فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
,
العدد47,السنة
13
,
بهار-تابستان
1400
پیش بینی افزایش ده برابری داده های جهانی تا سال 2025 توسط IDC نشان می دهد که سفر داده ها برای سازمان ها تازه آغاز شده است. جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و استفاده از این طلای با ارزش به نوآوری در شرکت ها و سازمان ها کمک می کند و مشاغل را به سمت آینده رقابتی سوق می دهد. أکثر
پیش بینی افزایش ده برابری داده های جهانی تا سال 2025 توسط IDC نشان می دهد که سفر داده ها برای سازمان ها تازه آغاز شده است. جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و استفاده از این طلای با ارزش به نوآوری در شرکت ها و سازمان ها کمک می کند و مشاغل را به سمت آینده رقابتی سوق می دهد. هدف از این مقاله شناسایی و بررسی زمینه های مختلف ارزش آفرینی و کسب وکاری با محوریت کلان داده برای شرکت های نوپایی است که به داده ها به عنوان منبع اصلی کسب و کارشان اعتماد دارند. لذا در این راستا پس از بررسی ابعاد مختلف کلان داده، به ارائه مدل مفهومی جدیدی در این حوزه پرداخته شده است. این مدل به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند فعالیت های خود را در این حوزه با آگاهی و تمرکز بیشتری پیش ببرند. همچنین در ادامه این مقاله، نتایج پیمایش شرکت های متقاضی دانش بنیان با کسب وکارهای داده محور ارائه میشود. نتایج بررسیها حاکی از آن است که اغلب این شرکت ها بر روی دو حوزه «تحلیل» و «مصورسازی داده» تمرکز بیشتری نموده اند. همچنین، دو حوزه «فینتک» و «رسانه» بیش از سایرین پذیرای فناوریهای این دو حوزه بودهاند. از طرفی محصولات مربوط به «مدیریت و پردازش کلان دادهها» که شامل ارائه راهکار و راهاندازی خدمات پردازش و ذخیرهسازی کلان دادهها میشود، بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص داده است و میزان قابل توجهی از فعالیت این شرکت ها بر روی محتوای اخبار، شبکه های اجتماعی و اطلاعات مربوط به معاملات بورس اختصاص یافته اند.
تفاصيل المقالة
شبکهسازي از مهمترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابتپذيرى سازمانها در محيط پر رقابت است. بنگاهها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيتهاى داخلى خود قادر به ايدهگرفتن، شناسايى اولويتهاي فناوريهاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آيندهنگاري خواهند بود و س أکثر
شبکهسازي از مهمترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابتپذيرى سازمانها در محيط پر رقابت است. بنگاهها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيتهاى داخلى خود قادر به ايدهگرفتن، شناسايى اولويتهاي فناوريهاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آيندهنگاري خواهند بود و سازمانها برای این مهم به نوآورى و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. اين مقاله يك مطالعه كيفي است كه با مطالعه اسناد، بانكهاي اطلاعاتي و مقالات آيندهنگاري، مزيت رقابتي و شبکهسازي شكل گرفته است و با بررسي چشمانداز آينده با پسنگري (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکهسازي در کسب و کارهاي کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمعآوري شده فرايند نوآوري باز در شبکهسازي کسب و کارهاي کوچک و متوسط نقش بسيار مهمي دارد. با استفاده از فرايند نوآوري باز شرکتها در طي مراحل کسب ايده تا رساندن محصول به بازار از ساير شرکتها و سازمانهاي شبکه کمک دريافت کرده و در طول فرایند کسب ايده، دانش فني، فناوري و خدمات، روش توليد و توزيع جديد تا دريافت بازارهاي جديد در شبکه، باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت خواهند شد. همچنين در فرايند نوآوري باز شرکتها مرتب در حال فروش ايده، دانش فني، فناوري، و خدمات خود به ساير شرکتهاي شبکه بوده که باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت و در نهايت رسيدن به مزيت رقابتي براي شرکت خواهد شد.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.