نقش قرارداد BOT در اجاره کشتی بین ایران و انگلیس
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: اجاره کشتی, حمل و نقل دریایی, روابط ایران و انگلیس, قرارداد BOT,
ملخص المقالة :
امروزه قراردادهای موسوم به BOT با استقبال بسیاری از کشورها رو به رو شده اند. این قالب بیشتر برای اجرای پروژه های عظیم و زیربنایی که نیازمند بودجه هنگفت است، مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به بخش خصوصی امکان می دهد تا در پروژه های زیربنایی و عمومی مشارکت کند بدون این که برای همیشه مالک طرح های زیر بنایی شود. یکی از مدل های موفق مشارکت عمومی و خصوصی برای جذب سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی قرارداد BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) در زمینه اجاره کشتی و تاثیر آن بر روابط اقتصادی و اجتماعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. این مقاله به بررسی نقش قرارداد اقتصادی بین ایران و انگلیسی، با توجه به چالش های پیچیده ناشی از تحریم ها و اختلافات سیاسی می پردازد که می تواند فرصتی برای بررسی شرایط و نیز بهبود زیر ساخت های بندری و حمل و نقل دریایی فراهم کند. مدل قرارداد BOT میتواند فرصت مناسبی برای اجاره کشتی بین ایران و انگلیس ایجاد کند، اما برای موفقیت این نوع قرارداد لازم است به ملاحظات قانونی ، مالی و سیاسی توجه شود و به طور دقیق بررسی گردد تا نقاط ضعف و ریسک های مرتبط به حداقل برسد. هدف از این تحقیق ارائه راهکارهایی برای مدیریت چالش های موجود و بهره برداری از فرصت های اقتصادی در زمینه کشتیرانی و اجاره کشتی بین دو کشور است.
1. Azarniusheh, A. (2014). The Role of the British East India Company in Intensifying Colonial Conflicts (In Iran, Beginning of the Qajar Era, 1750-1859 AD). Subcontinental Studies, 6(20) [In Persian]
2. Tavasoli Jahromi, M (2002); "International Contracts of Construction, Operation and Transfer", Journal of the Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Winter, No. 58, 95-115. [In Persian]
3. Jafari-Voldani, A, and Pirhadi, M. (2016). Replacing American Influence with British Influence in Iran (1953-1979). International Relations Research, 1(22). 59-99. [In Persian]
4. Khorami, Majid. “Public-Private Partnerships, Models and Approaches in the European Union”, Proceedings of the First International Conference on Utilizing the Capacities and Resources of the Private and Public Sectors to Implement the Country’s Infrastructure Projects, Ministry of Economic Affairs and Finance, Iranian Investment and Economic and Technical Assistance Organization, )2002(. [In Persian]
5. Shirovi, Abdul-Hossein (2001); "Reasons for Using B.O.T. Contracts and the Government's Role in the Success of These Projects", Journal of Qom Higher Education Complex, Winter, No. 11. 31-54. [In Persian]
6. Abbasi, Ebrahim, and Ramazanian, Ehsan. (2015). Identification and financial evaluation of BOT projects with a risk management approach using the AHP_DEA method. Financial Knowledge of Securities Analysis (Financial Studies), 8(25), 69-79. [In Persian]
7. Mousavi Dalini, J, and Movadt, L. (2018). British superiority over France in India, an introduction to the expansion of British actions in the Persian Gulf. Historical Research (Journal of the Faculty of Literature and Humanities of Isfahan), 54 (New Volume 10)(2 (38th Consecutive Issue), 43-60 [In Persian]
8. Ghamat, Jafar, and Pourghooshchi, Mohammad Reza. (2016). Consequences of the nuclear agreement on relations between the Islamic Republic of Iran and the European Union. International Relations Studies (International Relations Research Journal), 9(35), 165-188. [In Persian]
9. Dong, P., Yuchang, Z., Hong, P., & Guanghua, L. (2020). Development of BOO hydroelectric project in China. In Hydropower in the New Millennium (pp. 19-22). CRC Press.
10. Jeffrey Huang and Rick Huijbregts (1999); Information Technology for project Management in Build,Operate, and Transfer-Approach, Harvard Design School.
11. Jahromi, G. E., Montazer, M., & Emamgholi, M. (2024). Fiscal Obligations of International Petroleum Companies (IOC) in the Iranian Upstream Oil and Gas Industry Contracts (IPC).
12. Line, H. V. (2024). Research on Public-Pri ate Partnership (PPP) In estment under Build-Operate-Transfer (BOT) and Build-Lease-Transfer (BLT) Contract T pes in the High-Speed North-South Rail Pro ect (HSR).
13. Naresimhan, K. M. L. (1998). Sustainable Development of Public/Private Partnership in Major Infrastructure Projects Using Built Operate Transfer (BOT) and Other Project Delivery Techniques and the Emerging Principles for a Secured and Workable Legal Framework Satisfactory to the Public and Private Partners. INTERNATIONAL CONSTRUCTION LAW REVIEW, 15, 407-419.
14. Okudan, O., Budayan, C., & Dikmen, I. (2021). Development of a conceptual life cycle performance measurement system for build–operate–transfer (BOT) projects. Engineering, Construction and Architectural Management, 28(6), 1635-1656.
15. Siham, S. (2024). THE ROLE OF BOOT CONTRACTS HE ROLE OF BOOT CONTRACTS IN ACHIEVING ECONOMIC N ACHIEVING ECONOMIC DEVELOPMENT–EVELOPMENT–THE CASE OF ALGERIA. Law & World, 10(2).P50.
16. Sington, "Limited-Recourse shifts the Risk" (April 1989) Euromoney p.83.L.
17. Tigle (1992): "Operate-Transfer Schemes", Far Eastern Review, July.
18. UNCITRAL, Yearbook, vnl XXVI (1995) p 210.