Standardize the Vienna Matrix Test for Iran (WMTI) for Students between Ages 13-18 Years
Subject Areas : PsychologyJavad Ejei 1 , Masoud Gholamali Lavasani 2 , Marzieyeh Rezaiee 3 , Zahra Akbari 4
1 - University of Tehran
2 - University of Tehran
3 - University of Tehran
4 - University of Tehran
Keywords: intelligence Rasch', s model standardize Vienna Matrix Test for Iran (WMTI),
Abstract :
Current study was conducted to standardize Vienna Matrix Test for Iran (WMTI). For Iranian students between ages 13-18. Intended population in this study was all students (males and females) who were studying in middle and high schools during the academic year 2010-2011 and 2011-2012. Multistage random sampling procedure was used to select 2849 students (1267 male and 1582 female) from five province in Iran: Tehran, Khorasan-e-Razavi, Kermanshah, GiIan, and Bushehr. At the beginning Formans original from that was based on Rasch's statistic model was administered on student population. From 42 statements 28 statements were selected based on the model and was used for Vienna Matrix Test for Iranian (WMTI). Norm tables for the age group 13 to 18 were developed. Finally mean differences between girls and boys was calculated by means of one-way analysis of variance. Result showed the age and gender effect. Intelligent quotient increased as chronological age increases. Girls also were higher than boys in intellectual functioning in overall
آناستازی، آن. (1387) روان آزمایی. ترجمه محمدنقی براهنی. انتشارات دانشگاه تهران.
جلیلوند، محمدامین؛ اژه ای، جواد و دلاور، هومن (1374)، ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان تيزهوش مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان و دبيرستان هاي خاص تهران، مجلۀ استعدادهاي درخشان،4 (13)، 30-7.
حکیم جوادی، منصور (1383). بررسی رابطۀ کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجلۀ روانشناسی، 8 (30)، 172 – 158
فتحي آشتياني، علي؛ دادستان، پريرخ؛ منصور، محمود و اژه اي، جواد (1375). بررسي تحولي تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگي در نوجوانان تيزهوش و عادي. مجلۀ استعدادهاي درخشان، 5 (17)، 34-7.
مارنات، گری گراث (1389) راهنمای سنجش روانی: برای روان شناسان بالینی، مشاوران و روان پزشکان. جلد اول، ترجمه حسن پاشاشریفی و محمدرضا نیکخو. تهران: رشد.
مكتبي، غلامحسين، اژه اي، جواد و دلاور، علي(1375). بررسي تحول اخلاقي و نوع دوستي در دانشجويان تيزهوش و مستعد واقع در دانشگاه هاي شهر تهران. مجلۀ استعدادهاي درخشان، 18، 141-125.
مینایی، اصغر(1384). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز- اومان برای کودکان 5/2-7 سال: یک مطالعه مقدماتی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5 (3)، 295-322.
هافمن؛ كارل، ورنوي، مارك و ورنوي، جوديت (1386). روانشناسي عمومي (از نظريه تا كاربرد). مترجمان: مهران منصوری، یحیی سیدمحمدی، هادی بحیرایی، مهرداد پژهان، سیامک نقشبندی، مجید یوسفی لویه و حمید علیزاده. تهران: ارسباران.
Anastasi, A. (1988). Psychological testing (6 ed.). New York: McMillan.
Cattell, R. B., & Nesselroad, J. (1965) Untersuchungen der Inter kulturellen Konstanz der Persoenlichkeitsfaktoren im 10 P. F., Test. Psychol. Beit 8, 502 -515.
Ejei. J. (1980) Transkultureller Vergleich des WMT von Forman und Rash-Skalierung des CFT-3 und WMT fuer Iran. Unveroeff. Phil. Diss., Psychlo. Inst. D. Univ. Wien.
Formann, A.(1973). Die Konstruktion eines neuen Matrizentests und die Untersuchung des Loesungsverhaltens mit Hilfe des linearen Logistischen Test Modell. Unveroeff Diss., Psychol. Inst.d. Univ. Wien.
Gardner, H. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. (10nd Ed). New York: Basic Books. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York.
Hofstaetter,P.R.(1975). Psychologie, Fisher Lexikon.
Jaeger.(1970). Dimension der Intelligenze. Hogrefe Goettingen.
Jensen,B.T.(1952). Left-right orientation in profile drawing. The American Journal of Psychology, 65, 80-83.
Jensen,A.R.(1973). Wie sehr koennen wir Intelligenz Quetient und Schulische Leistung steigen. In Skowronek, H.(Ed.) Umwelt und Begabung. Huber Stuttgart.
Lefrancois, (2000). Psychology for Teaching. Wood worth Publishing Company, Belmont, California. 4, 69, 243-400
Meili, R.(1969). Lehrbuch der Psychologischen Diagnostik, Huber, Bern, Stutgart.
Piaget, J., & Inhelder, B.(1969). Intellectual operations and their development. In Fraisse, P. & Piaget, J. (Ed.). Experimental Psychology, London.
Piswanger, K.(1975) Interkulturelle Vergleich mit dem Matrizentests von Formann. Unveroeff. Phil. Diss., Psychlo. Inst. d. Univ. Wien.
Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment test, Nilson & Lydich. Kopennhagen.
Rasch, G. (1961). On general laws and the meaning of measurement in psychology. Proceedings of the Fourth Berkeley symposium on mathematical statistics and prob-ability Univ. of California Press.
Raven, J. C. (1938). Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1958). Standard Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1960). Guide to the Standard Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1962). Advanced Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Spearman, C. (1927). The abilities of man, London.
Terman, L. M., & Merrill, M.A.(1937). Measuring Intelligence: A guide to the adminis-tration of the new revised Stanford-Binet Tests of Intelligence, Boston.
Thurstone, L. L.(1947). Mulliple factor analysis. Univ of Chicago Press.
Vernon, P. E. (1969). Intelligence and cultural environment. Mehtmen & Co. London.