Facilitating Principles in Philosophy and Children Corresponding to Islamic Thought
Subject Areas : Critique of western philosophy within the paradigm of philosophy and children
1 -
Keywords: philosophy and children facilitating principle intellectual upbringing Islamic- Iranian culture ,
Abstract :
Today philosophy for children is an issue that has drew the attention of different communities to itself, for through this program it is possible to impart various teaching to children, and bring them up with creative and critical thinking. In Iran this program initiated by Sadra Islamic Philosophy Research Institute (Siprin) in 1994, following which it proceeded to work out an Iranian version of this philosophical program. The present article makes an attempt to give an account of the program of philosophy and children in the following sections: 1- tutor, 2- time table, 3- environment, 4- method of beginning discussion, 5- thinking, 6- method and form of presentation, 7- content. In this paper the authors seeks to deal with the notion of tutor as a facilitating role in detail. This program have been formulated formally in the West and it is possibly tinged with Western ideas, so it requires to be localized and consorted with native culture, namely Iranian tradition. Moreover, Islam has reiterated the intellectual upbringing of man and there are sufficient Islamic resources which contain certain principles, methodology, content, etc. on the basis of which one can work out an indigenous program consorted with its culture. The present work is based on a library work and is regarded as a small example of the present capacity.
قرآن کریم.
نهج البلاغة (1414ق) قم: نشر هجرت.
نهج الفصاحة (1382) تهران : دنیای دانش.
ابن بابویه، محمدبن علی (1378) عیون اخبار الرضا علیه السلام، تهران : نشر جهان.
پروینیان، مژگان (1395) طرح بحث برای مدیریت کلاس فلسفه و کودک، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
حر عاملي، محمدبن حسن (1409ق) وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آلالبيت عليهم السلام.
خلعتبری، حسامالدین؛ آقا جعفری، زهرا (1393) «ارزیابی اهداف برنامة آموزش فلسفه به کودکان از دیدگاه تفکر در اندیشة اسلامی»، فصلنامه فلسفه و کودک، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شمارة 5و6.
خلیلی، سلیمه؛ افشار، لیلا؛ عباسی، محمود (1390) «بررسی تعلیم وتربیت اخلاقی از نگاه ابنسینا»، فصلنامة تاریخ پزشکی، شمارة 8.
رمضانی، معصومه (1398) «بررسی برنامة درسي فلسفه برای کودکان در راستای توجه به ابعاد مختلف ذهنیت فلسفی»، تفکر و کودک، شمارة 1.
شریعتمداری، علی (1369) روانشناسی تربیتی، تهران: امیرکبیر.
شهید ثانی، زينالدين بن علي (1396) منیة المرید (ترجمة گزارشگونه: سیدمحمدباقر حجتی با عنوان: آداب تعلیم وتعلم در اسلام)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
شیخ طوسی، محمد بن حسن (1411) مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، بیروت: مؤسسة فقه الشیعة.
طبرسی، حسن بن فضل (1370) مکارم الاخلاق، قم: الشریف الرضی.
عالمزاده نوری. محمد؛ بوسلیکی، حسن؛ مرادی، حسین (1393) نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
فخرایی، الهام (1389) «فلسفه برای کودکان؛ گامی بسوی پیوند فلسفه با جامعه»، تفکر و کودک، شمارة 1، ص 74.
فیشر، رابرت (1391) آموزش تفکر به کودکان، ترجمة مسعود صفاییمقدم، اهواز: نشر گوزن.
کراجکی، محمدبن علی (1410 ق) کنز الفوائد، قم: نشر دار الذخائر.
محمدی ریشهری، محمد (1382) حکمتنامة جوان، قم: دار الحدیث.
محمدی ریشهری، محمد (1389) حکمت¬نامة کودک، قم: دار الحدیث.
مفضل، بن عمر (1395) توحيد مفضل، ترجمة علياكبر ميرزايي، قم: مبين انديشه.
مقربي، نواب (1394) «آسيبشناسي شالودههاي فلسفي برنامة فلسفه براي كودك از چشمانداز حكمت اسلامي»، فصلنامة فلسفه و كودك، بنياد حكمت اسلامي صدرا، شمارة 11.
ملاصدرا (1393) الحکمة المتعالیة في الأسفار الأربعة، قم: طلیعه نور.
نوروزی، رضاعلی؛ عابدی، منیره (1393) «تأثیر اجرای برنامة بومیشده فلسفه برای کودکان بر افزایش خودکارآمدی، شادی و خوشبینی دانشآموزان»، فصلنامة فلسفه و کودک، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شمارة 5 و6.