ايدهپردازي، پژوهش و نوآوري فناورانه، زماني ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود. تجاريسازي روشي است که ميتوان به واسطه آن علم را به اقتصاد گره زده و به خلق ثروت از نوآوري پرداخت. موفقيت در توسعه و تجاريسازي فناوري، مستلزم کنار هم قرار گرفتن عوامل متعددي از جمله تفکر أکثر
ايدهپردازي، پژوهش و نوآوري فناورانه، زماني ارزشمند است که منجر به خلق ثروت شود. تجاريسازي روشي است که ميتوان به واسطه آن علم را به اقتصاد گره زده و به خلق ثروت از نوآوري پرداخت. موفقيت در توسعه و تجاريسازي فناوري، مستلزم کنار هم قرار گرفتن عوامل متعددي از جمله تفکر خلاق، دانش فني مناسب، تفکر و روحيه کارآفريني و منابع مالي است. اما به ندرت پيش ميآيد يک فرد به تنهايي همه اين ويژگيها را داشته باشد. از اين رو، بهترين راهکار براي تجاريسازي موفق فناوري، ايجاد تيمي متشكل از چهار شخصيت مختلف با ويژگيهاي فوق ميباشد: اين چهار شخصيت عبارتند از مخترع/نوآور، سرمايهگذار، فناور و كارآفرين.
اين مقاله ضمن بررسي تعاريف و مفاهيم تجاريسازي، به سيزده مرحله در فرايند تجاريسازي -از ايدهپردازي تا توسعه موفقيت و رشد- اشاره ميکند. در ادامه تشکيل تيم نوآوري را به عنوان يکي از راهکارهاي موفقيت تجاريسازي پيشنهاد داده و به بيان ويژگيهاي تيم نوآوري و اعضاي آن و نقش آنها در مراحل مختلف تجاريسازي ميپردازد. در پايان مقاله نيز به منظور دستيابي به دستاوردهاي بيشتر و بهتر در حوزه تجاريسازي، با توجه به شرايط موجود کشور پيشنهاداتي ارائه شده است.
تفاصيل المقالة
در دنیای كنونی، استفاده از فناوری پیشرفته و بهروز، امری اجتنابناپذیر است؛ بهویژه با حركت كشور به سمت اقتصاد دانشبنیان و مبتنی بر نوآوری. فناوری در ابعاد مختلف زندگی انسان ظهور و بروز یافته است و آثار اجتماعی و اقتصادی فراوانی به همراه دارد. اما، روبهرویی با فناوری أکثر
در دنیای كنونی، استفاده از فناوری پیشرفته و بهروز، امری اجتنابناپذیر است؛ بهویژه با حركت كشور به سمت اقتصاد دانشبنیان و مبتنی بر نوآوری. فناوری در ابعاد مختلف زندگی انسان ظهور و بروز یافته است و آثار اجتماعی و اقتصادی فراوانی به همراه دارد. اما، روبهرویی با فناوریهای نوین، در كنار جذابیتهای خاص خود، همیشه با ترس و هراس همراه بوده است. ترسِ از دستدادن موقعیت شغلی، ترس از تغییر در رفتار افراد، ترس از ناتوانی در كار با فناوری و ترس از آثار ناخواسته و ناشناختۀ فناوری بر زندگی فردی و اجتماعی همیشه همراه با ظهور فناوریهای نوین مطرح شده است. واژۀ «فناوریهراسی» اولین بار در سال 1947 برای توصیف این هراس ابداع شده است. فناوریهراسی، با ایجاد مقاومت در میان پذیرندگان فناوری، پذیرش و همهگیرشدن فناوری را با تأخیر مواجه میكند. در ایران نیز از دیرباز تاكنون فناوریهراسی به اشكال مختلف و با ظهور فناوریهای مختلف خود را نشان داده است. از ورود خودروها و جایگزینی آنها با درشكهها گرفته تا دستگاه پخش ویدئو، تلفنهمراه، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، فناوریهای زیستی و كسبوكارهای توسعهیافته بر مبنای فناوریهای موبایل. بنابراین، آشنایی با این مفهوم و راهكارهای مواجهه با آن، برای گام برداشتن در مسیر توسعۀ فناوری و حركت به سمت اقتصاد دانشبنیان ضروری به نظر میرسد. این مقاله با روش مطالعات كتابخانهای تدوین شده است و در آن پس از مرور تاریخچه، تعاریف و دلایل فناوریهراسی، نمونههای آن در ایران بیان میشود و در پایان راهكارهایی برای مقابله با فناوریهراسی ارائه میشود.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.