Pathology of the pattern of professional ethic
Subject Areas : Ethics and Islamic Educationفرحناز مشایخ 1 , fariba karimi 2 , badri shahtalebi 3
1 - Islamic Azad University
2 -
3 -
Keywords: Professional, ethic, faculty members,
Abstract :
The aim of presented article is to pathologize the professional ethic of University faculty mem-bers of all over Iran. This research has done by qualitative method and by use of qualitative con-tent analysis. Data has done by deep interview technic and theoretical saturation criterion among 12 professional ethic experts whome they have book, article or research in this filed. All inter-views recorded and written simultaneously and at the end analyzed by content analysis method. Data strength confirmed by participants and researchers. For determine the validity use audit validity or controlled by interviewees. Also to determine the reliability, the interviews text has given to 5 educational management experts with PH.D degree to coding the interviews text and at last the results compare to each other. Finding consist of 119 conceptual code. That categorized in 3 main concepts and different secondary concepts . Main concepts consist A: individual factors:(with 4 secondary concepts consist of ethic conceptualize with 8 conceptual code, personality with 9 conceptual codes and skills with 10 conceptual codes). B: organizational factors:(with secondary concept, organizational structure consist of 13 conceptual codes, recruit-ment & keep with 19 conceptual codes ,organizational culture with 16 conceptual codes, mana-gement and leadership with 4 conceptual codes, job ethics with 8conceptual ethics and surveil-lance and control with 4 conceptual codes has reached ). C: transorganizational factors :( secon-dary factors ; economical factors with 16 conceptual codes and social culture with 7 conceptual codes and policy making with 10 conceptual codes).
احمدی هدایت، حمید، کریمی، مصطفی ،سعوه، مولود(1395). مولفه های اخلاق حرفه ای در دانشگاهها. کنگره ملی آموزش عالی ایران.1-11.
آراسته، حمید رضا ، مطلبی فرد، علیرضا، محبت، هدیه، دستا، مهدی(1391).اخلاق پژوهش در آموزش عالی: ویژگی های فردی و مسئولیت های حرفه ای پژوهشگران. مجله دانش شناسی(علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات.5(19)،117-98.
آراسته، حمیدرضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم ، مطلبی فرد، علیرضا (1389). بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران. فصلنامه راهبرد فرهنگ، سال دوم و سوم، 8 و 9، 219-204.
آرین پور، مهلا ، محرابی، ناهید(1395). الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه ای در نظام آموزش عالی. فصلنامه اخلاق در علم و فناوری.4(11)،17-23.
اکبری فر، نزهت(1396).اخلاق حرفه ای. تهران. انتشارات ساکو.
ایمانی پور، معصومه(1391).اصول اخلاق حرفه ای در آموزش. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی،5(6)، 41-27.
رادمرد، سعید(1396).تاثیر اخلاق حرفه ای مدیران بر صیانت از حقوق انسانی.فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی.دوره5 شماره2، 129-142.
رضاپور نصرآباد، رفعت(1396). معیارهای اعتبار و پایایی در پژوهش های کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. سال 6. شماره 4، 499-493.
فرمهینی فراهانی، محسن، اشرفی، فاطمه(1393). اصول اخلاق حرفه ای در نهج البلاغه . پژوهش نامه علوی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.دوره پنجم، شماره 9، 86-67.
فروتن، معین، رشادت جو، حمیده(1394).مفهوم پردازی هویت حرفه ای اعضای هیئت علمی و ارائه مدل کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره هفتم، شماره اول، 123-100.
قنبری، سیروس، اردلان، محمد رضا و بهشتی راد، رقیه و سلطانزاده، وحید(1394).اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی و رابطه آن با کیفیت اموزش عالی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال دهم. شماره دو، 50-40.
محب زادگان، یوسف(1392).تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزي در آموزش عالی، شماره 70 ، 25 -1 .
محب زادگان، یوسف، پرداختچی، محمد حسن، قهرمانی، محمد، فراستخواه، مقصود(1396 ). اعتبارسنجی الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر تهران. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني.شماره 10، 73.
مصباحی، مریم ، عباس زاده، عباس.(1392). الگوی سیستمی اخلاق حرفه ایی در آموزش عالی (تحقیق کیفی). فصلنامه اخلاق زیستی، سال سوم، شماره دهم.ص11.
میرطاهری، لیلا، جمالی، اختر، آراسته، حمیدرضا(1394). بررسی حیطه ها و مؤلفه هاي اصلی توسعه و بالندگی اخلاق حرفه اي اعضاي هیئت علمی دانشگاهها و مقایسه آن با وضع مطلوب ، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی سال دوم، شماره اول، 126- 101. Al Arkoubi. K.(2013).The Islamic faith:Implication for business management.in handbook of faith and spirituality in the workplace.(pp.103-118).springer new york.
Ayoun. B, Rowe.L &Yassine,F.(2015).is workplace spirituality associated with bussines ethic. international journal of contemporary hospitality management.27(5).pp.938-957.
Baguerio. A. H. (2011). Etical Stucture: A Proposal Concept For Ethics Management In Mexican Public Service And Non-Profit Organization. Humanities And Socialscience Journal, 56(8).pp. 1-15.
Baei.S &Rahmani.z.(2015).the effect of unethical behavior on brand equity. Management science letters,5(6).pp.603-610.
Baker. A.B, Albrecht, S.L & leiter,M.P.(2011).key questions regarding work engagement
European Journal of work and organizational psychology,20(1).pp.4-28.
Bergenhenegouwen .G.J. (2012). Professional Code and Ethics For Training Amsterdam.
Journal of European Industrial Training, 20(4).pp. 22-30.
Boyle .P, Boyle. P, Pettigrove. M& Atkinson.C. (2001). Australian national University student evaluation of teaching ANUSET:a guide for academic staff. 3rd ed. Canbera: Australian National University.
Chawla.V.(2016).workplace spiritualy governance:impact on customer orientation and salesperson performace.journal of bussines &industrial marketing,31(4).p.1-3
Chikering .A.W, Dalton J.C& Stamm.L.(2015).encouraging authenticity and spirituality in higher education.john wiley &sons.
Conrinus. E. T.(2011).teacher,s sense of their proffesion identity psycology of intergroup relations. Chicago :nelson-hall. (pp.7.24).
Compbell. E. (2012). The Ethical Teacher. Boukinghm: Open Univesity Press.
Compbell. E. (2008). The ethics of teaching as a moral profession. Curriculum
Inquiry, 38(4), 357-385..
Creswell. J.W, Plano. C, Gutmann. V.L & Hanson. W.E. (2003). Advance
in mixed methods research designs. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds).
Corner.P.D.& Pavlovich.K.(2016).shared value through inner knowledge creation.journal of business ethics.pp.1-13.
- Crossman.J.(2010).conceptualising spiritual leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational,servant and environmental leadership.leadership.leadership&organization development Journal,31(7).p.596.
Farmahini.F.M ,Frmahini. F.F(2014).the study of profethional ethics components among faculty members I engineering.science direct.vollume116.p.2085,2086.
Gatling. A,J.Kim &Milliman.J.(2016).the relationship between workplace spirituality and hospitality supervisors,work attitudes:a self determination theory perspective.international journal of contemporary hospitality management,28(3).p.471-489.
-Jason.A.P.,&Sudha.S.(2015).Workplace spirituality and toleration of employee expression –an exploratory study.purushartha:a journal of management ethics and spirituality.7(1).pp.12-18.
Jenaabadi.h ,Nastiezaie.n.(2015).comparing the current and desired state of teaching professional ethics among faculty members.bimontly of education strategies in medical science.pp.32-40.
Klerk,S.,& Stander,M.W.(2015).leadership empowerment behavior,work engagement and turnover intention :the role of psychological empowerment.journal of positive management.5(3).pp.28-45.
Lurie.A.(2013).faith and spiritualiy in the work place:a jewish perspective.in hand book of faith and spirituality in workplace springer new york.pp.(85-101).
Lozano.R, Lukman.R,Lozano.F ,Huising.D.&Lambrechts,W.(2013).Declaration for sustainability in higher education :becoming better leaders, through addressing the university system.juornal of cleaner production,48.pp.10-19
Mooghali .A , Rahimi Kasskoli .M , Eizadpanah.S.(2014).The relationship among spirituality at workplace with Psychological Empower ment and Organizational Commitment. International Journal of Basic Science &Applied research.vol.3.pp.65-68.
Motlagh, M.Jamali,A& Ghoorchian ,N.(2016). The role of spirituality and ethics in higher education quality impower ment.management science letters.6(5).pp.341-350.
Noh,G.M.&Yoo,M,S.(2016).effects of workplace spirituality and organization citizenship of faith and work association across Christian religious tradition .in hand book of faith and spirituality in workplace. Springer new york .pp.47-67.
Oldenburg, Ch., (2013). Student’s Perceptions of Ethical Dilemmas Involving
Professor. College Student Journal, 39(5).pp. 129- 141.
Othman . Z , Zakimi.F,Melveille.R(2017).fostering valves:four stages towards developing professional ethics for future accountans.SHSweb of conferences34.pp.8-13.
Pakdemirli.a ,Koca.B(2016).the importance of vocational ethics in paramedic education,vocational ethic course for paramedics.izmir turkey SHSweb of conference26.pp.1-3
Ramezani .G ,Mohammadi.A,Salimi.J,Tebyani.H(2017).relationship between proffetional ethics and administrative integrity among medical university staff .health research journal .vulome2.issue 2.pp.1-3.
Sechina.A,
Fedenkova.A ,Pokrovskaya.A,Kropova.A(2016).corporate social responsibility as a tool to ensure sustainability and competetivness of the montowns.SHS web of confernce28.pp.2-4.
Shachaf . P.(2005). A global perspective on library association codes of ethics, PORLibrary & Information Science Research, 27 (4), pp. 513-533.
Siegel.B.L &Watson.S.C.(2013).Terms of the contract: the role of ethics in higher education .juornal of executive education ,2(1).p.7.
- Sulaiman,Hamidah., Megat Daud, Megat Ahmad Kamaluddin.(2013). The Application of Information Technology among Trainee Counselors, Procedia - Social and Behavioral Sciences 103.pp. 963 – 969..