ارزیابی مولفه های ICT در بازاریابی گردشگری با استفاده ازتکنیک معادلات ساختاری نمونه موردی استان اردبیل
الموضوعات :دکتر علیرضا استعلاجی 1 , علیرضا هاتفی اردکانی 2
1 - یادگار امام ره
2 - دانشگاه آزاد یادگار امام
الکلمات المفتاحية: گردشگری, ICT, بازاریابی گردشگری, زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
گردشگری صنعت رو به رشد سالیان اخیر می باشد که دارای سود و اثرات مثبت اقتصادی بسیاری در این زمینه می باشد. به همین سبب بازاریابی مطلوب در این زمینه و جذب مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی در عصر حاضر نیاز است این بازاریابی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت بپذیرد و شناسایی مقوله های موجود در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . بر همین اساس این تحقیق با هدف ارزیابی مولفه های اساسی آی سی تی در بازاریابی گردشگری با استفاده از معادلات ساختاری نمونه موردی استان اردبیل شکل گرفت و نمونه تحقیق 385 نفر از افراد متخصص، کارشناس و صاحب نظر اردبیلی در حیطه مورد بررسی بودند که به شیوه در دسترس هدفمند پرسشنامه محقق ساخته تحقیق را تکمیل نمودند نتایج نشان داد 4 مولفه امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری؛ زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات؛ مدیریت دانش و تخصص و نو آوری و تنوع بکارگیری فناوری اطلاعات عوامل اصلی در تبیین بازاریابی گردشگری برمبنای ICT می باشند. در بین مولفه های شناسایی شده مقوله زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین اثر مستقیم و نیز نو آوری و تنوع بیشترین اثر غیر مستقیم را دارد و در مجموعه مولفه های شناسایی شده توان تبیین بخش زیادی از متغیر بازاریابی گردشگری را دارا می باشند. بر مبنای نتایج بدست آمده مدل طراحی شده ابزاری کارآمد در شناسایی و ارزیابی اثرات مولفه های بازاریابی گردشگری بر مبنای ICT می باشد
- Andrew ,S. T. (2016) The Role of Digital and Social Media Marketing in Consumer Behavior. Current Opinion in Psychology, 10: 17-21#
- Aureli ,S, Forlani ,F,The importance of brand architecture in business networks: The case of tourist network contracts in Italy, Qualitative Market Research: An International Journal,2016, 19(2), 133-155, doi: 10.1108/QMR-02-2016-0007.#
- Baggio, R., Moretti, V . (2018) "Beauty as a factor of economic and social development", Tourism Review, 73: 68-81, https://doi.org/10.1108/TR-06-2017-0098#
- Borio, C, H James and H S Shin (2014): “The international monetary and financial system: a capital account historical perspective”, BIS Working Papers,457:83#
- Buede, D., 2016. The Engineering Design of Systems: Models and Methods 3rd edition. John Wiley & Sons.#
- Budhar P.S., Debrah T.A.(2011). “Human Resource Management in Developing Countries”; London, Routledge#
- Chakravarty, A., Grewal, R., Sambamurthy, V., (2013). Information technology competencies, organizational agility, and firm performance: enabling and facilitating roles. Inf. Syst. Res. 24 (4), 976–997#
- De Brito , R.P. , Oliveira,L.B.(2016). The Relationship Between Human Resource Management and Organizational Performance. Brazilian business review,13(3): 90-110.#
- Dolnikar,S., Ring, A.(2014). Tourism marketing research: Past, present and future. Annals of Tourism Research, 47, 31-47.#
- Durmaz, Y., Dusun,Z.D.(2016). Importance of Strategic Management in Business. Expert Journal of Business and Management, 4(1): 38-45.#
- Getz,D., Page, S.J.(2016). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52:593-631.#
- Hair, J.F., Jr, Hult, G.T.M., Ringle, C., Sarstedt, M., 2013. A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Sage, Thousand Oaks.#
- Han, H., Meng, B., Kim, W.(2017).Bike-traveling as a growing phenomenon: Role of attributes, value, satisfaction, desire, and gender in developing loyalty. Tourism Management, 59: 91-103.#
- Heike, A. , Schänzel, Ian Yeoman, (2015) "Trends in family tourism", Journal of Tourism Futures, 1(2):.141-147, doi: 10.1108/JTF-12-2014-0006.#
- Henche, B. G . (2018) "Urban experiential tourism marketing: Use of social media as communication tools by the food markets of Madrid", Journal of Tourism Analysis: Revista de Análisis Turístico, 25, 2-22, https://doi.org/10.1108/JTA-01-2018-0002#
- Ibrahim, M., Ibrahim,A(2015). The Effect of SMEs’ Cost of Capital on Their Financial Performance in Nigeria." Journal of Finance and Accounting 3: 8-11.#
- Johnston, R., Crooks, V. A., & Ormond, M. (2015). Policy implications of medical tourism development in destination countries: revisiting and revising an existing framework by examining the case of Jamaica. Globalization and Health, 11, 29. http://doi.org/10.1186/s12992-015-0113-0#
- Lehloenya, P.M. (2017). Development and regulation of tourism for mutual benefit in the Southern African Development Community (SADC). Law, Democracy and Development, 21: 84-96. https://dx.doi.org/10.4314/ldd.v21i1.5#
- Mazapu, R, Sipanda,M, Tourism Development Strategies in Zimbabwe, Scientific & Academic Publishing, 2016, 6(3), 55-63.#
- Nelson, K.L., Svara,J.L.(2015). The Roles of Local Government Managers in Theory and Practice: A Centennial Perspective. Public Administration Review, 75(1):49-61#
- Nurhssen, S. (2016) The Role of Tourism on Local Economic Development of Gondar City, Amhara Regional State, Ethiopia. J Glob Econ 4:207. doi: 10.4172/2375-4389.1000207#
- Olsan, R.(2017). The relationship between tourism, financial development and economic growth in India. Future Business Journal, 3:9-22.#
- Radic, A.(2017). Towards an understanding of a child’s cruise experience. Journal Current Issues in Tourism, 4: • https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1368463#
- Retna, S, K., Tee N.G Pak, (2011), Communities of practice:dynamics and success factors. Leadership & Organization Development Journal 32,. 41-59#
- Winter, C, TOURISM, SOCIAL MEMORY AND THE GREAT WAR, Annals of Tourism Research, 2014, 36(4), 607-626#
- Wise , N, Mulec, I, Semblances of ‘War Tourism’ in Sarajevo, Post-2005, American Journal of Tourism Management, 2014, 3 , 1-9. doi: 10.5923/s.tourism.201402.01.#