Optimal Value Model of Strategic Alliance of Manufacturing Companies in Iran (Case Study, Methanol Manufacturing Company)
Subject Areas : Social ethics and behavioral modelingHojjat Mobarzi 1 , Ali Hosseinzadeh 2 , Mohammad Ghasemi Namaghi 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: Strategic Alliance, Methanol Manufacturers, Success Factors and Criteria.,
Abstract :
Nowadays, Being in line with the advancement of science and the complexity of technological processes, technological cooperation between different companies is an important and strategic feature for companies and technological cooperation between companies is an important and valuable strategy to strengthen and spread innovation. In the methanol industry, forming alliances between methanol companies has quickly become the dominant position for commercializing innovation. The study of the drivers of strategic alliances between methanol companies in Iran is one of the important and significant issues that is addressed in this article. For this purpose, the stages of alliance formation were reviewed and the factors affecting each of these stages were identified and evaluated. In this study, the views of 12 experts from methanol companies and the Analytic Hierarchy Process (AHP) method were used. The primary and secondary data and information were used and based on the primary data collected through interviews and observations and secondary data obtained from library studies, the first stage questionnaire was developed. The results of the first questionnaire provided the possibility of identifying the factors that according to experts had the greatest impact on the success of methanol companies. In the next stage, based on the criteria obtained from the theoretical foundations of research and studies conducted in this field, the optimal model of the mentioned factors was presented based on their impact on the success of the alliance. The obtained model refers to the effect of market success index, sustainability, financial success and improving the competitive situation on the success or failure of strategic alliances.
جعفرنژاد، احمد؛ الفت، لعیا؛ مختارزاده، نیما؛ الیاسی، مهدی؛ آهنگری، سعیده السادات(1397)، تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه و عوامل مؤثر بر ابعاد مختلف آن، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره ششم، شماره 1، تابستان 1397
حقیقی کفاش، مهدی؛ صادقی، داود و قاسمی.احد(1392)،رتبه بندی عوامل مؤثر بر موفقیت ائتلاف استراتژیک شرکت های هواپیمایی از دیدگاه خبرگان. مطالعات مدیریت گردشگری،8(23)، صص27-50
حقیقی،محمد و جلالی، سید حسین(1396)، شکل گیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی، مدیریت بازرگان، 9(3)
خليليان، محمّد جمال،( 1378)، نقش ارزشها در فرايند توسعه اقتصادى، ماهنامه معرفت، شماره28.
شریف¬نیا، پرند، (1393) بررسی نقش تعدیل کننده قابلیتها ی نوآور ی تکنولوژ یکی در رابطه بین ائتلاف¬های استراتژیک وتوسعه محصول جدید مورد مطالعه: شرکتهای دارویی و بهداشتی ایران؛ پایان-نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
رحیم¬نیا، فریبرز؛ سلیمی، مهسا(1393)، انگیزه های شکل گیری و عوامل موثر بر موفقیت ائتلاف استراتژیک بین المللی و معیارهای سنجش موفقیت آن، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران
رحیم¬نیا، فریبرز؛ زمانیان¬نجات¬زاده، فرشاد (1394)، بررسی فرایند انتقال و خلق دانش در ائتلاف استراتژیک چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری و اولین کارآفرینی و نوآوریهای بازی
مانیان¬نجات¬زاده، فرشاد،(1394)، بررسی فرایند انتقال و خلق دانش در ائتلافهای استراتژیک. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد
نوری پوشانلویی، جعفر و غلام دخت، سمیرا،(1397)، قرارداد ائتلاف استراتژیک در حقوق تجارت بین الملل با تاکید بر صنعت نفت و گاز، مطالعات حقوقی انرژی، 4(1)
Bhattacharyya, S. S. (2019). Development of an Integrated Model of Strategic Alliance. A Review of Economic & Social Development, 54(3), 441.
Bouaziz Muhamed, Aourik Abdelhak (2017) “Transparency and Disclosure of Information in Strategic Alliances”, available at: http://emnet.univie.ac.at, last accessed 2018.
Fatehi, K., & Choi, J. (2019). International Strategic Alliance. In International Business Management (pp. 217-239). Springer, Cham.
Martin Jay G (2003) “Growing Use of Strategic Alliances in the Energy Industry”, available at: http://www.emlf.org, last accessed 2018.
Hoang, H., & Rothaermel, F. T. (2016). How to manage alliances strategically? MIT Sloan Management Review, 58(1), 69.
303 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 324 - 303
مدل مطلوب ارزشی ائتلاف استراتژیک
شرکتهای تولیدی در ایران
(مطالعه موردی، شرکت تولیدکننده متانول)
حجت مبرزی 1
علی حسین زاده 2
محمد قاسمی نامقی 3
چکیده
امروزه با پیشرفت علوم و پیچیدهتر شدن فرآیندهای فناورانه، همکاری فناورانه بین شرکت های مختلف، از ویژگیهای مهم و استراتژیک برای شرکت ها محسوب شده و همکاری فناورانه بین شرکت ها، یک راهکار مهم و ارزشمند برای تقویت و اشاعه نوآوری محسوب می گردد.
در صنعت متانول، برقراري ائتلاف بین شرکتهای تولیدکننده متانول با سرعت به وضعیت و حالت غالب براي تجاريسازي نوآوري تبدیل شده است. مطالعه پیشرانههاي برقراري ائتلاف استراتژیک بین شرکتهای تولیدکننده متانول در ایران یکی از موضوعات مهم و قابل توجه است که در مقاله حاضر بدان پرداخته شده است برای این منظور مراحل تشکیل ائتلاف بررسی و عوامل مؤثر بر هر کدام از این مراحل شناسایی شده و ارزیابی گردید. در این پژوهش از دیدگاه 12 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدکننده متانول و روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) استفاده شد. در این پژوهش از دادهها و اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده گردید. براساس داده های اولیه گردآوری شده از طریق مصاحبهها و مشاهدات و دادههای ثانویه حاصل از مطالعات کتابخانه ای پرسشنامه مرحله اول تدوین گردید، نتایج حاصل از پرسشنامه اول امکان شناسایی عواملی که از نظر خبرگان بیشترین تأثیر را بر موفقیت ائتلاف شرکت های تولیدکننده متانول داشتند، فراهم آورد. در مرحله بعد براساس معیارهای بدست آمده از مبانی نظری تحقیق و مطالعات انجام شده در این زمینه، به ارائه مدل بهینه عوامل مذکور براساس میزان تأثیر آن ها بر موفقت ائتلاف اقدام گردید. مدل به دست آمده به تأثیر شاخص موفقیت در بازار، ماندگاری، موفقیت مالی و بهبود وضعیت رقابتی در موفقیت یا شکست ائتلاف های استراتژیک اشاره دارد.
واژگان کلیدی
ائتلاف استراتژیک، شرکت های تولیدکننده متانول، عوامل و معیارهای موفقیت.
[1] . دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email: Arman.Mobbarezi@gmail.com
[2] . استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Hosseinzadeh56@gmail.com
[3] . استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
Email: Ghasemi.mo@pnum.ac.ir
تاریخ دریافت: 4/5/1399 پذیرش نهایی: 19/8/1399