چشمانداز آينده نقش شبکهسازي در افزايش مزيت رقابتي از طريق نوآوري باز در کسب و کارهاي کوچک و متوسط
الموضوعات :عاطفه ذوالفقاری 1 , حسام زند حسامی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
الکلمات المفتاحية: شبکهسازي مزيت رقابتي کسب و کار کوچک و متوسط نوآوري باز آينده,
ملخص المقالة :
شبکهسازي از مهمترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابتپذيرى سازمانها در محيط پر رقابت است. بنگاهها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيتهاى داخلى خود قادر به ايدهگرفتن، شناسايى اولويتهاي فناوريهاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آيندهنگاري خواهند بود و سازمانها برای این مهم به نوآورى و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. اين مقاله يك مطالعه كيفي است كه با مطالعه اسناد، بانكهاي اطلاعاتي و مقالات آيندهنگاري، مزيت رقابتي و شبکهسازي شكل گرفته است و با بررسي چشمانداز آينده با پسنگري (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکهسازي در کسب و کارهاي کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمعآوري شده فرايند نوآوري باز در شبکهسازي کسب و کارهاي کوچک و متوسط نقش بسيار مهمي دارد. با استفاده از فرايند نوآوري باز شرکتها در طي مراحل کسب ايده تا رساندن محصول به بازار از ساير شرکتها و سازمانهاي شبکه کمک دريافت کرده و در طول فرایند کسب ايده، دانش فني، فناوري و خدمات، روش توليد و توزيع جديد تا دريافت بازارهاي جديد در شبکه، باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت خواهند شد. همچنين در فرايند نوآوري باز شرکتها مرتب در حال فروش ايده، دانش فني، فناوري، و خدمات خود به ساير شرکتهاي شبکه بوده که باعث افزايش درآمد و کاهش هزينههاي شرکت و در نهايت رسيدن به مزيت رقابتي براي شرکت خواهد شد.
1- حجازي و همكاران (1389)، ارزيابي تكنولوژي در شركتهاي كوچك و متوسط، انتشارات سازمان مديريت صنعتي.#
2- درستکار احمدی، ناهید؛ ملک اخلاق، اسماعیل؛ مهدیزاده، مهران (1393). ارائه مدلی برای تبیین تأثیر مدیریت راهبردی منابع بر مزیت رقابتی شرکتهای انبوهساز مسکن و ساختمان استان گیلان: بررسی نقش میانجی خلاقیت و نوآوری، فصلنامه علوم مدیریت ایران، مقاله 4، دوره 9، شماره 33، بهار 1393، صفحه 69-96.#
3- باقري، سيدكامران؛ نيلفروشان، هادي؛ رضاپور، مرتضي، رشتچي مريم (1388). رويكردي جديد به نقشه راه فناوري در فضاي نوآوري باز: مطالعه موردي فناوري غشا در پژوهشگاه صنعت نفت، سياست علم و فناوري بهار 1388; 2(1):92-82. #
4- جاويد، غزاله و باقرينژاد، جعفر (1391) ارتباط فرايند نوآوري باز و توانمندي جذب بنگاهها، رشد فناوري، سال هشتم، شماره 31، تابستان 91. #
5- طبائيان، سيدکمال؛ منطقي، منوچهر؛ بامداد صوفي، جهانيار؛ طباطبائيان، سيدحبيبالله (1390). بررسي ميزان حمايت شرايط زمينهاي ايران از اتخاذ رويکرد نوآوري باز، مطالعه موردي نظام نوآوري هوايي. بهبود مديريت، سال پنجم، - شماره 3،1390، صفحه 12-7.#
6- انصاري، رضا، (1391). همکاريهاي فناورانه: مفاهيم کليدي و عوامل موفقيت، رشد فناوري بهار 1391; 8(30):65-71.#
7- Cecd, D. & Lupke, C. (2003), Financing entrepreneurship in distressed areas, financial management, 25(3), pp.23-34, 2003. #
8- Guillo, Mario. (2013),”Futures, communication and social innovation: using participatory foresight and social media platforms as tools for evaluating images of the future among young people”, Eur J Futures Res (2013) 1:17#
9- Bell, W. (1998), making people responsible: the possible, the probable, and the preferable. Am Behav Sci 42(3):323– 339#
10- Kok, K., van Vliet, M., Bärlund, I., Dubel, A., & Sendzimir, J. (2011).”Combining participative backcasting and exploratory scenario development: experiences from the SCENES project”. Technological forecasting and social change, 78(5), pp.835-851.#
11- Zali, M., Schøtt, T., Kordnaeij, A., Najafian, M. (2011), Entrepreneurs' networks affecting innovation: Firms in Iran and Denmark. African #
12- Forret, M. L., & Dougherty, T. W. (2004), Networking behaviors and career outcomes: differences for men and women? Journal of Organizational Behavior, 25(3), 419-437.#
13- Wolff, H.-G., & Moser, K. (2009), Effects of Networking on Career Success. Journal of Applied Psychology, 94(1), 196-206.#
14- Keegan, Warren J. (1999) “Global Marketing Management”Prentice Hall, 1999#
15- Porter, K. (2000): Marketing Management, the Millennium Edition, New. Jersey: Prentice-Hall#
16- Lofsten, Hans. (2014), Product innovation processes and the trade-off between product innovation performance and business performance, European Journal of Innovation Management, Vol. 17 No. 1, pp. 61-84.#
17- Cheng, Jao-Hong., Chen, Mu-Chung., Huang, Chung-Ming. (2014), Assessing inter organizational innovation performance through relational governance and dynamic capabilities in supply chains, Supply Chain Management: An International Journal, 19/2, 173–186. #
18- Chong, A.Y.L., Chan, F.T.S., Ooi, K.B. and Sim, J.J. (2011),“Can Malaysian firms improve organizational /innovation performance via SCM?”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 111 No. 3, pp. 410-431.#
19- Minh, Thai. Hjortsø, Carsten Nico. (2015) How Institutions Influence SME Innovation and Networking Practices: The Case of Vietnamese Agribusiness, Journal of Small Business ManagementVolume 53, Issue Supplement S1, pages 209–228, October 2015#
20- Brink, Tove. (2016), OVERNANCE OF INNOVATION AND GROWTH IN SME NETWORKS, Int. J. Innov. Mgt.,20, [23pages] DOI: http://dx.doi.org/10.1142/S1363919616500523#
21- Cardullo, M. (1999), ”Technological entrepreneurship: entrepreneurship formation, financing and growth”, research studies press, 23(5), pp. 13-29, 1999. 10. #