Identify and ranking of efficient strategic success factors of small early return firms in Kaveh industrial town with B.S.C. approach by managers point of view
Subject Areas : Technology Managementhosein ghaffari 1 , ebrahimali razini 2
1 -
2 -
Abstract :
The main purpose in this research is to identify the efficient strategic factors in success of small and early return firms from manager’s point of view, with the Balance Score Cards method approach. This is an applied, descriptive and survey research. The data are collected within 2015 November and December (Aban and Azar of 1394). Statistical society contains 70 firms that are selected in simple accidental method and totally 60 firms are studied. The data of this research are gathered by the certain questionnaire containing 35 questions. SPSS version 20 is used to analysis the data. In descriptive statistics, the education of managers is analyzed. Kolmogorov-Smirnoff test is used in inferential analysis to test the questions and normality of data. According to the results of Kolmogorov-Smirnoff test, the binomial test is used to answer the questions about the components (of B.S.C) and one-sample t-test is used to investigate the dimensions of it. Also and Friedman is used to rank the strategic factors. Finally the results of this research show that, the small quick-impact firms in terms of balancing different aspects, are in good situation and in this respect the opinion of managers, show the homogenous attention to the four main aspects in this method. However there are some strategic effective factors which may not be seen or be neglected by the managers
1- آرامنش، "خاستگاه مشكلات و قابليتهاي طرحهاي زودبازده و كارآفرين"، مجله بانك صادرات ايران، شماره 39، ص 15-10، (1385).
2- تاج، مهدی ، عوامل مؤثر بر بینالمللیشدن شرکتهای کوچک وزود بازده، پرتال جامع علوم انسانی، (1389).
3- بازبندی، مهدی. نگاهی به کسب و کارهای کوچک در ایران و جهان، (1389). آدرس: http://mehdibazbandi.blogfa.com/post/1
4- الوانی، سیدمهدی. مدیریت عمومی. تهران نشرنی، (1385).
5- آییننامه گسترش بنگاههای کوچک و زودبازده و کارآفرین آدرس: http://rc.majlis.ir/fa/law/show/127480
6- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران آدرس: http://www.sme.ir/
7- علی احمدی، علیرضا و فتحا...، مهدی و تاجالدین، ایرج. نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات تولید دانش، (1382).
8- کاپلان، رابرت اس ونورتون، دیوید پی. سازمانهای استراتژی محور. ترجمه: بختیاری، پرویز. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، (1383).
9- مینتزبرگ، هنری و آلستراند، بروس و لمپل، ژوزف. جنگل استراتژی. ترجمه: احمدپور داریانی، محمود. تهران: انتشارات جاجرمی، (1388).
10- رافع، فاطمه وکاظمی، شهاب و حیدری، بیوکی، طاهره. تأثیر بنگاههای کوچک و متوسط بر روی اشتغال و تولید، (1391).
11- سجادی، حسین و جعفری، علیرضا. بررسی ساختار سرمایه شرکتهای کوچک و کارآفرین.
12- همدانی، علیاله، چرا کوچک چرا زود بازده، مجله کارآفرین، شماره 50 صفحه 39، (1386).
13- پهلوانیان، حسین و مقصودبیگینژاد، غلامعلی. مدیریت راهبردی در سازمانهای کوچک و متوسط. یزد: انتشارات نیکو روش، (1386).
14- فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی. بررسی روشها و منابع کسب فناوری در بنگاههای کوچک منتخب ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی، سیاست علم و فناوری سال دوم، (1389).
15- Tomlinson. P.R & Fai. F.M. The nature of SME co-operation and innovation: A multi-scalar and multi-dimensional analysisInt. J. Production Economics 141 .316–326, (2013).
16- Ramanathan.R & Ramanathan.U & Hsiao.H.L. The impact of e-commerce on Taiwanese SMEs: Marketing and operations effects. Int. J. Production Economics 140 934–943, (2012).
17- Nurul Huda. A. The Development of Islamic Financing Scheme for SMEs in a Developing Country: The Indonesian Case. Procedia - Social and Behavioral Sciences 52. 179 – 186. Available online at www.sciencedirect.com, (2012).
18- YonghoLee.Y & Shin.J & Park.Y. The changing pattern of SME's innovativeness through business model globalization. Technological Forecasting & Social Change 79. 832–842. Contents lists available at SciVerse ScienceDirect, (2012).
19- Haghgooya.A & Masoomeh Sabrkonandeh Kasmaei.M & Sabrkonandeh Kasmaei.M.H & Ghafari.A & Razavi Sharifi.S.H & Chirani. A. Small and the Early Return Enterprises and Effective Factors in Their Success. Journal of Basic and Applied Scientific Research. J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(7)7248-7253, 2012.
20- Sen.B.A & Taylor.R. Determining the information needs of small and medium-sized enterprises: a critical success factor analysis, (2007).
21- Regan.O.N & Ghobadian.A. Strategic planning—a comparison of high and low technology manufacturing small firms. Technovation 25, 1107–1117. www.elsevier.com/locate/technovation, (2005)
22- Schlz, p. leasing: A financing alternative for http://WWWleasingveband.at/sites/default/files/home/literatur/masterThesis_se holz.pdf, (2007).