ظهور و گسترش کانالهای خدمتدهی جدید در بانکها ، تعداد زیاد شعب در شبکهی خدمترسانی بانکها و هزینههای بالای شعبه از یک سو بانکها را به سمت کاهش تعداد شعب خود و ادغام شعبههای کوچکتر در سایر شعب سوق داده است؛ اما عواملی از قبیل از دست دادن مشتریان، پوشش برند، محروم أکثر
ظهور و گسترش کانالهای خدمتدهی جدید در بانکها ، تعداد زیاد شعب در شبکهی خدمترسانی بانکها و هزینههای بالای شعبه از یک سو بانکها را به سمت کاهش تعداد شعب خود و ادغام شعبههای کوچکتر در سایر شعب سوق داده است؛ اما عواملی از قبیل از دست دادن مشتریان، پوشش برند، محرومیتهای مالی اجتماعی و... ملاحظاتی را برای بانکها در ادغام شعب ایجاد کرده است. در این مقاله ابتدا به مرور جامعی از ادبیات ادغام شعب بانکها و مسائل مشابه آن پرداخته شده و متغیرهای تأثیرگذار در مسئله شناسایی شده است. سپس به بررسی رفتار مشتریان متأثر از ادغام شعب به عنوان یکی از کلیدیترین متغیرهای مؤثر در مسئله پرداخته شده است. بدین منظور یک مدل پنج مرحلهای در این مقاله توسعه یافته است که هستهی اصلی آن را استفاده از تکنیکهای تحلیل خوشهای تشکیل داده است. در انتها به منظور نمایش اثربخشی و کاربردی بودن مدل توسعه یافته، از مطالعهی موردی شعب بانک ملت در سطح کشور استفاده شده است.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.