شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک موثر در موفقیت بنگاه های کوچک و زود بازده شهر صنعتی کاوه بارویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران
محورهای موضوعی : مديريت تکنولوژيحسین غفاری 1 , ابراهیم علی رازینی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف اصلی در این تحقیق، شناسایی عوامل استراتژیک موثر در موفقیت بنگاه های کوچک و زودبازده با رویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران در این بنگاه هاست. این تحقیق کاربردی و توصیفی است داده های آن در آبان ماه و آذرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق 70 بنگاه صنعتی است. روش انتخاب نمونه آماری بصورت تصادفی ساده است و بنگاه های انتخاب شده در نمونه آماری بر اساس تعداد بنگاه های هر شهر صنعتی به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است و در مجموع 60 بنگاه مورد بررسی قرار گرفته شد. داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 35 پرسش است جمع آوری شده است. در تحلیل این داده ها از نرم افزار20 spss استفاده شده است. تحلیل این داده ها شامل آمارهای توصیفی است که به سطح تحصیلات مدیران این بنگاه ها می پردازد. در تحلیل استنباطی و آزمون سوالات این تحقیق از آزمون کالموگروف - اسمیرنوف برای نرمال بودن داده ها استفاده شده است. با توجه به نتایج آزمون کالموگروف - اسمیرنوف از آزمون دوجمله ای جهت پاسخگویی به سوال های مربوط به مولفه ها و برای بررسی سوال های مربوط به ابعاد از آزمون tتک نمونه و همچنین از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل استراتژیک استفاده شده است. در پایان با بررسی نتایج بدست آمده می توان گفت بنگاه های کوچک و زود بازده از حیث توازن در منظرهای مختلف ارزیابی متوازن در وضعیت مناسبی قرار دارند و نظر مدیران در این رابطه بیانگر توجه همگن به هر چهار منظر (بعد) اصلی در این شیوه است. ولیکن، عوامل استراتژیکی تاثیر گذاری وجود دارد که ازدید مدیران مخفی مانده و توسط مدیران بنگاه مورد کم توجهی قرار گرفته است.
The main purpose in this research is to identify the efficient strategic factors in success of small and early return firms from manager’s point of view, with the Balance Score Cards method approach. This is an applied, descriptive and survey research. The data are collected within 2015 November and December (Aban and Azar of 1394). Statistical society contains 70 firms that are selected in simple accidental method and totally 60 firms are studied. The data of this research are gathered by the certain questionnaire containing 35 questions. SPSS version 20 is used to analysis the data. In descriptive statistics, the education of managers is analyzed. Kolmogorov-Smirnoff test is used in inferential analysis to test the questions and normality of data. According to the results of Kolmogorov-Smirnoff test, the binomial test is used to answer the questions about the components (of B.S.C) and one-sample t-test is used to investigate the dimensions of it. Also and Friedman is used to rank the strategic factors. Finally the results of this research show that, the small quick-impact firms in terms of balancing different aspects, are in good situation and in this respect the opinion of managers, show the homogenous attention to the four main aspects in this method. However there are some strategic effective factors which may not be seen or be neglected by the managers
