اولویت¬بندی عوامل عدم موفقیت تجارت الکترونیک در زیرساخت فنی: کارخانجات کاشی و سرامیک شهرستان میبد
الموضوعات :الهام دهقانی 1 , امیر مانیان 2 , حسنعلی نعمتی 3
1 - -
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیک, زیرساخت ها, زیرساخت فنی,
ملخص المقالة :
تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای حفظ مزیت رقابتی در شرکت ها محسوب میشود. برای داشتن تجارت الکترونیک موفق در هر کسب وکار ملزومات و زیرساخت هایی از قبل لازم است. "زیرساخت فنی" اساسی ترین و مهمترین زیرساخت برای تجارت الکترونیک محسوب میشود. در این مقاله مدل جامعی ارائه شده است که عوامل موثر در موفقیت تجارت الکترونیک در زیرساخت فنی را ارائه میدهد و نشان می دهد که چگونه با استفاده از مدل تحلیل اهمیت- عملکرد، میتوان فاکتورهای زیرساخت فنی نامطلوب که باعث عدم موفقیت تجارت الکترونیک در هر کسب وکار میشود را شناسایی و آنها را برای بهبود اولویت بندی کرد و فاکتورهای زیرساخت فنی که باعث عدم موفقیت تجارت الکترونیک در صنایع کاشی و سرامیکِ شهرستان میبد، به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید کاشی جهان و مهمترین صادرکننده کاشی در ایران، شده است را با روش "تحلیل اهمیت- عملکرد" مورد ارزیابی قرار میدهد. نتایج تحقیق نشان میدهد که زیرساخت های داخلی این کارخانه ها و همچنین قابلیت های سختافزارها و نرمافزارهای موجود در این کارخانه ها، در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و عواملی مثل عدم استفاده از پرداخت الکترونیکی، زیرساخت نامطلوب عمومی (اینترنت)، نداشتن تعدادکافی نیروی انسانی و نیز قابلیت نامطلوب وب سایت های کارخانهها، به ترتیب از عوامل عدم موفقیت تجارت الکترونیک در این کارخانهها در زیرساخت فنی محسوب میشود
1. توربان, ا. ؛ کینگ, د. (2010). مبانی تجارت الکترونیک (نسخه اول). (ا. مانیان, ؛ م. ر. زندی منش, مترجم) نگاه دانش.
2. زکی¬زاده, ح. (1390). بازيابی در 06 11, 1392، از سازمان صنعت،معدن و تجارت استان یزد
3. سعیدا, س., ابراهیم زاده, ف., و بخشی, م. (1390). ارزیابی و اولویت¬بندی مولفههای کیفیت خدمات دانشگاهی با رویکرد تلفیقی سروکوال و ماتریس اهمیت ـ عملکرد (مورد مطالعه: دانشگاه یزد). فصلنامه علمی- پژوهشی «رهیافتی نو در مدیریت آموزشی».
4. سیفی دیو کلایی, م. (1390). تجارت الکترونیک در ایران : موانع و راهکارها. ششمین همایش ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی, جلد1, ص. 171. تهران.
5. علی احمدی, ع., فتحیان بروجنی, م., & حورعلی, م. (1383). چالش¬ها و راهکارهایی برای توسعه تجارت الکترونیک در بنگاه¬های کوچک و متوسط ایران. فصلنامه مدیریت فردا (5و6), 99-106.
6. علیدوستی, س. (1389). عوامل موثر بر توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکرونیک در شرکت¬های کوچک و متوسط. علوم و فناوری اطلاعات (3), 529-548.
7. علمدار میبدی, م. م., میرابی, و., & محمدقلی نیا, ج. (1389). موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در تعاونیهای توزیعی استان تهران. تعاون (4), 119-148
8. عبدالله¬زاده, ا.؛ شامی, م. (1381). ارائه مدل بسترهای 5گانه زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه موردی: مالزی). دانش مدیریت (57), 29-49.
9. مختاری, ا. (1388). مدل فراگیر ماندگاری در تجارت الکترونیک. مجله تدبیر(207), 44-48.
10.Ainin, S., & Hisham, N. H. (2008). Applying Importance-Performance Analysis to Information Systems: An Exploratory Case Study. Information Technology, 2008, 95-103.
11.Alinezhad, M., Rahimipoor, A., & Valizadeh, Z. (2012). The Impact of Technology and Communication Infrastructure on Development of e-Commerce in Iran. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning,, 2(2), 162-164
12.Angel, R., Heffernan, T., & Megicks, P. (2008). Service quality in postgraduate education. J QualAssur Educ, 16(3), 236-254.
13.Chaffey, D. (2002). E-business and E-commerce management:strategy,implementation and practice (5 ed.). instock.
14.CHIU, Y.-W., YEN, D. C., & SHIH, D.-H. (2011). Importance-Performance Analysis for the Adoption of Radio Frequency Identification Technology. Journal of Information Technology Management, XXII(2), 30-40.
15. CID,(2002). The Center for International Development readiness for the networked world.
16. Elahi, S.,and Hassanzadeh, A. (2009). A framework for evaluating electronic commerce adoption in Iranian companies”. International Journal of Information Management, 29, 27-36.
17. Ghobakhloo, M., (2013). Barriers to Electronic Commerce Adoption Among Small Businesses in Iran. Journal of Electronic Commerce in Organizations, 9(3), 48-89.
18.Kanungo, S., & Chouthoy, m. (1998). IT planning in India: Implications for IT effectiveness. Information Technology for Development(8), 71-87.
19.Kim, C. (2004). E-tourism: an innovative approach for the small and medium-sized tourism enterprises (SMTEs) in Korea. OECD.
20.Kitcharoen, S. (2007). importance-performance analysis on information technology applications in higher educational institutions in thailand. ABAC Journal, 27(2), 15-22.
21.Laosethakul, k., & Boulton, W. (2007). critical fuccess factor for e-commerce in Thailand: cultural and infrastructural influences. EJISDC(2), 1-22.
22.Lee, S., & Kim, D. J. (2013). Driving factors and barriers of information and communication technology for ebusiness in SMEs: A case study in Korea. IADIS International Conference e-Society, Spain, pp. 163-171.
23.LUO, H., and Wenli, J. (2008). Research on E-Commerce Supply Chain Alliance Performance Evaluation Based on Importance-Performance Analysis. International Conference on Logistics Engineering and Supply Chain , (pp. 771-776). china.
24.MacGregor, R. C., & Vrazalic, L. V. (2005). A basic model of electronic commerce adoption barriers: A study of regional small businesses in Sweden and Australia. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(4), 510-527.
25.Maryeni, Y., Govindaraju, R., Prihartono, B., & Iman, S. (2014). Technological and organizational factors influencing the e-commerce adoption by Indonesian SMEs. 6th International Conference on Management of Innovation and Technology, IEEE, PROCEEDING, INDONESIA, pp. 1716-1726.
26.Mukti, N. A. (2000). Barriers to putting business on Internet in Malaysia. The Electronic Journal of Information System in Developing Countries, 2(6), 1-6.
27.Papazoglou, M., & Ribbers, P. (2006). e-Business:organizational and technical foundations. england: John Wiley & Sons.
28.Purcell, F., and Toland, J. (2004). Electronic Commerce for the South Pacific: A Review of E-Readiness. Electronic Commerce Research,(4), 241-262.
29.Sathye, M., and Beal, D. (2001). Adoption of ellectronic commerce by SME's: australian evidence. Journal of E-Business, 1(1), 1-11.
30.Sung, T. K. (2004). E-commerce critical success factors: East vs. West. Technological Forecasting & Social Change.
31.Weil, P., and Broadbent, M. (1998). Leveraging the New Infrastructure: How Market Leaders Capitalize on IT. Harvard Business Review Press.
32.Weill, P., and Vitale, M. (2002). information technology infrastructure for e-business. Nabu Press.
33.Wong, M. S., Hideki, N., & George, P. (2011). the use of importance-performance analysis (IPA) in evaluating japan's e-government services. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 6(2), 17-30.
34.Xianfeng, Q., Boxing, L., & Zhenwei, G. (2008). Conceptual model of IT infrastructure capability and it's emperical justification. Tsinghua Science and Technology, 13(3), 390-394.
35.Zaied, A. N. (2012). Barriers to E-Commerce Adoption in Egyptian SMEs. Information Engineering and Electronic Business(3), 9-18.