A model for evaluation of human resource development policies of government employees
Subject Areas :کامبیز حمیدی 1 , Sayyed Ali Akbar Ahmadi 2 , Karam. A Daneshfard 3 , Asghar Seyf 4
1 -
2 - Department of Public Administration, Tehran Branch, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
3 -
4 -
Keywords: Policy Evaluation Human Resource Development Thematic analysis,
Abstract :
The main objective of this research was to identify the dimensions and components and provide a model for assessing the implementation of human resources development policies of the Government of the Islamic Republic of Iran.The research was descriptive in terms of the type of hybrid, and in terms of approach, it was inductive. The research data included documents, documents and the results of interviews with 12 people, and a questionnaire was presented in three stages using Delphi's ethodology. A total of 20 academic and executive experts were selected through purposeful sampling. Qualitative data collection was used to examine relevant documents and literature, and a deep semi-structured interview tool. The research questions were analyzed using Attride and Sterling theme analysis technique Based on this, four main themes (15 themes) were arranged (later) from 89 themes (components) related to the model for evaluating the implementation of human resources development policies of the Government of the Islamic Republic of Iran. To validate the extraction factors Of the three stages of Delphi, 76 of the components were confirmed and 13 of them were rejected Two cases were added to the experts' opinion. The model was evaluated using SmartPLS2 software and after correction and removal of 14 other questions, the model was fitted and confirmed. In this model, it has been attempted to address most of the existing factors in evaluating human resource development policies.
اعرابی، سید محمد و علی رضا رزقی رستمی.(1384). آسیب شناسی اجرای خط مشی¬های صنعتی کشور، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
الوانی، سید مهدی و فتاح شریف زاده.(1396).فرآیند خط مشی گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. نوبت چاپ پانزدهم.
تونکه نژاد، ماندنی و علی داوری.(1388). توسعه منابع انسانی با رویکرد جامعه شناسی و سازمان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره 3.
داوری، علی و آرش رضازاده.(1396). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران:خاکی،غلامرضا.(1394).روش تحقیق در مدیریت. تهران:انتشارات فوژان.نوبت چاپ چهارم.
خدمت گزار، حمیدرضا.(1397). ضرورت و کاربرد آموزش در سازمان¬های ایرانی، ماهنامه کنترل کیفیت،شماره 90.
خواستار،حمزه.(1388).ارایه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه¬های پژوهشی، فصلنامه روش شناسی در علوم پژوهشی،15.
دانایی فرد، حسن و علی اصغری صارم.(1393).گفتارهایی در نظریه پردازی توسعه منابع انسانی سازمانی.نوبت چاپ اول.
دانایی فرد، حسن و سید مهدی الوانی.(1390).گفتارهایی در فلسفه تئوری¬های سازمان دولتی، تهران: انتشارات صفار.ن.نوبت چاپ، اول.
کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود.(1394). روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه¬ی نیک گهر عبدالحسین.تهران: توتیا، چاپ یازدهم.
دانش فرد، کرم اله.(1395).فرآیند خط مشی گذاری عمومی ،تهران:انتشارات صفار، چاپ دوم.
دانش فرد، کرم اله.(1395).مبانی خط مشی گذاری عمومی ،تهران:انتشارات نیاز دانش، چاپ دوم.
سلطانی، ایرج.(1388). ارائه الگوی پویای مدیریت و توسعه منابع انسانی در نظام های پیمانکاری سازمان¬ها، مدیریت فردا، سال پنجم، شماره 18.
سلطانی، محمد رضا و مصطفی سلیمان تبار.(1394). بررسی عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال هفتم، شماره3.
سید جوادین، سید رضا، سید مهدی شریفی و حمزه رایج.(1388). نقش توسعه منابع انسانی در دست یابی به چشم انداز صنعت نفت1404، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 8.
عابدی جعفری[دیگران].(1390).تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده-های کیفی. نشریه اندیشه مدیریت راهبردی. شماره 2.
قلی پور، آرین.(1393). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری¬ها و کاربردها). تهران: انتشارات سمت.
قلی پور، رحمت اله.(1395).تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی، تهران، انتشارات سمت.چاپ هفتم.
منوریان، عباس.(1394). اجرا ور ارزیابی خط مشی عمومی. تهران: انتشارات موسسه کتاب مهربان. نوبت چاپ اول.
موسی خانی، محمد و طهمورث حسنقلی و زهرا وظیفه.(1392).ارائه مدل تبیین رابطه فرآیندهای مدیریت دانش با توسعه منابع انسانی در آموزش عالی، پژوهش های مدیریت عمومی، سال ششم، شماره22.
میرسپاسی، ناصر و [دیگران].(1392).معرفی الگوی ارزشی سازمان های دولتی ایران. پژوهش نامه مدیریت اجرایی.دوره 5. شماره 10.
ناصحی فر، وحید و سعید عسکری ماسوله.(1396). بررسی عوامل موثر بر توسعه منابع انسانی با رویکرد نهادی، پژوهش های مدیریت منابع انسانی در دانشگاه جامع امام حسین، شماره3.
واعظی، رضا، فتاح شریف زاده و محسن محمدی.(1394). شناسایی و اولویت بندی الگوهای ارزیابی خط مشی عمومی، علوم مدیریت ایران، شماره 40.
واعظی، رضا و محسن محمدی.(1396). الگویی برای ارزیابی خط مشی های عمومی در ایران(مطالعه موردی خط مشی مالیات بر ارزش افزوده، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 29.
Anderson, Charles.(1979). The place of Principles in Policy Analysis. American Political Science Review .73,3.
Attride, Sterling ,J.(2001).Thematic Networks: An analytic tool for qualitative research, Qualitative research .vol.1, No.3. 385-405.
Burdbar Khan, M. (2012). Human resource development, motivation and Islam. Journal of Management Development. Vol.31.
Jabeen, S. (2017). Unintended outcomes evaluation approach: Aplausible to evaluate unintended outcomes of social development programmers. Evaluation and Program Planning Vol.68.
King. N.& Horrocks, C. (2010)Interviews in qualitative research, London: Sage
Krystin, S. & Martens, R .(Kvale, Steinar. (1996). Interviews. An Introduction to Qualitive Research Interviewing. Thousand Oaks. Sage.7.
Kuchinke, K.P. (1998).Moving beyond the dualism of learning versus performance as root metaphors for HRD: A response to barry and pace. Human resource development quarterly.9(4).377-384.
Maier, A., Et all.(2014). Innovation by Developing Human Resources, Ensuring the Competitiveness and Success of the Organization. Proscenia - Social and Behavioral Sciences, 109(8): 645-648.
Morell, J, A. (2018). Systematic iteration between model and methodology: A proposed approach to evaluating unintended consequences. Evaluation and Program Planning Vol.68.
Negal, Stuart. (2001) Handbook of Policy Evaluation . Sage Publications. New Delhi.198.
Neumann, Jan , Robson, Andrew & Sloan, Diane.(2018).Monitoring & evaluation of strategic Change program implementation lesson from a case analysis. Evaluation and Program Planning.66.120-135.
Padden, C. (2016). Commentary on Training in positive behavioral support: increasing staff self-efficacy and positive outcome expectations. Tizard Learning Disability Review, Vol. 21 Issue: 2, pp.103-107.
Poell, R, F., & Krogt, V. (2017). Why is organizing human resource development so problematic? Perspectives from the learning network Theory (Part I). The learning organization. Vol.24 Issue:3,pp.180-193.
Sparkman, T. (2015). The factors and conditions for national human resource development in Brazil. European Journal of Training and Development 39(8).
Swanson, Richard, A, & Holton Elwood, F.(2008).Foundations of Human Resource Development. Berret Kohler Publishers, Inc.California. USA.5-8.
Teseng, CH., & Mclean, G, N. (2008). Strategic HRD practices as key factors in organizational learning. Journal of European Industrial Training, Vol. 32 Issue:6, pp.418-432.