An Analysis of methods of effective writing in Maqalate- e Shams
Subject Areas : Research in Iranian classical literature
1 -
Keywords: Maqalate- e Shams Shams-e-Tabrizi Creative writing sentence elements,
Abstract :
Creative writing can be described as the access to the optimal function of the written language through the replacement of the elements of a sentence especially the verb and the coordination of language with mental and contextual realities. This approach is so popular all around the world that there is even a discipline under the same title in some universities. On the other hand, there are some texts in Persian prose whose writers have achieved the creative writing through their linguistic competence, deep intelligence, and observing linguistic rules for creative writing. Maqalate- e Shams is one of such important resources. Meticulous application of sentence elements and moving them to different positions in the text, considering the frequency of such displacements, and using discourse strategies makes most of his book the excellent samples of Persian creative writing. The aim of this paper is to offer a definition of creative writing and illustrate rules and examples of such writing in Shams' articles, and reinforcing it his articles in Persian language and literature. Considering Shams's specific approach, it is realized that he has made Persian prose extremely powerful by using personification, visualization of the text, accordance of the textual reality with the contextual reality, excessive use of verbs, artistic playing with complements and dislocating sentence elements.
ابودیب، کمال (1384) صور خیال در نظریه جرجانی، ترجمه فرزان سجودی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات.
بدوی، عبدالرحمان (1997) مذاهب الاسلامیین، دارالعلم للملایین، بیروت.
بهار، محمدتقی (2536) سبکشناسی (تاریخ تطور نثر پارسی) جلد دوم، تهران، کتابهای پرستو.
بیهقی، ابوالفضل (2536) تاریخ بیهقی، تصحیح علیاکبر فیاض، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
جرجانی، عبدالقاهر (1389) دلائل الاعجاز، تصحیح سید محمد رشید رضا، دارالمعرفه، بیروت.
دیچز، دیوید (1369) شیوههای نقد ادبی، ترجمه غلامحسین یوسفی، محمدتقی صدقیانی، تهران، علمی.
سبزیان، سعید و میر جلال الدین کزازی (1388) فرهنگ نظریه و نقد ادبی، مروارید، تهران.
سلطان ولد، ابتدا نامه، تصحیح محمدعلی موحد و علیرضا حیدری، تهران، خوارزمی.
سوسور، فردینان دو (1378) دوره زبانشناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران، هرمس.
شبلی نعمانی (1335) شعر المعجم، جلداول، ترجمه محمد تقی فخر داعی گیلانی، تهران، ابنسینا.
شمیسا، سیروس (1386) نگاهی تازه به بدیع نو، تهران، میترا.
عینالقضات همدانی (1377) نامهها، تصحیح علینقی منزوی و عفیف عسیران، جلددوم، تهران، اساطیر.
غزالی، احمد (1370) مجموعه آثارفارسی، به کوشش احمد مجاهد، تهران، دانشگاه تهران.
فتوحی، محمود (1392) سبکشناسی، تهران، سخن.
فروزانفر، بدیع الزمان (1390) رساله در شرح احوال مولانا، تهران، زوار.
فؤاد عبدالباقی، محمد (1364 هـ.
ق) المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، مطبعة دارالکتب المصریه، قاهره.
کازانووا، پاسکال (1393) جمهوری جهانی ادبیات، ترجمه شاپور اعتماد، تهران، مرکز.
لونگینوس (1379) دربارۀ شکوه سخن، ترجمه رضا سید حسینی، تهران، نگاه.
محبتی، مهدی (1386) بدیع نو، تهران، سخن.
محمدی بنه گزی، عباسقلی (1380) رازهای خلق یک شاهکار ادبی (تحقیقی در نثر فارسی)، مشهد، دانشگاه فردوسی.
محمدی بنه گزی، عباسقلی (1384) بنیانهای استوار ادب فارسی، مشهد، فردوسی.
مدرسی، فاطمه (1390) فرهنگ توصیفی نقد و نظریۀ ادبی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مرتضایی، جواد (1389) شمس تبریزی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
مندنیپور، شهریار (1389) ارواح شهرزاد، تهران، ققنوس.
موحد، محمدعلی (1385) مقالات شمس، تهران، خوارزمی.
مولوی، جلال الدین (1393) کلیات شمس، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران، هرمس.
هگل، فردریش (1393) مقدمه بر زیباییشناسی، ترجمه محمود عبادیان، تهران، آوازه.
Chomsky, Noam (1965) Aspects of the Theory of Syntax Massachusetts: MIT Press.
Hesse, Dauglass (2010( "The Place of Creative Writing in Composition Studies" in Callege Composition and Communication,vol. 62 (1), pp: 31-52, January.