Motion Algorithm from EFQM toward BSC in order to prioritize improvement projects of self- assessment.
Subject Areas :mohammad saleh owlia 1 , mohammad hosein abooie 2 , پرستو دمرچی 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: EFQM excellence model prioritizing improvment projects BSC FTOPSIS FANP,
Abstract :
EFQM excellence model with specifying the position of organization in the path of excellence is a practical tool in order to understand its deficiencies and shortcoming, so that with providing guidelines in the form of improvement projects helps organizations to advance the process of appropriate management systems .EFQM self- assessing model as a tool of Total Quality Management is facing with the problem of the lack of prioritizing improvement projects because of the lack of facilities and limits of resources in enterprises hence there are the necessity of strategic prioritizing of self-assessment projects in the organization. The aim of this study is to provide the steps of moving the EFQM model to BSC model as a strategic management tool by using FTOPSIS and FANP techniques in order to strategic prioritize the improvement projects of the EFQM self-assessment. This study is functional in terms of the objective and in terms of method is a survey research and in terms of the collection of information is a field research. Statistical society consists of 7 persons of Yazd municipal managers in the form of excellence team and interview and questionnaire are tools used in the research. The result of prioritizing improvement projects led to determine importance of internal process perspective in the organization in the organization and prioritize 21 improvement projects including “ provision and updating of educational electronic ID”,” personal relocation in occupational category according to given training”,” create documentation center in municipality”
• احمدوند، علی محمد،تربتی، امر، پوررضا، ناصر، (1391)، طراحی الگوی مفهومی مدیریت عملکرد و تدوین راهبرد با بهرهگیری ازBSC و EFQM، دو فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، شماره یازدهم، 86-55.
• اصغرپور، محمد جواد(1383). تصمیمگیری چندمعیاره، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران.
• انواری رستمی، علی اصغر، قدرتیان کاشان ، سید عبدالجابر، (2010)، طراحی مدل جامع ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکت¬ها، پژوهشهای مدیریت در ایران, 8, 109-135.
• آذر، عادل، پور درویشی، علی، (1386)، بهبود سیستم کارت امتیازی متوازن BSC بر اساس منطق فازی، جهاد دانشگاهی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
• توکلی، غ، (1386) ، طراحی یک مدل غربالگری ریاضی برای انتخاب مسئلههای کلیدی در مدل تعالی EFQM در سازمانهای صنعتی، رساله دوره دکتری مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس.
• ثابتی صالح، الف.، (1388). ارائه¬ی مدل تصمیم¬گیری چندمعیاره فازی برای رتبه¬بندی شرکت¬های متقاضی تأمین مالی بانک¬ها، دومین کنفرانس بین¬المللی توسعه¬ی نظام تأمین مالی در ایران.
• خیام باشی، احسان., نکوئی مهر، نوشین،.ارباب شیرانی، بهروز، اصلانی، سینا، (2011)، ارائهی مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و فرایند تحلیل شبکهیی فازی (مطالعهی موردی: شهرداری اصفهان)، مهندسی صنایع و مدیریت، شماره یک، 65-73.
• رضائیان، علی، لشکربلوکی،مجتبی،(1389)، هوشمندي رقابتی و تصمیم¬گیري استراتژیک. چشم انداز مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره سی¬و پنج، 65-43.
• شاهبندزاده، حمید، کاظمی، محبوبه،(1387)، طراحی و مدلی جهت شناسایی شاخص¬های ارزیابی واحدهای تحقیق و توسعه و رتبه¬بندی آنها با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن، هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.
• عابد،حسین، (1388)، ارزیابی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن "دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده اقتصاد،مدیریت و حسابداری،دانشگاه یزد.#
• قاسمی، بهروز، (1386)، مدیریت استراتژیک،چاپ چهارم، تهران، انتشارات هیأت.#
• کاپلان، رابرت اس، دیوید، نورتون، (1385)، سازمان استراتژی محور، ترجمه پرویز بختیاری، چاپ دوم، تهران، سازمان مدیریت صنعتی. #
• مدنی محمدی، حمید، (1385)، تدوین مدل برای رتبه¬بندی شرکت¬های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشنامه حقوق اسلامی، شماره بیست و سه، 109-135.#
• میرفخر الدینی، سید حیدر، امیری، یاسر، (2011)، ارائه راهکارهای ارتقای خدمات الکترونیکی بانکها با رویکرد BSC، ANP فازی و TOPSIS فازی (مطالعه موردی: بانکهای دولتی منتخب استان فارس)، نشریه مدیریت صنعتی, سال دوم، شماره پنجم, 141-298.#
• یاوریان، امیر بخت، (1385) ، استفاده از روشی یکپارچه برای هم راستاسازی کارت امتیازی متوازن و مدل EFQMو پیادهسازی آن در شرکت گسترش انفورماتیک پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.#
• Abran, A., & Buglione, L. (2003). A multidimensional performance model for consolidating balanced scorecards. Advances in Engineering Software, 34(6), 339-349.#
• Babaesmailli, M., Arbabshirani, B., & Golmah, V. (2012). Integrating analytical network process and fuzzy logic to prioritize the strategies–a case study for tile manufacturing firm. Expert Systems with Applications, 39(1), 925-935.#
• Chung, S. H., Lee, A. H., & Pearn, W. L. (2005). Analytic network process (ANP) approach for product mix planning in semiconductor fabricator. International Journal of Production Economics, 96(1), 15-36.#
• Clinton, B. D., Webber, S. A., & Hassell, J. M. (2002). Implementing the balanced scorecard using the analytic hierarchy process. Management accounting quarterly, 3(3), 1-11.#
• Kannan, G., Pokharel, S., & Kumar, P. S. (2009). A hybrid approach using ISM and fuzzy TOPSIS for the selection of reverse logistics provider. Resources, conservation and recycling, 54(1), 28-36.. Rao, R. V., & Davim, J. P. (2008). A decision-making framework model for material selection using a combined multiple attribute decision-making method. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 35(7-8), 751-760.#
• Lee, A. H., Chen, W. C., & Chang, C. J. (2008). A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan. Expert systems with applications, 34(1), 96-107.#
• Nili, M., Ardakani, S. T., & Shekarchizadeh, A. (2012). A new method for evaluating and ranking performance in production plants based on BSC and MADM techniques. Business and Management Review, 1(12), 72-80.#
• Rylková, Ž., & Bernatík, W. (2014). Performance Measurement and Management in Czech Enterprises. Procedia Social and Behavioral Sciences, 110, 961-968.#
• Sohn, M. H., You, T., Lee, S. L., & Lee, H. (2003). Corporate strategies, environmental forces, and performance measures: a weighting decision support system using the k-nearest neighbor technique. Expert Systems with Applications, 25(3), 279-292.#
• Stewart, R. A., & Mohamed, S. (2001). Utilizing the balanced scorecard for IT/IS performance evaluation in construction. Construction innovation, 1(3), 147-163.#
• Way, S. A., & Johnson, D. E. (2005). Theorizing about the impact of strategic human resource management. Human Resource Management Review, 15(1), 1-19.#
• Wu, H. Y., Tzeng, G. H., & Chen, Y. H. (2009). A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard. Expert Systems with Applications, 36(6), 10135-10147.#
• Zárraga-Rodríguez, M., & Álvarez, M. J. (2014). Does the EFQM Model Identify and Reinforce Information Capability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 716-721.#
• Zolfani, S. H., & Radfar, I. (2011). A research on hybrid models of balanced scorecard and MADM methods for selecting the best hybrid model. American Journal of Scientific Research, 36(11).#