سال چهاردهم شماره 53
9. جمالی، غلامرضا (1395). تحلیل ابعاد نوآوری باز مبتنی بر توسعه فناوری اطلاعات در شرکتهای دانشبنیان: تلفیق BSC، FANP و DEMATEL، مدیریت فناوری اطلاعات، مقاله 78، دوره 8، شماره 3، پاییز 1395.
10. چسبرو و همکاران(1396)ترجمه اکبری و همکاران ، افق های جدید در نوآوری باز،تهران:انتشارات دانشگاه تهران
11. حسنوی، رضا اخوان، پیمان و سنجقی، محمد ابراهیم (1391). عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت دانش، تهران: آتی نگر، چاپ سوم.
12. حسنوی، رضا، اخوان، پیمان و سنجقی، محمد ابراهیم (1394). مدیریت دانش بستر موفقیت سازمانها، تهران: آتی نگر، چاپ اول.
13. حقیقت، عطیه(1396)ارائه مدل اولویت بندی عوامل موثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل،فصلنامه رشد فناوری، سال سیزدهم ،شماره ،51 صص 8 - 15
14. خادم، عباس و خيابانی، صبا (1387) رابطه بين رويه هاي مديريت دانش و سطح نوآوري در سازمان های مورد مطالعه: شرکت هاي زير مجموعه بنگاه هاي اقتصادي منتخب شهر اصفهان پايان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
15. خسروپور، حسین. (1392). تأثیر رویکرد نوآوری باز بر هوشمندی فناوری در صنعت هوایی ایران، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری. پایاننامه
16. داودی، نازی؛ اکبری، مرتضی؛ پاداش، حمید. (1395). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال نهم، شماره 32
17. رادفر، رضا؛ خمسه، عباس؛(1395)؛ مدیریت تکنولوژی، نگرشی جامع بر تکنولوژی، نوآوری و تجارزی سازی؛ تهران: علمی و فرهنگی
18. رحمان سرشت، حسین؛ هاشمی، سید کمال (1391). عوامل موثر بر مدیریت نوآوری در شرکت های عمرانی ایران؛ دوفصلنامه دانشگاه شاهد؛ پاییز و زمستان
19. زاهدي، محمدرضا، حسنوي، رضا، حاج قاسمي ، رضا، دهقان ده جمالي، حسن(1395)، طراحي مدل سرمايه فکري در سازمان هاي پژوهش محور، فصلنامه مطالعات بين رشته اي دانش راهبردي.
20. سوزنچی کاشانی،ابراهیم(1397 )ارائه چارچوبی برای سنجش نوآوری باز در صنایع دفاعی کشور،مجله بهبود مدیریت،سال دوازدهم، شماره 4 زمستان 97
21. سیگیسماند هاف، آنه، کاترین، ام، موسلین و رالف، ریچوالد (1394) راهبری نوآوری باز ترجمه توکلی، غلامرضا؛ زاهدی یعقوب، صفدری، مصطفی، انتشارات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
22. شاهین، آرش و شفیعی، محمد علی (1395) نوآوری باز در دانشگاه ها؛ مفاهیم، چالش ها و توانمند سازها؛ دومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، شیراز.
23. شفیعی نیک آبادی محسن (1396). تأثیر قابلیت های زیر ساختی مدیریت دانش بر نوآوری باز از طریق ظرفیت جذب مورد مطالعه: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه سمنان.
24. صفرزاده، ح.، تدين، ا. ومحمدي، م. (1391 .( بررسي تأثير استراتژيهاي مديريت دانش بر نوآوري و عملكرد سازماني (مطالعه موردي: مراكز آموزشي و درماني شمال فارس). فصلنامه طلوع بهداشت (دانشكده بهداشت يزد)، دوره 11
25. طباییان، سید کمال؛ منطقی، منوچهر؛ بامداد صوفی، جهانیار؛ طباطباییان، سید حبیب اله؛ (1390)؛ بررسی میزان حمایت شرایط زمینه ای ایران از اتخاذ رویکرد نوآوری باز(مطالعه موردی نظام نوآوری هوایی)؛ نشریه بهیود مدیریت
26. طرهانی، فرزاد (1395). ساز و کارهای انتقال دانش در فرآیند نوآوری سازمان ها. تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی
27. کاظمی بیدگلی، سید عباس (1397). تأثیر مدیریت دانش بر ظرفیت نوآوری با میانیجی گری نوآوری باز و ظرفیت مدیریت دانش به واسطه اینترنت اشیا، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت.
28. گلدسته، اکبر (1394). بررسی آمادگی به کارگیری رویکرد نوآوری باز در محصولات پیچیده در شرکت های سازندة هواپیما و قطعات هواپیما در ایران). (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه علم و فرهنگ
29. فرزانه، محمد، روح بخش، هاجر؛ بذرافشان، مجتبی (1395) نقش واسطهای مدیریت دانش در ارتباط میان رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 7 ، 23، ص 16 تا 32.
30. محمد اسماعیلی، ندا (1392). بررسی بین رابط مدیریت دانش و نوآوری باز در دانشگاه های کشور (مورد مطالعه: دانشگاه تهران و شهید بهشتی). (پایان نامه کارشناسی ارشد) مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی، مجازی مهر البرز.
31. مشیری،بنیامین(2011) توسعه نوآوری باز در میان عناصر نظام ملی نوآوری،کنفرانس جهانی پارک های علمی، دانمارک
32. میرفخرالدینی، سیدحیدر؛ دسترنج، میثم؛ کریمی تکلو، سلیم. (1394) طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی. پژوهشهای مدیریت عمومی، مقاله 4، دوره 8، شماره 27، بهار 1394.
33. منطقی، منوچهر و حسن آبادی،پریسا(1395)،الزامات گذر از نوآوری بسته به نوآوری باز،فصلنامه رشد فناوری،سال دوازدهم،شماره 46. #$ 34. نادری بنی، محمود، ادیب زاده، مرضیه، دهقانی قهنویه، عادله (1394)،تأثیر نوآوری بر قصد خرید الکترونیکی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری. فصلنامه مدیریت بازرگانی - سال هفتم، شماره 26
35. نصاری، رضا؛ محمود رضا طاهری و زهرا جعفری بنه عیسی (۱۳۹۴). فرصت ها و چالش های نوآوری باز و نوآوری بسته در فضای کسب و کار ایران. چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران، شرکت خدمات برتر.
36. نعیمی، الهام؛ فروزان مهر، مجید؛ پیشوایی، میرسامان؛ غفاری مقدم، علیرضا؛ (1393)؛ شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نوآوری باز در شرکت های دانش بنیان. همایش بین المللی مدیریت.
۳7. Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001) Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues, MIS Quarterly, Vol. 25, No. 1, pp.107-136. 38. Akhavan, Peyman, Hosnavi, R., and Sanjaghi, M. (2009), Towards knowledge management: an exploratory study for developing a KM framework in Iran, International journal of industrial engineering and production research, Vol. 20, No. 3, p 113-120. 39. Akhavan,P, Ramezan,m., and Yazdi Moghaddam,J. (2013),Examining the role of ethics in knowledge management process:Case study of an industrial organization, Journal of Knowledge-based innovation in china,Vol.5,No. 2, pp. 129-145. 40. Akhavan, Peyman, Ramezan, Majid, and Jafar Yazdi Moghaddam(2013), Examining the role of ethics in knowledge management process: Case study of an industrial organization, Journal of Knowledge-based innovation in China, Vol. 5, No. 2, pp. 129 – 145. 41. Akhavan, Peyman, Philsoophian, Maryam, Rajabion, Lila and Morteza Namvar (2018), Developing a Block-Chained Knowledge Management Model (BCKMM): Beyond Traditional Knowledge Management, The 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018), September, Italy 42. Akhavan, Peyman, Shekarchi, Ahmad, Abasaltian, Ali (2015), Studying The effective factors on holding cash funds in The organizations (a comparative study among different theories),Applied Mathematics in Engineering, Management and Technology, Vol. 3, No. 2, pp. 273-279 43. Brito,E.,Cardoso,L.andRamalho,C. (2010).Knowledge Management in Local Government Sector: the Role of the Quality Certification, European Conference on Intellectual Capital 2, portugal,pp.127-166 44. Cantner, U., Joel, K. & Schmidt, T. (2011). The effects of knowledge management on innovative success – An empirical analysis of German firms, Research Policy, NO. 40, PP.1453– 1462. 45. CarolinaLópez-Nicolás, Ángel, L.Meroño-Cerdán(2011) Strategic knowledge management, innovation and performance, International 46. Chesbrough H., Vanhaverbeke, W. West, J.(2006), Open Innovation: A Research Agenda: Open Innovation: Researching a new paradigm, OXFORD University Press. 47. Chesbrough, H. and Crowther, A. K. (2006), “Beyond high-tech: early adopters of Open Innovation in other industries”, R&D Management, Vol. 36 No. 3, pp. 229–236. 48. Chesbrough H., Kardon Crowther A.(2006),Beyond high tech: early adopters of openinnovation in other industries, R&DManagement 36, 3 49. Chesbrough, H., & Schwartz, K. (2007). Innovating business models with codevelopment partnerships. Research Technology Management, 50(1), 55-59. 50. Chourides, P. Longbottom, D.and Murphy. W, (2003) "Excellence in knowledge management: an empirical study to identify critical factors and performance measures", Measuring Business Excellence,Vol. 7, pp. 29-45, 2003 51. Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998) Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press, Boston. 52. Darroch, J., Knowledge management, innovation, and firm performance, Journal of Knowledge Management, Vol. 3, No. 9, pp. 101–115, 2005. 53. Davenport, T. H. (2005),Thinking for A Living: How to Get Better Performance and Results from Knowledge Workers Article 54. Grimaldil M, Quinto I, Rippa P. (2013). Enabling Open Innovation in Small and Medium Enterprises: A Dynamic Capabilities Approach, Knowledge and Process Management, 20 (4): 199–210. 55. Hashemi Dehaghi Z., (2015.) “Open innovation and its necessity in organizations , 7 (25) ,25-34. 56. Janine L. Sanders Jones, Kevin Linderman, (2014) "Process management, innovation and efficiency performance: The moderating effect of competitive intensity", Business Process Management Journal, Vol. 20 Issue: 2, pp.335-358 https://doi.org/10.1108/BPMJ-03-2013-0026 57. Liao, S. H. &Wu, C. C. (2017). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation, Expert Systems with Applications, NO. 37, PP.1096–1103. 58. López-Nicolás, C. &Mero˜no-Cerdán, A. L. (2017). Strategic knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management , NO.31, PP. 502–509. 59. Mahdavi, Mohammad, Akhavan, Peyman, Jafari, Mostafa, and Jalal Mousavi (2014), A supply chain framework for knowledge creation in new product development, Applied mathematics in engineering, Management and Technology, pp. 626-640 60. Meese, N. and McMahon C., (2012), Knowledge sharing for sustainable development in civil engineering: A systematic review, Management Department of Mechanical Engineering, V27, Issue 4, 437-449 61. Mehralian, Gholamhossein, Nazari, Jamal, Akhavan, Peyman, Rasekh, Hamid Reza (2014), Exploring the Relationship between Knowledge Creation Process and Intellectual capital in pharmaceutical industry, The learning organization, Vol. 21, No. 4, pp. 258-273 62. Saraswati, Batari, (2009), Entrepreneurship for Better Indonesia, Tokyo Institute of Techonology, Tokyo, Japan 63. Sanyang Saikou E. and Wen-Chi Huang, (2008), Small and Medium Enterprise for Women Entrepreneurs in Taiwan, World Journal of Agricultural Sciences 4, pp. 884-890 64. Schwab, K . (2014), The global competitiveness, Report 2013-2014, World Economic Forum. 65. Schilling, Melissa A. (2005). Source of Innovation. Strategic Management of Technological Innovation. New York : McGraw-Hill, pp. 15-16 , 28-29. 66. Vaccaro, A., Parente, R. & M. Veloso, F. (2010). Knowledge Management Tools, Inter-Organizational Relationships, Innovation and Firm Performance, Technological Forecasting & Social Change. NO. 77, PP. 1076–1089. 67. Wiig, K. M.(2004)People-Focused Knowledge Management: How Effective Decision Making Leads to Corporate Success. Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann. 2004. 68. Westergren, U.H. and Holmström, J. (2012) Exploring Preconditions for Open Innovation: Value Networks in Industrial Firms. Information and Organization, 22, 209-226. 69. Zemaitisa ,E. (2014) Knowledge management in open innovation paradigm context: high tech sector perspective. pp164 – 173.doi: 10.1016/j.sbspro.2013.12.859