تأثیر شبکههای اجتماعی آنلاین بر عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی: نقش میانجی ظرفیت نوآوری
الموضوعات :مرتضی اکبری 1 , پیمان دولتشاه 2 , مژگان دانش 3
1 -
2 - دانشگاه کاشان ،ایران
3 - دانشگاه کاشان ،ایران
الکلمات المفتاحية: شبکهی اجتماعی آنلاین, ظرفیت نوآوری, عملکرد نوآوری, کسب وکارهای خانگی,
ملخص المقالة :
امروزه فعالیت در شبکههای اجتماعی آنلاین به امری فراگیر تبدیل شده است و این ابزارهای جدید پتانسیل بالایی برای جذب اطلاعات مربوط به کسبوکار و نیازهای مشتریان از طریق هوش جمعی دارند که استفاده از این اطلاعات میتواند محرّکی برای ایجاد محصولات و فرآیندهای نوآورانه در کسبوکارها باشد. همچنین وجود ظرفیت نوآوری بالا در کسبوکارها میتواند تسهیلکنندهی فرآیند بهبود عملکرد نوآوری باشد. لذا در این پژوهش سعی شده است تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی مستقر در استان اصفهان بررسی گردیده و مشخص شود که ظرفیت نوآوری این کسبوکارها چگونه بر این رابطه تأثیرگذار میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع تحلیلی- پیمایشی است. موردمطالعه 220 کسبوکار خانگی مستقر در استان اصفهان هستند، که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده است. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین میتواند احتمال بهبود عملکرد نوآوری را افزایش دهد. همچنین ظرفیت نوآوری میتواند محرّکی برای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و در نتیجه بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی باشد.
آراستی، محمدرضا.، کرمی پور، آزیتا.، و قریشی، بابک. (1388). شناسایی عوامل موثر بر ظرفیت نوآوری بنگاه¬های اقتصادی: مطالعه موردی شرکت¬های اتوماسیون صنعتی ایران. فصل نامه علوم مدیریت ایران، شماره 15، صفحات 30-1.
امیری، مقصود.، انتظاری، علی.، و مرتجی، نجمه سادات. (1395). الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصین ایرانی در شبکه های اجتماعی تخصصی: شناسایی شاخص ها. مجله تعامل انسان و اطلاعات، شماره3، صفحات 81-67.
انصاری، رضا.، جعفری بنه عیسی، زهرا.، و کرمپور، علی. (1395). الگوی ساختاری ظرفیت جذب دانش و نوآوری در شرکت های دانش بنیان. فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی، دوره پنجم، شمارۀ 9، صفحات.63-82.
رستگار، عباسعلی، دهقانی سلطانی، مهدی.، و فارسی زاده، حسین.(1395). تأثیر سرمایه اجتماعی خریدار / فروشنده بر عملکرد نوآوری با بکارگیری توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری. فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی، دوره پنجم، شمارۀ 9، صفحات.63-82.
گلابی، امیرمحمد.، خداداد حسینی، سید حمید.، رضوانی، مهران.، و یداللهی، جهانگیر. (1390). مفهوم پردازی نقش فرد کارآفرین در بازاریابی کسب و کارهای خانگی محور. مدیریت بازاریابی، شماره11، صفحات 84-63.
مرادی، محمود.، ولی¬پور، محمدعلی.، یاکیده، کیخسرو.، صفر دوست، عاطیه.، و عبداللهیان، فرزانه(1392). بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها )مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران). چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13، صفحات 102-79.
محمدی حسینی، احمد، امین بیدختی، علی اکبر.، و جمشیدی، لاله. (1393). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، دوره 2، شماره چهارم، صفحات. 84-95
Audretsch, D. B., Kuratko, D. F., & Link, A. N. (2016). Dynamic entrepreneurship and technology-based innovation. Journal of Evolutionary Economics, 26, 603–620.
Brown, M. (2003). An analysis of online marketing in the sport industry. User activity, communication objectives, and perceived benefits, Sport Marketing Quarterly, 12)1(, 48–55.
Barclay, D. Higgins, C. & Thompson, R. (1995). The Partial least Squares (PLS) approach to casual modeling: personal computer adoption and use as an illustration. Technology studies, 2(2), 285-309.
Burgelman, R.A. (1994). Fading memories: a process theory of strategic business exit in dynamic environments. Administrative Science Quarterly, 39(1), 24-56.
Cantner, U., Joel, K. & Schmidt, T. (2009). The use of knowledge management by German innovators. Journal of Knowledge Management, 13(4), 187–203.
Chiang, C. & Jang, S.C. (2006). The effects of perceived price and brand image on value and purchase intention: leisure travelers’ attitudes toward online hotel booking”, Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 15(3), 49-69.
Chin, W. W. (1998). The Partial Least Squares approach to structural equation modeling. In: G. A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research (pp. 295-358). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Chesbrough, H. W. (2011). Open services innovation–rethinking your business to grow and compete in a new era. Boston: Harvard Business School.
Culnan, M. J., Patrick, J. M., & Zubillaga, J. J. (2010). How large U.S. company can use Twitter and other social media to gain business value. MIS Quarterly Executive, 9(4), 243–259.
Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555–590. Dholakia, U. M., & Durham, E. (2010). One cafe´ chain’s Facebook experiment. Harvard Business Review, 88(33), 26.
Green, M. R. (2016). The impact of social networks in the development of a personal sports brand, Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3), 274 – 294.
Gronroos, C. & Ravald, A. (2011). Service as business logic: implications for value creation and marketing. Journal of Service Management, 22(1), 5-22.
Gurău, C. (2008). Integrated online marketing communication: implementation and management. Journal of communication management, 12(2), 169-184.
Hazlett, S.A., McAdam, R. & Gallagher, S. (2005). Theory building in knowledge management: in search of paradigms. Journal of Management Inquiry, 14(1),31-42.
Hine, D.C., Parker, R. & Ireland, D. (2010). The knowledge exchange intermediary as service provider: a discussion and an Australian case. Service Industries Journal, 30 (5), 713-729.
Huang, J. W., & Li, Y. H. (2009). The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance. International Journal of Manpower, 30(3), 285-301.
Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y. H., Yang, B., Wu, C. M., & Kuo, Y. M. (2011). Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry. International business review, 20(2), 213-225.
Henseler, J. Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing, in Rudolf R. Sinkovics, Pervez N. Ghauri (ed.) New Challenges to International Marketing (Advances in International Marketing, 20, 227–319.
Hanna, R., Rohm, A., & Crittenden, V. L. (2011). We’re all connected: The power of the social media ecosystem. Business Horizons, 54, 265–273.
Hine, D. C., Parker, R., & Ireland, D. (2010). The knowledge exchange intermediary as service provider: A discussion and an Australian case. Service Industries Journal, 30(5), 713–729.
Hair, J. F. Black, B. Babin, B. J. Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective. Upper Saddle River: Pearson Education.
Iacobucci, D., & Duhachek, A. (2003). Mediation analysis – round table acr. Presentation at the round table of the ACR Conference, Toronto.
Jimenez, J. D., & Valle, S. R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64(4), 408-417.
Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons,53(1), 59-68.
Keen, A. (2007), The coult of the amateur. how today’s internet is killing our culture, Double Day, New York, NY. Koc, T., & Ceylan, C. (2007). Factors Impacting the Innovative Capacity in Large Scale Companies. Technovation, 27, 105–114.
Levy, M. (2009). Web 2.0 implications on knowledge management. Journal of Knowledge Management, 13(1), 120-134.
Lykova, A. & Atras, A. (2013). Driving the Markets in the 21st Century: How to Enhance Proactive Market Orientation Using Social Media, Degree project in Global Marketing, Lund University.
Moser, M. R. (1984). Achievement recognition in a research and development unit. Engineering Management International, 3, 49–55.
Mustak, M., Jaakkola, E. & Halinen, A. (2013). Customer participation and value creation: a systematic review and research implications. Managing Service Quality, 23(4), 341-359.
Michaelidou, N., Siamagka, N. T., & Christodoulides, G. (2011). Usage, barriers and measurement of social media marketing: An exploratory investigation of small and medium B2B brands. Industrial Marketing Management, 40(7), 1153-1159.
Olson, E. M., Walker, O. C., & Rueker, R. W. (1995). Organizing for effective new product development: The moderating role of product innovativeness. Journal of Marketing, 59, 48–62.
Panahi, S., Watson, J. & Partridge, H. (2013). Towards tacit knowledge sharing over social web tools. Journal of Knowledge Management, 17( 3), 379- 397.
Palacios-Marques, D., Merigo, J. M., & Soto-Acosta, P. (2015). Online social networks as an enabler of innovation in organizations. Management Decision, 53(9), 1906-1920.
Palacios-Marques, D., Popa, S., & Pilar Alguacil Mari, M. (2016). The effect of online social networks and competency-based management on innovation capability. Journal of Knowledge Management, 20(3), 499-511.
Pereira Correia, p. A., García Medina., & González Romo, Z. F. (2014). The importance of Facebook as an online social networking tool for companies. International Journal of Accounting & Information Management, 22(4), 295-320.
Pechlaner, H. & Bachinger, M. (2010). Knowledge networks of innovative businesses: an explorative study in the region of Ingolstadt. Service Industries Journal, 10(10), 1737-1756.
Prajogo, D. I., & Ahmed, P. K. (2006). Relationships between Innovation Stimulus, Innovation Capacity, and Innovation Performance. R&D Management, 36(5), 499-515.
Rittera, T. & Gemünden, H.G. (2004). The impact of a company’s business strategy on its technological competence, network competence and innovation success. Journal of Business Research, 57(5), 548-556.
Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations (4th edition). New York: The Free Press.
Sigala, M. & Chalkiti, K. (2007). Improving performance through tacit knowledge externalization and utilization: preliminary findings from Greek hotels. International Journal of Productivity & Performance Management, 56(5-6), 456-483.
Scuotto, V., Del Giudice, M., & Carayannis, E. G. (2017). The effect of social networking sites and absorptive capacity on SMES’innovation performance. The Journal of Technology Transfer, 42(2), 409-424.
Soto-Acosta, P., Popa, S., & Palacios-Marques, D. (2015). E-business, organizational innovation and firm performance in manufacturing SMEs: an empirical study in Spain. Technological and Economic Development of Economy, 22(6), 885-904.
Zhang, J., Hoenig, S., Benedetto, A., Lancioni, R.A. & Phatak, A. (2009). What contributes to the enhanced use of customer, competition and technology knowledge for product innovation performance?: A survey of multinational industrial companies’ subsidiaries operating in China. Industrial Marketing Management, 38(2), 207–218.