Introduction to the concept of “up” and “down” in the event of archetype Islamic-Iranian architecture with an emphasis on distinguishing between the semantic fields of people attitudes (Cases study: Toopkhane square, Laleh Park, shahzade garden, naqhsh-e- jahan square)
Subject Areas : Basic concepts in Islamic urban planning and architectureNaser Barati 1 , elham kakavand 2
1 - Associate Professor of Urban Planning, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Urbanism, Imam Khomeini International University, Qazvin
2 - PhD Student in Urban Planning, Faculty of Faculty of Architecture and Urbanism, Imam Khomeini International University, Qazvin
Keywords: Archetype, Language-Up/Down, Idea, Semantic differential, Islamic-Iranian architecture,
Abstract :
In purposive architecture in the field of environmental interventions, there are many details of size, shapes, combinations and certain mysteries that distinguish architectural elements, even in a single society. Reflection in the mysterious urban biological system, originates from the debate of thought and intuition, reason and love, and knowledge and insight. The present article explores the explanation and revelation of an ancient pattern that has linked many of our architectural elements throughout history.An archetype with “Up-Down” concepts that has reflected from the people’s imagery into the in urban architecture space. In the meantime, the question arises that what is the connection between these ideas, behaviors, the value system and the human living space system, especially in cities? To achieve this, the content analysis method is used. First, the relationship between the elements is conceived qualitatively and afterwards, the relation between the phenomena is explained by selecting the study areas and surveying citizens based on the semantic differentiation method. The results indicate that the idea of perfectionism and movement towards peak and perfection (up and down) in Iranian literature and culture has always been present and the association of its meaning in people’s minds, has led to the formation of a specific spatial arrangement and urban living system.
ارشاد، محمدرضا (1386)، گسترۀ اسطوره، چاپ دوم، انتشارات هرمس، تهران.
اسپیرن، ویستون (1387)، زبان منظر، ترجمۀ حسین بحرینی و بهناز امین زاده، انتشارات دانشگاه تهران.
الکساندر، کریستوفر (1387)، زبان الگو ترجمۀ رضا کربلایی نوری، نشر مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، تهران.
انوشه، حسن (به سرپرستی) (1376)، فرهنگ نامه ادب فارسی (دانشنامه ادب فارسی ۲)، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
ایمان، محمدتقی و محمدرضا نوشادی (1390)، «تحلیل محتوای کیفی»، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره دوم، 15-44.
براتی، ناصر (1387)، «درآمدی بر نظریه نقش و جایگاه زبانهای بومی در قرائت و درك فضا و محیطزیست انسانی؛ با تأکید بر زبان فارسی»، نشریه علمی - پژوهشی باغ نظر، شماره 10.
براتی، ناصر (1393)، ورهنگ، کهن الگوی معماری ایرانی - اسلامی، طرح پژوهشی با کد 11602 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین.
براتی، ناصر (1382)، زبان، تفکر و فضا، انتشارات سازمان شهرداری های کشور، دفتر مطالعات برنامه ریزی شهری، تهران.
براتی، ناصر (1383)، «باغ و باغ سازي در فرهنگ ايراني و زبان فارسي»، مجله باغ نظر، شماره 2.
براتی، ناصر؛ فرزاد زرین قلم (1392)، ملاحظاتی بر رابطۀ فرهنگ، زبان، ذهن و محیط انسانساخت، انتشارات نقش پرهام. تهران.
بحرینی، سید حسن و بهناز امینزاده (1387)، زبان منظر، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
بیلسکر، ریچارد (1391)، اندیشهی یونگ، ترجمۀ حسین پاینده، ویراست سوم، انتشارات فرهنگ جاوید، تهران.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه دهخدا. دوره 15 جلدی، انتشارات دانشگاه تهران.
سجادزاده حسن و محمد تقی پیربابایی (1391)، «فرایند دخداد معنا در فضای شهری»؛ فصلنامه علمی - پژوهشی معماری و شهرسازی آرمان شهر، پاییز و زمستان 1391، 177-186.
جوادی، محمد جعفر و پروین کدیور (1381)، روانشناسی شخصیت: نظریه و تحقیق، انتشارات رسا، جلد دوم، تهران.
داد، سیما (1375)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، انتشارات مروارید، چاپ دوم. تهران.
رئیسی، محمد منان و عبدالحمید نقره کار و کریم مردمی (1393)، «درآمدی بر رمز و رمزپردازی در معماری»، فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، شماره 2، سال اول.
فلاح محمد صادق و سمیرا نوحی (1391)، ماهیت نشانهها و نقش آن در ارتقای حس مکان فضای معماری، انتشارات هنرهای زیبا، دوره 17، شماره 1.
گلابچی، محمود و آیدا زینالی فرید (1391)، معماری آرکی تایپی: الگوهای پایدار بنیادین، انتشارات دانشگاه تهران.
محمدی محمود، مهدی حسینی دهاقانی و ایمان فدائی (1394)، «درآمدی بر مفهوم بالا شهر و پایین شهر با تاکید بر حوزههای معنایی و نحلیل محتوای نگرشهای مردمی»، فصلنامه باغ نظر، سال دوازدهم تابستان 1394، شماره 33، 107-116.
محمودی، مریم و راضیه جمشیدی (1395)، بازتاب کهن الگوی مادر در شعر فروغ فرخزاد، ادب غنایی، ۱۶۸.
نقرهکار، عبدالحمید؛ مهدی حمزهنژاد و آیسان فروزنده (1388)، «راز جاودانگی آثار معماری»، باغ نظر، 6(12)43-3.
لاوسون، برایان (1391)، زبان فضا، ترجمۀ علیرضا عینی فر و فواد کریمیان، انتشارات دانشگاه تهران.
ولی بیگ، نیما و نگار کورنگی (1397)، «تحلیل تاریخ ساخت، کاربردی و ساختار معماری دروازه توپخانه در گستره تحولات میدان نقش جهان در دوره قاجار»، فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات شهر ایرانی - اسلامی، سال نهم، شماره 34.
یونگ، کارل گوستاو (1384)، انسان و سمبلهایش. مترجم محمود سلطانیه، انتشارات جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1392)، روح و زندگی، مترجم لطیف صدقیانی، چاپ پنجم، انتشارات جامی، تهران.
Barrie. Th. (2010). The Sacred In-Between: The Mediating Roles of Architecture. London: Routledge.
Palm, frank (1996), semantics. And Korosh Safavi. (2007), semantics, terhran, sorosh mehr.
Renaldo J. Maduro and Joseph B. Wheelwright (1992). "Archetype and Archetypal Image", in Jungian Literary Criticism, ed. Richard P. Sugg, Illinois: Northwestern University Press,181-186.
URL1: https://sazecad.com/2020/11/complete-analysis-museum-contemporary-art-in-tehran/4-9
URL2: https://fa.wikipedia.org/wiki/
URL3:https://sajjadfallah.com/
URL4:https://www.projehmemari.com/projects-urbanism-urbanity/589
URL5:http://www.octagon-plus.com/projects
URL6: https://www.researchgate.net/figure/Tehran-Toopkhaneh-Square-Source-wwwiichsorg-safarneviscom_fig4_320057146