بررسی مقایسهيی مبانی انسانشناسی ابنسینا و متیو لیپمن
الموضوعات :
1 - دانشگاه مذاهب اسلامي
الکلمات المفتاحية: مبانی انسانشناسی ابنسینا متیو لیپمن فلسفه و کودک ,
ملخص المقالة :
هدف نوشتار حاضر، مقایسه مبانی انسانشناسی ابنسینا و متیو لیپمن میباشد. این پژوهش با روش توصیفی ـتحلیلی و استنباطی و روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهيی و فیشبرداری صورت گرفته است. در ابتدا مؤلفههای مربوط به انسان از دیدگاه ابنسینا و لیپمن بیان میشود و سپس با مقایسه انسانشناسی ابنسینا و متیولیپمن، نقاط اختلاف و شباهت آنها روشن میگردد. نتایج نشان میدهد که انسانشناسی ابنسینا و متیو لیپمن دارای شباهت و تفاوتهایی است: در وجه مشابهتها انسان موجودی عقلانی، دارای اراده و اختیار، دارنده ویژگیهای حسی، زیستی و طبیعی است که با هویت فردی و اجتماعی شناخته میشود و همچنین موجودی در حال تغییر و تحول دائمی است. در وجه تفاوتها، هر کدام تفسیری متفاوت از مبدأ و مقصد انسان ارائه میدهند و سن مناسب برای شروع تفکرات فلسفی یکی از برجستهترين اختلافات انسانشناسی میان آن دو میباشد.
ابنسینا، المبدأ و المعاد، باهتمام عبدالله نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران، چ1، 1363.
ابنسینا، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1379.
ابنسینا، الهيات نجات، ترجمه يحيي يثربي، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1386.
ابنسینا، رساله نفس، مقدمه و حاشيه موسی عمید، همدان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چ2، 1383.
ابنسینا، مجموعه رسائل، قم، انتشارات بيدار، چ1، 1404ق.
ابنسینا، الشفا، الطبیعیات، راجعه و قدم له ابراهیم مدکور و تحقیق سعید زاید و الاب قنواتی، قم، مکتبه آیه الله مرعشی، ج2، 1404ق.
بنیجمالی، شکوهالسادات؛ احدی، حسن، علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چ11، 1387.
جهانی، جعفر، «نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی»، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا(س)، ش42، 1381.
داودی، علیمراد، عقل در حکمت مشاء، تهران، انتشارات حکمت، چ1، 1387.
داودی، محمد، فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ج1 و 2، چ1، 1393.
ستاری، علی، «بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه»، تفکر و کودک، ش2، 1391.
ستاری، علی، نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393.
سجادی، مهدی، تبیین رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1380.
شوشتری، اکرم؛ صفاییمقدم، مسعود؛ مرعشی، منصور، «مطالعه تطبیقی آراء تربیتی ژان پیاژه و متیو لیپمن با تأکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان»، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، ش1، 1392.
نصر، سیدحسین، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات خوارزمی، 1359.
Bleazby, J, “Reconstruction in Philosophy for Children, Practical Philosophy”, The Journal of Analytic Teaching, 26(1), 2006.
Dewey, J., Experience & Education, U. S. A.: Kappa Deltapi Press, 1998.
Jusso, H., Child, Philosophy & Education, discussing the intellectual sources of Philosophy for Children, Oulu University Press, 2007.
Fisher, R., Teaching Thinking, Philosophical Inquiry in the Classroom, London: Cassle Press, 1998.
Lipman, M., Philosophy in the Classroom, U. S. A.: Temple University Press, 1980.
Lipman, M.,, Thinking in Educations, New York: Cambrigde University Press, 2003.
Lipman, M., “Philosophy For Children’s Debt to Dewey, Critical & Creative Thinking”, The Australasian Journal of Philosophy in Education,1-8, 2004.
Lipman, M.,, Philosophy Goes to School, Philadephia:Temple University Press, 1988 .
Sharp, A. M., “The Other Dimension of Carring Thinking, Critical & Creative Thinking”, The Australasian Journal of Philosophy in Education, 2004.