-
المقاله
1 - تأثیر نوآوری در زمینه خاص بر رفتار خرید اکتشافی در محصولات نوآورفصلنامه رشد فناوری , العدد 1 , السنة 16 , زمستان 1398نوآوری محصول برای اکثر شرکتهای فناوری اطلاعات یک راهبرد کلیدی است و مزایای رقابتی آنها با ظهور فناوریهای جدید بسیار مرتبط است. لذا برای كمك به حداقلرساندن خطر عدم موفقیت محصولات نوآور، شرکتها باید به عوامل مؤثر بر موفقیت محصول جدید، از جمله شناخت نقش نوآوری مصرفكنن أکثرنوآوری محصول برای اکثر شرکتهای فناوری اطلاعات یک راهبرد کلیدی است و مزایای رقابتی آنها با ظهور فناوریهای جدید بسیار مرتبط است. لذا برای كمك به حداقلرساندن خطر عدم موفقیت محصولات نوآور، شرکتها باید به عوامل مؤثر بر موفقیت محصول جدید، از جمله شناخت نقش نوآوری مصرفكننده و تأثیر آن بر رفتار پذیرش محصول جدید بپردازند. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی اثر نوآوری در زمینه خاص بر روی رفتار خرید اکتشافی مصرفکنندگان محصولات نوآور (محصولات هوشمند پوشیدنی) پرداخته است. روش پژوهش حاضر تحلیلی- پيمايشي اسـت و جامعـه آمـاري آن، مصرفکنندگان محصولات هوشمند پوشیدنی در شهر مشهد است. و برای جمعآوری دادههای اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از فرمولهای مربوطه، حجم نمونة آماری 390 تعیین شد. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار آموس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بررسیها نشان دادند که نوآوری در زمینه خاص برای پیشبینی پذیرش نوآوری تأثیرگذار است و بر تمایل مصرفکنندگان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و پذیرش واقعی تأثیر میگذارد. بنابراین پیشنهاد میشود که بازاریابان برای بازاریابی موفقیتآمیز محصولات جدید، تأثیر نوآوریها از جمله نوآوری در زمینه خاص را بر رفتار خرید محصولات نوآور (هوشمند پوشیدنی) را درک کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - شناسایی مولفههای رهبری معنوی و بررسی تاثیر آن بر سلامت سازمانیمدیریت فردا , العدد 58 , السنة 18 , بهار 1398سازمان سالم در پرتو رهبرانمعنوی ضمن حفظ پايداری، در درازمدت توانايي بقاء و گسترش سازمان را ایجاد میکند. این تحقیق در تلاش است تا در بستر دانشگاهها، مولفههاي رهبری معنوی را شناسایی و اثر آن را بر سلامت سازمانی بررسی نماید. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتوا و پیمایش أکثرسازمان سالم در پرتو رهبرانمعنوی ضمن حفظ پايداری، در درازمدت توانايي بقاء و گسترش سازمان را ایجاد میکند. این تحقیق در تلاش است تا در بستر دانشگاهها، مولفههاي رهبری معنوی را شناسایی و اثر آن را بر سلامت سازمانی بررسی نماید. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتوا و پیمایش است. در این تحقیق با ورود به دانشگاههای شمال شرق ایران و استفاده از ابزار مصاحبه به کشف مولفههای رهبری معنوی پرداختهشد که از تحلیل مصاحبه خبرگان، 11 مولفه شامل؛ تحول آفرین، یکپارچگی روانشناختی، معناداری، بازخورد عملکرد، تعهد سازمانی، عضویت، ایمان، عشق به نوعدوستی، چشم انداز، ارزش محور و الگوی بعنوان سرمایه اجتماعی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی بدست آمد. جهت تأیید استحکام دادهها در بخش کیفی این پژوهش از قابلیت اعتبار، قابلیت اعتماد، قابلیت وابستگی و قابلیت انتقال استفاده شد. در بخش کمی نیز جهت سنجش روایی پرسشنامهها از دو روش روایی محتوا و روایی سازه بهره گرفته شد و جهت سنجش پایایی پرسشنامهها نیز از آلفاي کرونباج استفاده شد (پرسشنامه رهبری معنوی 993/0 ، پرسشنامه سلامت سازمانی 775/0) همچنین نتایج، اثر رهبری معنوی بر سلامت سازمانی را نشان میدهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - اثر کیفیت درک شده خدمات، رضایت و اعتماد گردشگران سلامت بر استفاده مجدد از خدمات درمانی در بیمارستانها و مراکز درمانی شهر مشهدمطالعات اجتماعی گردشگری , العدد 9 , السنة 5 , بهار-تابستان 1396پدیدۀ گردشگری سلامت، به عنوان یکی از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری در جهان؛ امروزه به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینه های اقتصادی، اشتغال زایی، معرفی فرهنگ ها و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها درآمده است. گردشگری سلامت، برای اقتصاد کشورهایی که در این صنعت فعالیت أکثرپدیدۀ گردشگری سلامت، به عنوان یکی از رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری در جهان؛ امروزه به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینه های اقتصادی، اشتغال زایی، معرفی فرهنگ ها و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها درآمده است. گردشگری سلامت، برای اقتصاد کشورهایی که در این صنعت فعالیت دارند، منافع بسیاری به همراه دارد. با توجه به نوپا بودن صنعت گردشگری سلامت و نیز رقابت شدید برای توسعة این صنعت میان کشورهای مختلف، مسأله جذب و حفظ مشتریان، همواره اساسی ترین دغدغه گردانندگان صنعت گردشگری به شمار می رود. هدف از این مطالعه، بررسی اثر کیفیت درک شده خدمات (خدمات پزشکی و ارائه خدمات)، رضایت و اعتماد بر بازگشت گردشگران و استفادۀ مجدد آن ها از خدمات درمانی در بیمارستانها و مراکز درمانی شهر مشهد است. از بین گردشگران خارجی حوزۀ سلامت که از خدمات پزشکی مراکز درمانی مشهد استفاده نمودهاند، تعداد 206 نفر به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب و دادهها به وسیلۀ پرسش نامه گردآوری شده است. نتایج تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق با استفاده از آزمون معادلات ساختاری، فرضیههای اثر مثبت و مستقیم کیفیت درک شده خدمات (خدمات پزشکی و ارائه خدمات) بر رضایت گردشگران سلامت را تایید می کنند. همچنین فرضیههای اثر مثبت رضایت گردشگران سلامت بر اعتماد به مراکز درمانی و کارکنان آن ها تأیید گردید. اثر اعتماد گردشگران سلامت به مراکز درمانی و کارکنان این مراکز، بر بازگشت مجدد آن ها به ایران نیز مورد تأیید قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - کشف مؤلفههای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران اقامتگاههای بومگردی ایرانمطالعات اجتماعی گردشگری , العدد 16 , السنة 8 , پاییز-زمستان 1399اقامتگاههای بوم گردی یکی از مباحث جدید در گردشگری جهانی است، مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری و این اقامتگاه ها، جذابیتهایی را برای افراد و سازمانها به وجود آورده است. هدف این تحقیق کشف مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی کشور است. این تحقی أکثراقامتگاههای بوم گردی یکی از مباحث جدید در گردشگری جهانی است، مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری و این اقامتگاه ها، جذابیتهایی را برای افراد و سازمانها به وجود آورده است. هدف این تحقیق کشف مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی کشور است. این تحقیق دارای فلسفه تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده است. تجزیه و تحلیل آن از طریق روش کدگذاری گلیزر انجام شد. جامعه مورد مطالعه اقامتگاه های بوم گردی کشور، خزانه کیفی مدیران اقامتگاه های درجه یک کشور، خبرگان دانشگاهی و مسئولین بالارتبه مدیریت گردشگری کشور بودهاند. نمونه مورد مطالعه نیز 25 نفر از این افراد بودند. این تحقیق از خرداد 1398 تا فروردین 1399 انجام شد. در مرحله کدگذاری نظری، مؤلفهها و مقولات استخراج شده، بر اساس خانواده «ابعاد» مفهومسازی شدند. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی شامل 6 مؤلفه و 23 مقوله می باشد. این مؤلفهها شامل فرهنگ اجتماع محور، قانون، کسب وکار اجتماع محور، توجه محیطی، خیرخواهی و پاسخ گویی به ذی نفعان داخلی است. هریک از این مؤلفه ها به مدیران کمک می کنند تا بدانند در اقامتگاه های بوم گردی باید بر چه ویژگی هایی تمرکز کنند تا بهتر بتوانند مسئولیت اجتماعی را پیاده سازی کنند. تفاصيل المقالة