تعیین رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی (مورد مطالعه :گروه صنعتی انتخاب)
الموضوعات :زهره فهرست 1 , هادی تیموری 2 , رضا انصاری 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اخلاقی, مسئولیت اقتصادی, مسئولیت بشر دوستانه, مسئولیت قانونی, مزیت رقابتی,
ملخص المقالة :
بدون شک مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان در دنیای رقابتی و پویای امروز و در حوزههای مختلف کسب و کار از جایگاه انکارناپذیری برخوردار است و با توجه به تغییرات گسترده در بازارهای جهانی حفظ مزیت رقابتی برای شرکتهای تولیدی بسیار دشوار شده است . زمانی تصور بر این بود که سازمانها و تولیدکنندگان صرفا در مقابل سهامداران و کارکنان مسئولندو یا اینکه میبایست بهترین محصول مصرفی را با قیمت پایینتر و کیفیت بالاتر به دست مشتری برسانند.غافل از اینکه محصول چه آثار و عواقب ثانویه ایی داشته باشد، امروزه مشتریان یک سازمان عامل حیات بخش سازمانها جهت ادامه فعالیت و برتری در رقابت با دیگران به حساب میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان و مزیت رقابتی با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی از دیدگاه کارول و مزیت رقابتی از دیدگاه هیل و جونز طراحی شده است. پژوهش حاضـر،از نظـر هـدف، کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای مورد نیـاز با پرسشنامه از مشتریان گروه صنعتی انتخاب اصفهان جمعآوری و به منظـور تجزیـه و تحلیـل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین ابعاد مسئولیت اجتماعی و مزیت رقابتی رابطه وجود دارد و سازمان مذکور با اجرای ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی در جهت ارتقاء سرمایههای فکری خویش گام برداشته و باعث تمایز سازمان خود میگردد.
1-دارائي محمدرضا ; پارساعمل, الهه(1392)،" بررسي تاثير فرهنگ سازماني بر مسئوليت اجتماعي در شركت خودروسازي سايپا". فصلنامه مديريت دولتي ، سال پنجم، شماره 16.
2Inoue, Y., Lee, S., (2011).“Effects of different dimensions of corporate social responsibility on corporate financial performance in tourism-related industries”. Journal of Tourist Management. Vol. 32, No. 4, pp. 790-804.
3Fua,H. Haobin Ye,B, Lawb R (2014) .”You do well and I do well? The behavioral consequences of corporate social responsibility” .International Journal of Hospitality Management. Vol. 40, No. 1, pp. 62-70.
-4Carroll, A.B., (1991)."The pyramid of corporate social responsibility : toward the moral management of organizational stakeholders" .Journal of Business . Vol. 7, No. 8, pp. 39-48.
5Carroll, A.B., (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance Acad. Journal of Management.Vol. 4, No. 4, pp. 497-505.
6-طبرسا، غلامعلي; رضائيان، علي ;آذر;عادل ، عليخاني,- حميد; (1392)."تبيين و طراحي مدل رسالت مسئوليت اجتماعي سازمان". فصلنامه مطالعات مديريت راهبردي ، سال دوم، شماره 8.
7Aras G, CrowtherD(2010). Sustaining business excellence.Journal of Management.Vol. 5, No. 21, pp. 565-76.
8Pätäri,S-Arminen,H. Tuppura, A- Jantunen,A (,2014). ”Competitive and responsible? The relationship between corporate social and financial performance in the energy sector”. Journal Renewable and Sustainable Energy Reviews. Vol. 37, No. 1, pp. 142-154.
9SayedehSaeidi ,P Sofiana, S Saeidi P SayyedehSaeidi,PSeyyedSaaeidi A (2014) .”How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance”? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction .Journal of Business Research. Vol. 1, No. 1, pp. 28-38.
10Dunk, A. S. (2007). Assessing the effects of product quality and environmental management accounting on the competitive advantage of firm. Australasian Accounting Business & Finance Journal, Vol. 1, No. 1, pp. 28-38.
11Quairel-Lanoizelée,F(2011),"Are competition and corporate social responsibility compatible?"Journal Society and Business Review. Vol. 6, No. 1, pp. 77-98.
12Billaudot, B. (2008), “Lectures institutionnelles de la RSE”.Journal of Management.Vol. 16, No. 1, pp. 56-65.
13 Williams, P., &Naumann, E. (2011). Customer satisfaction and business performance: A firm-level analysis. Journal of Services Marketing. Vol. 25, No. 1, pp. 20-32.
14Ambastha, A. and K. Momaya: (2004) .Competitiveness of Firms: Review of Theory, Frameworks and Models’. Journal of Management.Vol. 26, No. 1, pp. 46-61.
15Hill, C. W. and T. M. Jones (1992).“Stakeholder-Agency Theory”.Journal ofManagement Studies, Vol. 29, No. 2, pp. 131-154.
16Farooq O, PayaudM ,Merunka D (2013).”The Impact of Corporate Social Responsibility on Organizational Commitment: Exploring Multiple Mediation Mechanisms”.Journal of Business Ethics.Vol. 125, No. 4, pp. 563-580.
17Wood, D. J. (2010).Measuring corporate social performance: A review. International Journal of Management. Vol. 12, No. 1, pp. 50-84.
18Orlitzky, M., Siegel, D. S., &Waldman, D. A. (2011).Strategic corporate social responsibilityand environmental sustainability. Business & Society, 50(1), 6–27. Vol. 1, No. 1, pp. 28-38.
19Chen, F. Y., Chang, Y. H., & Lin, Y. H. (2012).Customer perceptions of airline social responsibilityand its effect on loyalty.Journal of Air Transport Management,.Vol. 20, No. 1, pp. 49-11.
20Lee, C.K., Song, H.J., Lee, H.M., Lee, S., Bernhard, B.J.,( 2013). The impact of CSR oncasino employees’ organizational trust, job satisfaction, and customer orientation: an empirical examination of responsible gambling strategies. Journal Hospital Management. Vol. 33, No. 0, pp. 406-415.
21-طیبی رهنی، علی؛ جزنی، نسرین(1395)، " ارتقاء حقوق شهروندی سازمان با تحقق مسئولیت اجتماعی".همایش مسئولیت اجتماعی شرکت-مسئولیت اجتماعی صنعت نفت.سال اول،شماره12.
22-يونسي دل ارام, سعيدا سعيد, موسوي جد محمد, قاسمي افشين(1394)"خلق مزيت رقابتي منبع محور پايدار براي نظام بانکي".مجله کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره7 , شماره 13 ، صص75-95.
23Gallardo-Vázquez, D , Sanchez-Hernandez, M. Isabel (2014).” Measuring Corporate Social Responsibility for competitive success at a regional level”.Journal of Business Ethics. Vol. 72, No. 1, pp. 14-22.