تحلیل محتوایی و ساختاری تالارهای گفتگوی برخط به منظور استخراج روابط اجتماعی کاربران و بهکارگیری آنها در مکانیزمهای گروه بندی
محورهای موضوعی : عمومىفاطمه عروجی 1 , فتانه تقی یاره 2
1 - استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه تهران
2 - استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه تهران
کلید واژه: یادگیری مبتنی بر وب, یادگیری الکترونیکی, یادگیری همکارانه, تالارهای گفتگو, الگوریتمهای گروهبندی, شبکه اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه به لطف رشد و توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، سیستمهای یادگیری برخط قادر شدهاند امکانات یادگیری گروهی و فضای تعامل و تبادل نظر میان یادگیرندگان را فراهم آورند. این امر مستلزم تشکیل گروههای یادگیری موثر و فراهم آوری ابزارهای مشارکت یادگیرندگان در محیطهای یادگیری برخط است که در سیستمهای موجود که مراکز آموزشی مجازی مورد استفاده قرار میگیرند به ندرت مشاهده میشود. در این مقاله محتوا و ساختار تالارهای گفتگو مورد بررسی قرار گرفتهاند. تحلیل محتوایی به منظور تطابق محتوای مباحثات با اهداف تالار و استخراج حوزههای مورد علاقه مشارکتکنندگان انجام شده است. محققین ضمن بیان دستاوردهای تحلیل شبکه اجتماعی یک محیط یادگیری دانشگاهی، راهکاری برای استخراج روابط اجتماعی افراد از طریق تحلیل ساختاری تالارهای گفتگو در یک محیط یادگیری برخط ارائه کردهاند. همچنین آنها روشی برای بهکارگیری روابط استخراج شده در مکانیزمهای گروهبندی یادگیرندگان ارائه نمودهاند و کارآمدی آن را مورد ارزیابی قرار دادهاند. بخشهای مختلف این تحقیق در دورههای درسی مختلف در ترمهای متوالی انجام شده است و دستاوردهای آن میتواند در راستای بهبود فعالیتهای یادگیری همکارانه در محیطهای یادگیری برخط و ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد
Today, thanks to the growth and development of communication and information technologies, online learning systems have been able to provide group learning facilities and space for interaction and exchange of ideas between learners. This requires the formation of effective learning groups and the provision of learner participation tools in online learning environments, which is rarely seen in existing systems that use virtual learning centers. In this article, the content and structure of the discussion forums have been examined. Content analysis has been done in order to match the content of the discussions with the objectives of the forum and to extract the areas of interest of the participants. While expressing the achievements of the social network analysis of an academic learning environment, the researchers have presented a solution for extracting the social relationships of people through the structural analysis of discussion forums in an online learning environment. Also, they have presented a method to use the extracted relationships in the mechanisms of grouping learners and evaluated its efficiency. Different parts of this research have been conducted in different courses in consecutive semesters and its achievements can be used to improve collaborative learning activities in online and blended learning environments.
مائده مشرف, فاطمه عروجی, and فتانه تقی یاره, "افزودن امکان مشاوره همکلاسی در یک محیط یادگیری مبتنی بر وب," in پنجمین کنفرانس ملی و دولین کنفرانس بین اللملی یادگیری الکترونیکی ایران(ICELET 2010), تهران, 1389.
Y. Li, M. Dong, and R. Huang, "Toward a Semantic Forum for Active Collaborative Learning," Educational Technology and Society, vol. 12, no. 4, pp. 71-86, 2009.
F. Abel et al., "Recommendations in Online Discussion Forums for E-Learning Systems," IEEE Transaction on Learning Technologies, vol. 3, no. 2, 2010.
F. Orooji and F. Taghiyareh, "Evaluating Forum Discussions as Collaborative Learning Tool via Information Retrieval Techniques," in 3rd International Conference on E-Learning and E-Teachning, Tehran, Iran, Iran, 2012.
Stanley Wasserman and Katherine Faust, Social network analysis: methods and applications. USA,: Cambridge University Press, 1994.
Steven H. Strogatz, "Exploring complex networkS," Nature, vol. 410, pp. 268-276.
M. Newman, A. Barabasi, and D. Watts, The Structure and Dynamics of Networks.: Princeton University Press, 2006.
سرور رشیدیان دزفولی، فاطمه عروجی، فتانه تقییاره, "ارزیابی روابط یادگیرندگان در یک سیستم آموزشی به کمک ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی," in ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی, تهران, 2012.
Steven L. Tanimoto, "The Squeaky Wheel Algorithm:Automatic Grouping of Students for Collaborative Projects," in Workshop on Personalisation in E-Learning Environments at Individual and Group Level, 11th International Conference on User Modeling, 2007.
فاطمه عروجی, فتانه تقی یاره, and سرور رشیدیان دزفولی, "طراحی و محققسازی سامانهای جهت گروهبندی یادگیرندگان بر اساس روابط اجتماعی در یک محیط یادگیری همکارانه," in هفتمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیکی, شیراز, 1391.
Ed.D Fuqiang Zhuo, "Exploring Student Online Interactions with Social Network Analysis (SNA)," 2011.
Jesús G. Boticario Antonio R. Anaya, "Content-free collaborative learning modeling using data mining," User Modeling and User-Adapted Interaction (USER MODEL USER-ADAP), 2011.
علی اکبر سیف, روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش ویرایش ششم. تهران, ایران: نشر دوران, 1387.
C. Christodoulopoulos and K. Papapanikolaou, "Investigating group formation using low complexity algorithms," in 11th International Conference on User Modeling, 2007.
S. Abnar, F. Orooji, F.taghiyareh, "An Evolutionary Algorithm for Forming Mixed Groups of Learners in Web Based Collaborative Learning Environments," in IEEE International Conference on Technology Enhanced Education (ICTEE), India, 2012.
Punnarumol Temdee and Bundit, Sirinaovakul, Booncharoen, Thipakorn, "An Aproach For Emergent Leadership Roles Identification Of Collaborative Learning," in IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, Celda, 2005.
Lucene. [Online]. http://lucene.apache.org/java/2_4_1/api/index.html
Douglas Brent West, "Chapter 3," in Introduction to Graph Theory (2nd ed.).: Prentice Hall, 1999.