نشریه صنعت و دانشگاه
,
العدد38,السنة
10
,
پاییز-زمستان
1396
بدون شک مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان در دنیای رقابتی و پویای امروز و در حوزههای مختلف کسب و کار از جایگاه انکارناپذیری برخوردار است و با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی حفظ مزیت رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است . زمانی تصور بر این بود که سازمان أکثر
بدون شک مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان در دنیای رقابتی و پویای امروز و در حوزههای مختلف کسب و کار از جایگاه انکارناپذیری برخوردار است و با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی حفظ مزیت رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است . زمانی تصور بر این بود که سازمانها و تولیدکنندگان صرفا در مقابل سهامداران و کارکنان مسئولندو یا اینکه میبایست بهترین محصول مصرفی را با قیمت پایینتر و کیفیت بالاتر به دست مشتری برسانند.غافل از اینکه محصول چه آثار و عواقب ثانویه ایی داشته باشد، امروزه مشتریان یک سازمان عامل حیات بخش سازمانها جهت ادامه فعالیت و برتری در رقابت با دیگران به حساب میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی از دیدگاه کارول و مزیت رقابتی از دیدگاه هیل و جونز طراحی شده است. پژوهش حاضـر،از نظـر هـدف، کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای مورد نیـاز با پرسشنامه از مشتریان گروه صنعتی انتخاب اصفهان جمعآوری و به منظـور تجزیـه و تحلیـل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین ابعاد مسئولیت اجتماعی و مزیت رقابتی رابطه وجود دارد و سازمان مذکور با اجرای ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی در جهت ارتقاء سرمایههای فکری خویش گام برداشته و باعث تمایز سازمان خود میگردد.
تفاصيل المقالة
بدون شک هوش کسبوکار رويکردي نوين در کسبوکار و معماری سازمان است که دسترسي سريع به داده ها و تحليل آن ها را بر اساس نياز هاي کاربران فراهم مي نمايد. از سوی دیگر کارآفرینی نقش بسيار کليدي در توسعه ي اقتصادي و پايداری همه جوامع دارد. بهطوریکه امروزه يکي از شاخص هاي توس أکثر
بدون شک هوش کسبوکار رويکردي نوين در کسبوکار و معماری سازمان است که دسترسي سريع به داده ها و تحليل آن ها را بر اساس نياز هاي کاربران فراهم مي نمايد. از سوی دیگر کارآفرینی نقش بسيار کليدي در توسعه ي اقتصادي و پايداری همه جوامع دارد. بهطوریکه امروزه يکي از شاخص هاي توسعه در کشورهاي رو به رشد محسوب مي شود. هدف از این پژوهش تحلیل رابطه ی هوشمندی کسبوکار بر کارآفرینی سازمانی در شعب منتخب بانک ملی در شهر اصفهان است. جامعه ی آماری که به روش
نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند، شامل200 نفر از کارشناسان و مدیران شعب بانک ملی میباشد که از این تعداد، دادههای حاصل از پرسشنامهی تکمیل شده توسط140 نفر بهعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. جهت تجزیهوتحلیل داد-های حاصل، از نرمافزارهای Amos و Spss استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این واقعیت است که هوشمندی کسبوکار مدیران تأثیر بسزایی بر کارآفرینی سازمان دارد. طبق یافته های پژوهش، بانک ملی برای ادامه حیات خود و افزایش توان کارآفرینی سازمانی، باید هوشمندی کسبوکار خود را افزایش دهد.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.