کشف مؤلفههای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران اقامتگاههای بومگردی ایران
الموضوعات :صادق کاظمیان 1 , غلامرضا ملک زاده 2 , محمد مهدی فراحی 3 , علیرضا خوراکیان 4
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
4 -
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی#خانواده ابعاد#اقامتگاه#بوم­, گردی,
ملخص المقالة :
اقامتگاههای بوم گردی یکی از مباحث جدید در گردشگری جهانی است، مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری و این اقامتگاه ها، جذابیتهایی را برای افراد و سازمانها به وجود آورده است. هدف این تحقیق کشف مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی کشور است. این تحقیق دارای فلسفه تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی داده بنیاد با رویکرد ظاهرشونده است. تجزیه و تحلیل آن از طریق روش کدگذاری گلیزر انجام شد. جامعه مورد مطالعه اقامتگاه های بوم گردی کشور، خزانه کیفی مدیران اقامتگاه های درجه یک کشور، خبرگان دانشگاهی و مسئولین بالارتبه مدیریت گردشگری کشور بودهاند. نمونه مورد مطالعه نیز 25 نفر از این افراد بودند. این تحقیق از خرداد 1398 تا فروردین 1399 انجام شد. در مرحله کدگذاری نظری، مؤلفهها و مقولات استخراج شده، بر اساس خانواده «ابعاد» مفهومسازی شدند. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی شامل 6 مؤلفه و 23 مقوله می باشد. این مؤلفهها شامل فرهنگ اجتماع محور، قانون، کسب وکار اجتماع محور، توجه محیطی، خیرخواهی و پاسخ گویی به ذی نفعان داخلی است. هریک از این مؤلفه ها به مدیران کمک می کنند تا بدانند در اقامتگاه های بوم گردی باید بر چه ویژگی هایی تمرکز کنند تا بهتر بتوانند مسئولیت اجتماعی را پیاده سازی کنند.
احسانی، افسانه. (1394). اکوتوریسم؛ راهی برای گرشگری پایدار. تهران: مهکامه.
امیدوار، علیرضا. (1387). کارگاه آموزشی ترویجی ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکتها پیشنیاز اجرای سیاستهای کلی اصل 44، مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها. تهران.
خنیفر، حسین؛ میرزایی، نقی؛ پریشانی، علی و پوربهروزان، علی. (1397). آسیبشناسی پژوهشهای داخلی در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعی با رویکرد فراترکیب. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی. 6 (3). 83-98.
رویایی، رمضانعلی؛ مهردوست، حسین. (1388). بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی. پژوهشنامه علوم اجتماعی. 3 (3). 43-59.
موجودی، امین؛ درزیانعزیزی، عبدالهادی و قاسمی، پریا. (1393). بررسی تأثیر مسئولیتپذیری سازمان به وفاداری مشتریان (بانک پاسارگاد اهواز). مدیریت بازاریابی. 22. 99-116.
وثوقی، لیلا و شمسی ماربینی، نرگس. (1395). ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت اقامتگاههاي سبز. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري. 10 (32). 67-87.
یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله. (1397). ارائه مؤلفهها و شاخصهای بعد اجتماعی مسئولیت شرکتها و وضعیت موجود آن در ایران. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی. 2 (1). 209-234.
Bahadır BİRİM. (2016). Evaluation of corporate social responsibility and social media as key source of strategic communication. 12th International Strategic Management Conference. Procedia - Social and Behavioral Sciences, October, Antalya, Turkey, 235
Becerra, M. (2010). the theory of firm for strategic management. Economic value analysis. Cambridge university press.
Boğan, E., Türkay, O., & Dedeoğlu, B. B. (2018). Perceived corporate social responsibility and job satisfaction: The mediator role of organizational identification. International Journal of Business and Management Studies, 10 (2), 51–67.
Bucur, M., Mocia,S. Ardelean, F. Otel,C.C. (2019). The importance of Corporate Social Responsibility among organizations in the centre Development Region of Romania. The 12th International Conference Interdisciplinarity in Engineering, INTER-ENG, October, Tirgu Mures, Romania.
Carroll, A. B. (1999). Corporate Social responsibility – evolution of a definitional construct. Business and Social, 38 (3), 21-34.
Conesa, I. M., Acosta, M., & Manzano, M. (2016). Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs. Journal of Cleaner Production, 142, 2374-2383.
Gursoy, D., Ouyang, Z., Nunkoo, R., & Wei, W. (2019). Residents’ impact perceptions of and attitudes towards tourism development: A meta-analysis. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28(3), 306-333.
Gjolberg, M. (2009). The Origin of Corporate Social Responsibility: Global Forces or National Legacies. Socio-Economic Review, 7, 605–637.
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory: , Mill Valley: Sociology Press, USA.
Glaser, B. G. (1998). Doing grounded theory: Issues and discussions. Mill Valley: Sociology Press, USA.
Glaser, B. G., & Hon. (2005). Staying open: the use of theoretical codes in grounded theory The Grounded Theory Review, 5 (1), 1-20.
http://groundedtheoryreview.com/2005/11/21/1487/.
Gursoya, D., Boğanb, E., Dedeoğluc, B., Çalışkanb., C. (2019). Residents' perceptions of hotels' corporate social responsibility initiatives and its impact on residents' sentiments to community and support for additional tourism development, Journal of Hospitality and Tourism Management, 39, 117–128
Macerinskiene, I., & Balciunas, A. (2015). The evidence of social responsibility in foreign exchange brokers’ activities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 552-556.
Méndez, J. D. M., & Rodríguez, R. S. (2016). A profile of corporate social responsibility for mining companies present in the Santurban Moorland, Santander, Colombia. Global Ecology and Conservation, 6, 25-35.
Kim, J., & Lee, C. K. (2018). Effects of CSR, responsible gambling, and negative social impacts on perceived benefits and quality of life in gaming communities. Tourism Economics, 1–20.
Kotler, P., & Lee, N. (2004). Corporate social responsibility: Doing the most good for your company and your cause. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Lee, C. K., Kim, J. S., & Kim, J. S. (2018). Impact of a gaming company's CSR on residents' perceived benefits, quality of life, and support. Tourism Management, 64, 281–290.
KadłubeNa, M. (2015). The essence of corporate social responsibility and the performance of selected company. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 509-515.
SAFWAT, A. M. (2015). Corporate Social Responsibility: Rewriting the relationship between business and society.International Journal of Social Sciences.IV(1).p. 86-98.
Moura-Leite, R. C., Padgett, R. C. & Galan, J. I. ( 2012). Is social responsibility driven by industry or firm-specific factors. Management Decision. 50 (7),1200-1221
Numanoğlu, E., & Güçer, E. (2018). In terms of local people, the Cittaslow movement perception: The case of Perşembe. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 3 (2), 11–22.
Perez, A., & Rodriguez B. I. (2014 ). Customer CSR expectations in the banking industry. International Journal of Bank Marketing, 32 (3), 223-244.
Su, L., Huang, S. S., & Pearce, J. (2018b). How does destination social responsibility contribute to environmentally responsible behaviour? A destination resident perspective.Journal of Business Research, 86, 179–189.
Su, L., Huang, S., & Huang, J. (2018a). Effects of destination social responsibility and tourism impacts on residents' support for tourism and perceived quality of life. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42 (7), 1039–1057.
Su, L., Wang, L., Law, R., Chen, X., & Fong, D. (2017). Influences of destination social responsibility on the relationship with residents and destination economic performance. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34 (4), 488–502.
Wells, V. K., Manika, D., Gregory-Smith, D., Taheri, B., & McCowlen, C. (2016). Heritage tourism, CSR and the role of employee environmental behavior. Tourism Management, 48, 399-413.
Zhu , Y. Guo, J. Wei, M. (2019) Construction of Social Responsibility Engineering System for Manufacturing Enterprise. 14th Global Congress on Manufacturing and Management (GCMM-2018), Brisbance, Australia.