Barriers to Humanities Development from a Critical Rationalist Perspective: With Looking at Iran
Subject Areas : Research in Theoritical PoliticsLeila Sangi 1 , Mohammadmahdi mojahedi 2 , Abdolamir nabavi 3 , Elahe Hejazi 4
1 -
2 -
3 -
4 - University of Tehran
Keywords: Scientific Development Humanities Barriers Critical Rationalism Iran,
Abstract :
Different societies need to provide growth and development opportunities in order to improve their social and economic conditions. One of the factors affecting the growth and development in any society is the transformation of the country's scientific structures and the spread of knowledge, and in particular, the human sciences. The Islamic Republic of Iran is no exception to this rule. In order to achieve development and improvement of its social and economic conditions, Iran needs to develop science, especially in the field of human sciences, as the basis of society's transformation. The question that is posed here is how do cognitive factors play a role in the lack of development of the humanities in Iran? The main hypothesis in answering this question is that the weakness of rational political structures based on collective wisdom is one of the most important obstacles to the development of science in Iran in the field of humanities. We used from the New Institutionalism framework to analyze this article, which is a social and political theory. Besides this theory, for the epistemological aspect of analysis, the theory of critical rationalism of Popper will be used.
آزاد ارمکی، تقی (1380) اندیشه نوسازی در ایران، تهران، دانشگاه تهران.
اباذری، یوسف (1387) خرد جامعه¬شناسی، تهران، طرح نو.
بشیریه، حسین (1381) دیباچه¬ای بر جامعه¬شناسی سیاسی ایران، تهران، نگاه نو.
بوردیو، پیر (1388) درسی درباره درس، ترجمه ناصر فکوهی، تهران، نی.
--------- (1389) نظریه کنش، ترجمه مرتضی مردیها، تهران، نقش و نگار.
پایا، علی (1386) «عقلانیت نقادانه و منطق موقعیت، رهیافتی کارآمد برای روش¬شناسی دانش آموزش و پرورش»، فصلنامه نوآوری¬های آموزشی، شماره 21، صص 11-48.
پوپر، کارل ریموند (1381) منطق اکتشاف علمی، ترجمه حسین کمالی، تهران، علمی و فرهنگی.
-------------- (1390) زندگی سراسر حل مسئله است، ترجمه شهریار خواجیان، تهران، مرکز.
-------------- (1391) سرچشمه¬های دانایی و نادانی، ترجمه عباس باقری، چاپ نهم، تهران، نی.
تقی¬زاده، محمد (1379) «فرهنگ، فضای حیات و بستر تعالی جامعه»، پژوهش، پاییز و زمستان، شماره چهارم، صص 34-54.
چالمرز، آلن اف (1384) چیستی علم، ترجمه سعید زیباکلام، تهران، سمت.
چلبی، مسعود و ثریا معمار (1384) «بررسی عرضی- ملی عوامل کلان مؤثر بر توسعه علمی»، پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، شماره 37، صص 1-23.
داوری اردکانی، رضا (1389) علوم انسانی و برنامه¬ریزی توسعه، تهران، فردایی دیگر.
رفیعپور، فرامرز (۱۳۸۳) علوم انسانی در ایران نگاهی از بیرون و درون، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
رنانی، محسن (1391) کهولت اقتصاد ایران؛ مانع تحرک تولید و اشتغال ملی، بورس نیوز، کد خبر 77710.
سروش، عبدالکریم (1387) تفرج صنع، تهران، صراط.
سيمبر، رضا (1379) اصول روابط بين¬الملل، رشت، دانشگاه گيلان.
شرمان، گي (1374) انديشمندان راستين زمان ما، ترجمه ويدا ناصحي، تهران، آروين.
عظیمی، حسین (1391) اقتصاد ایران، توسعه، برنامه¬ریزی، سیاست و فرهنگ، به کوشش خسرو نورمحمدی، تهران، نی.
کچوئیان، حسین و مجید فولادیان (1386) «فلسفه علوم اجتماعی از دیدگاه پوپر»، فصلنامه پژوهشهای فلسفی- کلامی، سال نهم، شماره دوم، صص 37-64.
ملکیان، مصطفی (1388) «اومانیسم در ساحت انسان متجدد»، مجله آئین، شماره 22 و 23، صص 50-56.
نوروززاده، رضا و ندا رضایی (1388) «توسعه علمی در جمهوری اسلامی ایران؛ ابعاد، موانع و راهکارها»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، تابستان، شماره 39، صص 9-46.