Investigating the relationship between organizational trauma and organizational silence according to the mediating role of managers' emotional intelligence (Case study: Bank Mellat companies)
Subject Areas : Social ethics and behavioral modelingلیلا معلمیان 1 , مسعود حقیقی 2 , علیرضا رزقی رستمی 3
1 -
2 -
3 -
Keywords:
Abstract :
Organizations are facing turbulence and transformation. This requires that they be able to stay on the competition stage by adopting solutions to the severe shocks that result from these transformations. Organizational trauma theory is one of the newest theories in the field of organizational behavior and management, which is examined with the aim of psychological and physical effects on the individual and group in an organization. The purpose of this study was to investigate the causal relationship between organizational trauma and organizational silence due to the mediating role of managers' emotional intelligence. The present research is considered as a descriptive-survey research in terms of applied purpose and in terms of data collection. The statistical population of the study is 758 managers and experts of Bank Mellat companies who have selected a sample of 255 people using simple random sampling method. A questionnaire was used to collect information. For data analysis, Smart PLS software have been used. The results show that organizational trauma has a positive and significant relationship with organizational silence and organizational trauma has a negative and significant relationship with emotional intelligence. There is also a significant negative relationship between emotional intelligence and organizational silence. Given the degree of organizational silence, it is necessary to pay more attention to the factors affecting organizational trauma. The consequences of organizational trauma have many destructive effects on organizations, especially human capital, the result of which is manifested in organizational silence.
331 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 352 - 331
بررسی رابطه علی ترومای سازمانی و سکوت سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی مدیران
(مورد مطالعه: شرکتهای بانک ملت)
لیلا معلمیان 1
مسعود حقیقی 2
علیرضارزقی رستمی 3
سازمانها با تلاطم و دگرگونی مواجه میباشند. این امر ایجاب مینماید که با اتخاذ راهکارهایی درمواجه با شوکهای شدیدی که در نتیجه این دگرگونیها به آنها وارد میگردد، بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند. تئوری ترومای سازمانی یکی از جدیدترین تئوریها در عرصه رفتار سازمانی و مدیریت میباشد که با هدف اثرات روانی و جسمی برای فرد و گروه در یک سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه علی ترومای سازمانی و سکوت سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی مدیران میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی – پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری پژوهش، تعداد 758 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای بانک ملت میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به تعداد 255 نفر انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS Smart استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ترومای سازمانی با سکوت سازمانی رابطه مثبت و معنادار و ترومای سازمانی با هوش هیجانی رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین بین هوش هیجانی و سکوت سازمانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به میزان سکوت سازمانی، توجه بیشتر به عوامل موثر در ترومای سازمانی ضروری است. پیامدهای حاصل از ترومای سازمانی، اثرات تخریبی زیادی بر سازمانها و بهویژه سرمایههای انسانی میگذاردکه ماحصل آن به صورت سکوت سازمانی تجلی مییابد.
واژگان کلیدی
ترومای سازمانی، سکوت سازمانی، هوش هیجانی.
[1] . دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
Email: moallemian_56@yahoo.com
[2] . استادیار گروه مدیریت و حسابداری، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: m.haghighi@riau.ac.ir
[3] . استادیار گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: A_rezghirostami@yahoo.com
تاریخ دریافت: 26/12/1399 پذیرش نهایی: 2/3/1400
