A Comparative Study of the Anthropological Principles of Ibn Sina and Matthew Lipman
Subject Areas :
1 -
Keywords: anthropological principles Ibn Sina Matthew Lipman philosophy for children,
Abstract :
The main objective of this paper is to make a comparative study of the anthropological principles of Ibn Sina and Matthew Lipman. This study is based on an analytic-descriptive and deductive method, for which data were collected from the libraries. First, the components of man from the perspective of Ibn Sina and Lipman are discussed, and then proceeded to elaborate their common and different points on man. According to the conclusion of this work, there are certain agreements and disagreements between them on the issue of man. They agree that man is a rational being, possessing will power, and also enjoying a kind of natural, biological and sensible features, along with individual and social identity. Man is also subjected to a perpetual change and transformation. As for their disagreements, each of them presents his own view on the beginning and end of man. One of their main differences on man pertains to the very proper age for commencing philosophical thinking.
ابنسینا، المبدأ و المعاد، باهتمام عبدالله نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران، چ1، 1363.
ابنسینا، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1379.
ابنسینا، الهيات نجات، ترجمه يحيي يثربي، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1386.
ابنسینا، رساله نفس، مقدمه و حاشيه موسی عمید، همدان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چ2، 1383.
ابنسینا، مجموعه رسائل، قم، انتشارات بيدار، چ1، 1404ق.
ابنسینا، الشفا، الطبیعیات، راجعه و قدم له ابراهیم مدکور و تحقیق سعید زاید و الاب قنواتی، قم، مکتبه آیه الله مرعشی، ج2، 1404ق.
بنیجمالی، شکوهالسادات؛ احدی، حسن، علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چ11، 1387.
جهانی، جعفر، «نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی»، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا(س)، ش42، 1381.
داودی، علیمراد، عقل در حکمت مشاء، تهران، انتشارات حکمت، چ1، 1387.
داودی، محمد، فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ج1 و 2، چ1، 1393.
ستاری، علی، «بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه»، تفکر و کودک، ش2، 1391.
ستاری، علی، نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393.
سجادی، مهدی، تبیین رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1380.
شوشتری، اکرم؛ صفاییمقدم، مسعود؛ مرعشی، منصور، «مطالعه تطبیقی آراء تربیتی ژان پیاژه و متیو لیپمن با تأکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ش1، 1392.
نصر، سیدحسین، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات خوارزمی، 1359.
Bleazby, J, “Reconstruction in Philosophy for Children, Practical Philosophy”, The Journal of Analytic Teaching, 26(1), 2006.
Dewey, J., Experience & Education, U. S. A.: Kappa Deltapi Press, 1998.
Jusso, H., Child, Philosophy & Education, discussing the intellectual sources of Philosophy for Children, Oulu University Press, 2007.
Fisher, R., Teaching Thinking, Philosophical Inquiry in the Classroom, London: Cassle Press, 1998.
Lipman, M., Philosophy in the Classroom, U. S. A.: Temple University Press, 1980.
Lipman, M.,, Thinking in Educations, New York: Cambrigde University Press, 2003.
Lipman, M., “Philosophy For Children’s Debt to Dewey, Critical & Creative Thinking”, The Australasian Journal of Philosophy in Education,1-8, 2004.
Lipman, M.,, Philosophy Goes to School, Philadephia:Temple University Press, 1988 .
Sharp, A. M., “The Other Dimension of Carring Thinking, Critical & Creative Thinking”, The Australasian Journal of Philosophy in Education, 2004.