The Effect of Intellectual Capital on Competitive Advantage and Organizational Performance with Role of Innovation Mediator and Learning Culture
Subject Areas : Innovation and InventionVahid Dalvand 1 , Reza Sepahvand 2 , Amir Houshang Nazaripour 3
1 - Clerk
2 -
3 -
Keywords: Intellectual Capital, Competitive Advantage, Organizational Performance, Innovation Learning Culture.,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the effect of intellectual capital on competitive advantage and organizational performance with the mediating role of innovation and learning culture among faculty members of Lorestan University. This research is descriptive in nature, with the exception of causal research, as well as a field research that is applied in the field of purpose. The statistical population of the study is 286 faculty members of Lorestan University. The random sampling method is proportional to the sample size and sample size according to the Morgan table and the number of 162 people. The data collection tool in this study is a standard questionnaire. The data from the questionnaires were analyzed using Lisrel software and SPSS software. The innovation of this research is to measure the variables in the academic field. Research results indicate that ??intellectual capital on competitive advantage; intellectual capital on organizational performance; intellectual capital on innovation; intellectual capital on culture; innovation on competitive advantage; innovation on organizational performance; learning culture on competitive advantage; learning culture on organizational performance Intellectual Capital through Innovation on Competitive Advantage; Intellectual Capital through Innovation on Organizational Performance; Intellectual Capital through Learning Culture on Competitive Advantage; Intellectual Capital through the Learning Culture has a direct impact on organizational performance.
1- شمسی، سمیه. سرمایه فکری. فصلنامه رهیافتی در مدیریت بازرگانی. دوره اول. شماره دوم. 15-22. 1399.
2- رجوعی، مرتضی، تحلیل پیششرطها و پیامدهاي بازارگرایی در صنعت بیمه ایران: توسعه یک مدل مفهومی، پایاننامه دکتری، دانشگاه اصفهان، 1397.
3- سلطانی، مرتضی، خباز، مصطفی، رامشینی، محمود، نظری، حسین طراحی و تبیین مدل ادراک دانشجویان از شناسه دانشگاه. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 5(18), 201-227. 1394.
4- رجوعی، مرتضی؛ خاک مردان، سمانه؛ اثر بازاریابی بر عملکرد شرکتهای فعال در صنعت نشر شهر مشهد: پژوهشنامه چاپ و نشر،7، 1392.
5- زوار، تقی؛ همایونی بخشایش، نسرین؛ تنهاییان، مسعود. مدلیابی معادلات ساختاری روابط بین سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با رهبری تحولآفرین مدارس ابتدایی شهر تبریز. مدیریت بر آموزش سازمانها. سال هشتم. شماره 2. 287-312. 1398.
6- غیاثی شهین، مهرعلیزاده یداله،حسینپور محمد، نصیری ماریا. نشریه: مدیریت اسلامی، شماره دوم. ص 193-219، 1399.
7- نحات سیدامیررضا، کریمی خوزانی علی. سنجش سطح بلوغ مدیریت سرمایه فکری تحقیقات و مطالعات ناجا، نشریه: مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 8. شماره2. ص 155-180. 1399.
8- ثابت عباس، عزیزی میثم. بررسی تأثیر سرمایه فکری سبز بر شهرت سازمان، شباک، سال پنجم، شماره 12، ص 37-44، 1398.
9- رحیمی اقدم، صمد؛ سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت؛ اسماعیلی، محمودرضا؛ طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر شایستگی سرمایه انسانی در صنعت بیمه، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام حسین (ع)، سال هشتم، شماره 11، ص 179-208، 1396.
10- حی، علی؛ داناییفرد، حسن. بررسی نقش تسهیم دانش در رابطه میان اجزای سرمایههای فکری و رفتار نوآورانه، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 5، شماره 1. 1397.
11- حاجی حسینی، حجتاله؛ نورزاد مقدم، احسان؛ اثر نوآوري و بازارگرایی بر عملكرد کسبوکار و مزيت رقابتي پايدار در بنگاههای صنعتي، دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 23، ص 21-29. 1393.
12- نیکوکار، غلامحسین؛ عسگری، ناصر؛ غلامی، مهرداد؛ رحیمی، احسان. نقش سرمایههای فکری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت دولتی، دوره ششم، شماره 2، ص 401-418. 1395.
13- امین بیدختی، علیاکبر؛ نعمتی، محمدعلی؛ محمودی، سودابه. اثر سرمایه فکری بر تسهیم دانش با بررسی نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در دانشگاه امیرکبیر، فصلنامه صنعت و دانشگاه، سال ششم، شماره 19و 20. 1392.
14- Bartlett, Will, and Vladimir Bukvič., Barriers to SME groth in Slovenia, MOCT-MOST: Ecinimic Policy in Transitional Economies, 11(2), 177-195, 2001.
15- Machlup, Fritz.The Production and Distribution of Knowledge in the United States.Princeton University Press, 1962.
16- Stewart, Thomas A. The wealth of knowledge: Intellectual capital and the twenty-first century organization. Currency, 2007.
17- Chang, Shu-Lien. Valuing intellectual capital and firms' performance: Modifying Value Added Intellectual Coefficient (VAIC (TM)) in Taiwan IT industry. ProQuest, 2007.
18- Kaleka, Anna. "Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: guidelines for industrial exporters." Industrial Marketing Management 31.3.2002.
19- Morales, vitor: Leadership and organizational learnings role on innovation and performance: lessons from spain, Industial Marketing Management, 36, 349-359.2007.
20- Gupta, satya dev. Comparative Adventage and Competitive Adventage: An Economics Perspective and a Synthesis. Business and Ecinomics. january, 2015.
21- Awuah, Gabriel; Gebrekidan, Desalegn, Networked (inter active) position: A neew view of developing and sustaining competitive adventage.International BUSINESS Jurnal, 18,333-350, 2008.
22- Chahal, Hardeep, and Purnima Bakshi. "Measurement of intellectual capital in the Indian banking sector." Vikalpa 41.1, 2016