Investigating and Analyzing Theatrical Abilities in Ancient Persian Literature and Prose Literature
Subject Areas : Critique of textshamzeh mohammadi dahcheshmeh 1 , shima karbasi 2
1 -
2 -
Keywords: Ancient Persian LiteratureAdaptationTheatrical FormsTheatrical Literature,
Abstract :
Iranian literature is one of the hallmarks of Iran's long-standing civilization that embodies the customs and art of this land.The play is also a literary genre that has long been prevalent in the culture of this land and has remained in the form of mourning, surrealism,glorifying dances,painting,similitude and ta'ziyeh and more.Ancient Persian literature cannot be regarded as a stand-alone literature,but since ancient Persian literature and art have the same source,It can be said that the writings of the Iranian artist's literatures have been marked by the art of the show,and the dramatic literature has long been synonymous with other arts such as music and painting alongside literature.Persian literature is illustrative and meaningful and encourages the audience to visualize the text in order to get better And it is from this that an artistic interaction is formed between the writer and the reader,and by the act of reading and performing them,the dramatic capacity of the works is manifested.There is no doubt that ancient literature is the basis for the"representation of species"which can be seen in many works such as the works of the military,Attar,Rumi,Ferdowsi,Beihaqi, oufi, Tasuji and others.Since the play is the home of world media and one of the best known ways of enriching Iranian literature;The present study seeks to examine the dramatic capabilities of such works that remain anonymous and a powerful tool for the representation of Iranian history, art, culture and thought And express the place of these works in the field of theatrical literature.
الف) کتاب ها
1. استانیسلاویسکی، کنستانتین، (1975)، زندگی من در هنر، ترجمه علی کشتگر، تهران: انتشارات امیرکبیر.
2. اسلین، مارتین، (1382)، دنیای درام، ترجمه محمّد شهبا، چاپ دوم، تهران: انتشارات هرمس.
3. اته، هرمان، (1351)، تاریخ ادبیّات فارسی، ترجمه رضازاده شفق، تهران: بنگاه ترجمه و نشر.
4. ای. ام، فورستر، (1352) جنبه های رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: امیر کبیر.
5. حنیف، محمّد. (1384)، قابلیّت های نمایشی شاهنامه، تهران: سروش.
6. شماسی، عبدالحی، (1368)، نمایشنامه نویسی به زبان ساده، چاپ دوم، تهران: دفتر امور کمک آموزشی کتابخانه ها.
7. مرادی، شهناز، (1368)، اقتباس ادبی در سینمای ایران، تهران : انتشارات آگه.
8. مک¬کی، رابرت، (1385)، داستان، ساختار، سبک و اصول فیلم نامه نویسی، ترجمه محمّد گذرآبادی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
9. مکی، ابراهیم، (1380)، شناخت عوامل نمایش، تهران: انتشارات سروش.
10. میرصادقی، جمال، (1376)، عناصر داستان، تهران: انتشارات سخن.
11. نوبل، ویلیام، (1385)، راهنمای نگارش گفت و گو، ترجمه عبّاس اکبری، چاپ دوم، تهران: سروش.
12. وراوینی، سعدالدّین، (1383)، مرزبان نامه، به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر، چاپ نهم، تهران: انتشارات صفی علیشاه.
ب) مقالات
13. بهنام، علیرضا، «نوشتار ادبی در موقعیّت نمایشی»، ماهنامه صحنه، شماره 4.
14. بروک، پیتر، (1998)، «نمایشنامه نویس، نمایشنامه، فرم»، ترجمه ناصر حسینی، مجلّه گردون، دوره 5.
15. ثمینی، نغمه، (1376)، جنبه های دراماتیک هزار و یک شب، مجلّه هنر، تهران: شماره 34.
16. ستّاری، جلال، (1367)، ظرفیّت های نمایشی ادب داستانی ایران، فصلنامه تئاتر، شماره 1.