-
المقاله
1 - ساختاری جديد برای محدود کننده جريان عيبفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , العدد 16 , السنة 6 , زمستان 1387در اين مقاله ساختار جدیدي براي محدودكنندههاي جریان اتصال کوتاه پيشنهاد شده است. در محدودكننده پیشنهادی بهجاي استفاده از ابررسانا در ساخت سيمپيچ، از مس استفاده شده و تلفات سيمپيچي و همچنين تلفات ناشي از ادوات الكترونيك قدرت با استفاده از يك مدار كمكي جبران شده است. ه أکثردر اين مقاله ساختار جدیدي براي محدودكنندههاي جریان اتصال کوتاه پيشنهاد شده است. در محدودكننده پیشنهادی بهجاي استفاده از ابررسانا در ساخت سيمپيچ، از مس استفاده شده و تلفات سيمپيچي و همچنين تلفات ناشي از ادوات الكترونيك قدرت با استفاده از يك مدار كمكي جبران شده است. همانگونه كه نشان داده خواهد شد محدودكننده مذکور با كاركردي مناسبتر در زمان اتصال كوتاه، تأثیر بسيار کمتری بر مشخصههای سیستم در كاركرد عادي در مقايسه با آنچه كه تاكنون با استفاده از ابررسانا پيشنهاد شده بود از خود نشان ميدهد. امکان ساخت بدون نياز به تکنولوژی ابررسانا و عدم وجود مدار کنترل اصليترين مزاياي مدار پيشنهادي ميباشد. آناليز دقيق و مشخصههاي طراحي براي راكتور DC ارائهشده و شبیهسازیهای لازم با استفاده از نرمافزار PSCAD/EMTDC و براي نشاندادن عملكرد مناسب محدودكننده در جريانهاي اتصال كوتاه و عملكرد مناسبتر آن نسبت به نوع ابررسانا در كار عادي سيستم قدرت انجام شده است. نتایج آزمایشگاهی نيز بهدست آمده و تشابه آنها با نتایج شبیهسازی نشاندهنده کارآیی مناسب مدار جدید پیشنهادی برای محدودکردن جریان اتصال کوتاه میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - پايدارسازي جانبي خودروي الکتريکي چهارچرخ محرک با استفاده از يک کنترلکننده سهلايه و کنترل مد لغزشیفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , العدد 43 , السنة 13 , پاییز 1394در اين مقاله، يک کنترلکننده جديد براي پايدارسازي جانبي خودروهاي الکتريکي چهارچرخ محرک بدون ديفرانسيل پيشنهاد شده که روش کنترلي پيشنهادي شامل سه سطح بالا، متوسط و پايين ميباشد. در سطح بالای کنترلکننده، ديناميکهاي مطلوب خودرو يعني سرعت طولي و نرخ ياو مرجع تعيين ميشون أکثردر اين مقاله، يک کنترلکننده جديد براي پايدارسازي جانبي خودروهاي الکتريکي چهارچرخ محرک بدون ديفرانسيل پيشنهاد شده که روش کنترلي پيشنهادي شامل سه سطح بالا، متوسط و پايين ميباشد. در سطح بالای کنترلکننده، ديناميکهاي مطلوب خودرو يعني سرعت طولي و نرخ ياو مرجع تعيين ميشوند. در این مقاله، يک ساختار جديد براي روش کنترل مد لغزشي پيشنهاد شده و پايداري آن توسط تئوری پایداری لیاپانوف اثبات گرديده است. این روش کنترل مد لغزشی نسبت به کنترلکننده مد لغزشي معمولي مقاومتر، سريعتر و داراي نوسانات کمتري حول پاسخ است. کنترلکننده سطح متوسط جهت رسيدن به نيروي رانش و ممان ياو مطلوب، بر اساس روش کنترل مد لغزشی پیشنهادی، طراحي گرديده است. در سطح پايين با تعريف و مينيممکردن بهينه يک تابع هزينه، سيگنالهاي نيرو و گشتاور مناسب براي اعمال به چرخها تعيين گردیده و در نهايت کارایي کنترلکننده پيشنهادي با انجام شبيهسازي در نرمافزارهاي MATLAB و CARSIM تأييد شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ساختار بهبوديافته اينورتر بدون ترانسفورماتور متصل به شبكه با استفاده از روش كنترل تناسبي- تشديديفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , العدد 53 , السنة 15 , بهار 1396حذف ترانسفورماتور در سيستمهاي PV متصل به شبکه داراي مزايايي از جمله کاهش هزينه، اندازه و وزن بوده و همچنين باعث افزايش بازده کلي سيستم ميشود. با وجود حذف ترانسفورماتور، ايزولاسيون گالوانيکي بين شبکه و آرايه PV وجود نداشته و در نتيجه جريان نشتي ناشي از خازن پراکنده نسب أکثرحذف ترانسفورماتور در سيستمهاي PV متصل به شبکه داراي مزايايي از جمله کاهش هزينه، اندازه و وزن بوده و همچنين باعث افزايش بازده کلي سيستم ميشود. با وجود حذف ترانسفورماتور، ايزولاسيون گالوانيکي بين شبکه و آرايه PV وجود نداشته و در نتيجه جريان نشتي ناشي از خازن پراکنده نسبت به زمين باعث بروز مسایلي از قبيل افزايش طيف هارمونيکي در خروجي، تلفات و مشکلات ايمني ميشود. اين مقاله يک ساختار بهبوديافته اينورتري بدون ترانسفورماتور دومرحلهاي متصل به شبکه به منظور کاهش جريان نشتي ارائه ميدهد. با توجه به اين که در ساختار پيشنهادي ترمينال منفي سيستم PV مستقيماً به نقطه خنثي شبکه وصل ميشود، لذا جريان نشتي سيستم بدون استفاده از روشهاي کنترلي پيچيده خواهد شد. در اين مقاله از روش کنترلكننده تناسبی- تشديدي (PR) به منظور کنترل جریان تزريقي به شبكه استفاده شده است. براي تأييد نتايج به دست آمده، اصول عملکرد اينورتر بدون ترانسفورماتور تحليل و در محيط PSCAD/EMTDC شبيهسازي شده و نتايج توسط يک نمونه آزمايشگاهي به صورت عملي آزمايش شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - ارائه رابطهای جامع برای محاسبه اندوکتانس بحرانی در یک مبدل DC-DC کاهنده با تعداد ورودیهای دلخواهفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , العدد 59 , السنة 15 , زمستان 1396میزان اندوکتانس سلف، یکی از عوامل تعیینکننده نوع عملکرد مبدل (مد هدایت پیوسته، بحرانی یا ناپیوسته) میباشد. در کاربردهایی نظیر استخراج از معادن، میتوان با انتخاب مناسب مقدار اندوکتانس، عملکرد مبدل را در مد هدایت پیوسته تثبیت کرده و امنیت کافی برای چنین کاربردهایی را ت أکثرمیزان اندوکتانس سلف، یکی از عوامل تعیینکننده نوع عملکرد مبدل (مد هدایت پیوسته، بحرانی یا ناپیوسته) میباشد. در کاربردهایی نظیر استخراج از معادن، میتوان با انتخاب مناسب مقدار اندوکتانس، عملکرد مبدل را در مد هدایت پیوسته تثبیت کرده و امنیت کافی برای چنین کاربردهایی را تأمین نمود. بنابراین محاسبه اندوکتانس بحرانی و انتخاب مقدار مناسب سلف از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این مقاله، یک مبدل dc-dc غیر ایزوله کاهنده چندورودی پرکاربرد معرفی میگردد. سپس حالتهای کاری و همچنین فرایند انتقال انرژی در آن به طور کامل مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه، مقدار اندوکتانس بحرانی مبدل برای تعداد ورودیهای 3 و 4 محاسبه میشود و در نهایت با استفاده از استدلال استقرایی، رابطهای جامع برای محاسبه اندوکتانس بحرانی مبدل با هر تعداد دلخواهی از ورودیها ارائه میگردد. رابطه جامع پیشنهادی، علاوه بر کاهش حجم و زمان محاسبات طراحی مبدل، دید بسیار بهتری نیز از نحوه عملکرد آن در اختیار قرار میدهد. مبدل مورد نظر در محیط نرمافزار PSCAD/EMTDC مدلسازی و شبیهسازی شده و نمونه آزمایشگاهی آن نیز ساخته شده است. نتایج شبیهسازیها و همچنین نتایج عملی اخذشده، صحت روابط پیشنهادی را تأیید میکنند. تفاصيل المقالة