تحلیل محتوایی و ساختاری تالارهای گفتگوی برخط به منظور استخراج روابط اجتماعی کاربران و بهکارگیری آنها در مکانیزمهای گروه بندی
الموضوعات :فاطمه عروجی 1 , فتانه تقی یاره 2
1 - استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه تهران
2 - استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: یادگیری مبتنی بر وب, یادگیری الکترونیکی, یادگیری همکارانه, تالارهای گفتگو, الگوریتمهای گروهبندی, شبکه اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه به لطف رشد و توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، سیستمهای یادگیری برخط قادر شدهاند امکانات یادگیری گروهی و فضای تعامل و تبادل نظر میان یادگیرندگان را فراهم آورند. این امر مستلزم تشکیل گروههای یادگیری موثر و فراهم آوری ابزارهای مشارکت یادگیرندگان در محیطهای یادگیری برخط است که در سیستمهای موجود که مراکز آموزشی مجازی مورد استفاده قرار میگیرند به ندرت مشاهده میشود. در این مقاله محتوا و ساختار تالارهای گفتگو مورد بررسی قرار گرفتهاند. تحلیل محتوایی به منظور تطابق محتوای مباحثات با اهداف تالار و استخراج حوزههای مورد علاقه مشارکتکنندگان انجام شده است. محققین ضمن بیان دستاوردهای تحلیل شبکه اجتماعی یک محیط یادگیری دانشگاهی، راهکاری برای استخراج روابط اجتماعی افراد از طریق تحلیل ساختاری تالارهای گفتگو در یک محیط یادگیری برخط ارائه کردهاند. همچنین آنها روشی برای بهکارگیری روابط استخراج شده در مکانیزمهای گروهبندی یادگیرندگان ارائه نمودهاند و کارآمدی آن را مورد ارزیابی قرار دادهاند. بخشهای مختلف این تحقیق در دورههای درسی مختلف در ترمهای متوالی انجام شده است و دستاوردهای آن میتواند در راستای بهبود فعالیتهای یادگیری همکارانه در محیطهای یادگیری برخط و ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد
مائده مشرف, فاطمه عروجی, and فتانه تقی یاره, "افزودن امکان مشاوره همکلاسی در یک محیط یادگیری مبتنی بر وب," in پنجمین کنفرانس ملی و دولین کنفرانس بین اللملی یادگیری الکترونیکی ایران(ICELET 2010), تهران, 1389.
Y. Li, M. Dong, and R. Huang, "Toward a Semantic Forum for Active Collaborative Learning," Educational Technology and Society, vol. 12, no. 4, pp. 71-86, 2009.
F. Abel et al., "Recommendations in Online Discussion Forums for E-Learning Systems," IEEE Transaction on Learning Technologies, vol. 3, no. 2, 2010.
F. Orooji and F. Taghiyareh, "Evaluating Forum Discussions as Collaborative Learning Tool via Information Retrieval Techniques," in 3rd International Conference on E-Learning and E-Teachning, Tehran, Iran, Iran, 2012.
Stanley Wasserman and Katherine Faust, Social network analysis: methods and applications. USA,: Cambridge University Press, 1994.
Steven H. Strogatz, "Exploring complex networkS," Nature, vol. 410, pp. 268-276.
M. Newman, A. Barabasi, and D. Watts, The Structure and Dynamics of Networks.: Princeton University Press, 2006.
سرور رشیدیان دزفولی، فاطمه عروجی، فتانه تقییاره, "ارزیابی روابط یادگیرندگان در یک سیستم آموزشی به کمک ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی," in ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی, تهران, 2012.
Steven L. Tanimoto, "The Squeaky Wheel Algorithm:Automatic Grouping of Students for Collaborative Projects," in Workshop on Personalisation in E-Learning Environments at Individual and Group Level, 11th International Conference on User Modeling, 2007.
فاطمه عروجی, فتانه تقی یاره, and سرور رشیدیان دزفولی, "طراحی و محققسازی سامانهای جهت گروهبندی یادگیرندگان بر اساس روابط اجتماعی در یک محیط یادگیری همکارانه," in هفتمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیکی, شیراز, 1391.
Ed.D Fuqiang Zhuo, "Exploring Student Online Interactions with Social Network Analysis (SNA)," 2011.
Jesús G. Boticario Antonio R. Anaya, "Content-free collaborative learning modeling using data mining," User Modeling and User-Adapted Interaction (USER MODEL USER-ADAP), 2011.
علی اکبر سیف, روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش ویرایش ششم. تهران, ایران: نشر دوران, 1387.
C. Christodoulopoulos and K. Papapanikolaou, "Investigating group formation using low complexity algorithms," in 11th International Conference on User Modeling, 2007.
S. Abnar, F. Orooji, F.taghiyareh, "An Evolutionary Algorithm for Forming Mixed Groups of Learners in Web Based Collaborative Learning Environments," in IEEE International Conference on Technology Enhanced Education (ICTEE), India, 2012.
Punnarumol Temdee and Bundit, Sirinaovakul, Booncharoen, Thipakorn, "An Aproach For Emergent Leadership Roles Identification Of Collaborative Learning," in IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, Celda, 2005.
Lucene. [Online]. http://lucene.apache.org/java/2_4_1/api/index.html
Douglas Brent West, "Chapter 3," in Introduction to Graph Theory (2nd ed.).: Prentice Hall, 1999.