بررسی تاثیر بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری بر رفتار مشتری و عملکرد سازمان (مورد مطالعه شرکت¬های شوینده ایران)
الموضوعات :ابوالفضل دهقانی فیروزآبادی 1 , علیرضا اسدزاده فیروزآبادی 2 , وجیهه عندلیب اردکانی 3
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران
2 - مدیریت بازرگانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی پایدار, ارزش ویژه مشتری, رفتار مشتری, عملکرد سازمان.,
ملخص المقالة :
هدف: این تحقیق با هدف مطالعه تاثیر بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری بر رفتار مشتری و عملکرد سازمان انجام شد. ضرورت: با توجه به اهمیت صنایع شوینده و نقش مصرف کننده به عنوان مشتریان، و مسائل مربوط به آسیب¬های وارده بر محیط زیست، مفاهیم پایداری برای این صنعت حائز اهمیت می¬باشد. روش شناسی: با توجه به ماهیت تحقیق و نیاز به شناسایی متغیرها، این پژوهش توسط رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی، مقوله¬ها و مولفه-های بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری، رفتار مشتری و عملکرد سازمان توسط مصاحبه با خبرگان و روش گراندد تئوری شناسایی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده از روش گراندد تئوری، 6 دسته اصلی و 13 مقوله شناسایی شدند. پس از انجام روش گراندد تئوری، اعتبارسنجی مقوله¬های شناسایی شده توسط روش دلفی فازی و نظرسنجی از خبرگان مورد تایید قرار گرفت. بنابراین مقوله¬های شناسایی شده در بخش کیفی به عنوان متغیرهای اصلی وارد بخش کمی تحقیق شدند. در بخش کمی، توسط متغیرهای شناسایی شده از بخش کیفی، تاثیر بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری بر رفتار مشتری و عملکرد سازمان با مدل رگرسیون PVAR برای 9 شرکت شوینده در دوره زمانی 2022-2010 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافته¬ها نشان داد که در شرکت¬های شوینده ایران، بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری بر رفتار مشتری و عملکرد سازمان تاثیر چندان خوبی ندارد. تنها ارزش ویژه مشتری و بعد زیست محیطی بازاریابی پایدار بر رفتار مشتری می¬تواند تاثیر خوبی داشته باشد و تنها ارزش ویژه مشتری و بعد اقتصادی بازاریابی پایدار بر عملکرد سازمان می¬تواند تاثیر خوبی داشته باشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در شرکت¬های شوینده ایران، بازاریابی پایدار با رویکرد ارزش ویژه مشتری بر رفتار مشتری و عملکرد سازمان تاثیر چندان خوبی ندارد. تنها ارزش ویژه مشتری و بعد زیست محیطی بازاریابی پایدار بر رفتار مشتری می¬تواند تاثیر خوبی داشته باشد و تنها ارزش ویژه مشتری و بعد اقتصادی بازاریابی پایدار بر عملکرد سازمان می¬تواند تاثیر خوبی داشته باشد.
References
Agyabeng-Mensah, Y., Afum, E. & Ahenkorah, E. (2020). Exploring financial performance and green logistics management practices: Examining the mediating influences of market, environmental and social performances, Journal of Cleaner Production, 258.
Ajour El Zein, S., Consolacion-Segura, C. & Huertas-Garcia, R. (2020). The Role of Sustainability in Brand Equity Value in the Financial Sector, Sustainability, 12(254), 1-19.
Bansal, P. (2005). Evolving sustainability: Alongitudinal study of corporate sustainable development. Strategic Management Journal, 26(3), 197–218.
Bartlett, T. & Brian, D. (2012). The effect of corporate sustainability reporting on firm valuation. CMC Senior Theses. Paper 489.
Belz, F.M. & Peattie, K. (2012). Sustainability marketing: a global perspective. 2. ed., Chichester: Wiley.
Boehe, D. M. & L. B. Cruz (2010), “Corporate Social Responsibility, Product Differentiation Strategy and Export Performance,” Journal of Business Ethics, 91 (2), 325–46.
Charter, M., Peattie, K., Ottman, J. & Polonsky, M.J. (2002) Marketing and sustainability. http://www.cfsd.org.uk/smart-know-net/links/smart-know-net.pdf
Cheng , C.H. & Lin , Y. (2002). Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation, European Journal of Operational Research, 142, 147.
Creswell, (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Sage, Thousand Oaks, CA.
Elkington, J. (1994). Towards the sustainable corporation: Win-win-win business strategies for sustainable development. California Management Review, 36(2), 90–100.
Finney, S. L. (2014). Encouraging sustainable consumption: An exploration of consumer behavior. The Marketing Review, 14(2), 189–203.
Fraj-Andre’s, E., Martinez-Salinas, E. and Matute-Vallejo, J. (2008). A multidimensional approach to the influence of environmental marketing and orientation on the firm’s organizational performance. Journal of Business Ethics, 88(2), 263-286.
Garcı´a-Gallego, A. and Georgantzı´s, N. (2011). Good and bad increases in ecological awareness: environmental differentiation revisited. Strategic Behavior and the Environment, 1, 71-88.
Hansotia, B. (2004). Company activities for managing customer equity, Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 11, 319-332.
Hawken, P., (1993). The Ecology of Commerce: A Declaration of Sustainability. Harper Collins, New York.
Hawken, P. (2007). Blessed unrest: How the largest movement in the world came into being, and why no one saw it coming. New York: Viking.
He, Y. & Shi, D. (2009). Study on Grounded Theory in Social Surveys, 5, 46-48.
Heck, G. & Yidan, X. (2013). The effect of sustainable marketing on brand equity and consumer behavior, Master`s Programme in International Marketing, Halmstad, Sweden.
Hildebrand, B. (2004). Gemeinsames Ziel, verschiedene Wege: Grounded Theory und Objektive Hermeneutik im Vergleich. Sozialer Sinn, 4(2), 177−194.
Hunt, S. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: A resource-advantage, economic freedom approach, Journal of the Academy of Marketing Science, 39(1), 7-20.
Jha, M., (2012). Holistic rural marketing. Int. J. Rural Manag. 8 (1–2), 121–132.
Jung, J., Kim, S.J. & Kim, K.H. (2020). Sustainable marketing activities of traditional fashion market and brand loyalty, Journal of Business Research.
Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management (2nd ed.). New Jersey, USA: Prentice Hall.
Kemper, J.A., Ballantine, P.W. & Hall, C.M. (2020). The role that marketing academics play in advancing sustainability education and research, Journal of Cleaner Production, 248.
Lages, L. F., Jap, S.D. & Griffith, D.A (2008), “The Role of Past Performance in Export Ventures: A Short-Term Reactive Approach,” Journal of International Business Studies, 39 (2), 304–325.
Liu, C. R., Ge, L. F., Lin, W. R., Kuo, M. L., & Tsui, C. H. (2014). Customer equity models for mainland China and Taiwan's economy hotels. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(12), 1463–1480.
Löbler, H. (2017). Humans' relationship to nature- framing sustainable marketing. Journal of Services Marketing, 31(1), 73–82.
Markey, K., Tilki, M. & Taylor, G. (2020). Practicalities in doctorate research of using grounded theory methodology in understanding nurses’ behaviours when caring for culturally diverse patients, Nurse Education in Practice, 44.
Marshall, S., Vaiman, V., Napier, N., Taylor, S., Haslberger, A. & Andersen, T. (2010), “The End of a ‘Period’: Sustainability and the Questioning Attitude,” Academy of Management Learning & Education, 9 (3), 477–87.
Martin, D; Schouten, J. (2012). Sustainable Marketing. New Jersey: Peason.
Martín-Tapia, Inmaculada, J. Alberto Aragón-Correa, and Antonio Rueda-Manzanares (2010), “Environmental Strategy and Exports in Medium, Small and Micro-Enterprises,” Journal of World Business, 45 (3), 266–75
McKinsey & Company. (2012). The business of sustainability: McKinsey Global Survey Results.
Miles, M.P. and Covin, J.G. (2000). Environmental marketing: a source of reputational, competitive, and financial advantage. Journal of Business Ethics, 23(3), 299-311.
Miles, M.P. and Munilla, L.S. (1993). The eco-orientation: an emerging business philosophy. Marketing Theory and Practices, 1(2), 43-51.
Oliveira, P. And Sullivan, A. (2008). Sustainability and it’s impact on brand value. Environmental leader.
Pantelic, D., Sakal, M., Zehetner, A., (2016). Marketing and sustainability from the perspective of future decision makers [Article] South Afr. J. Bus. Manag. 47 (1), 37–47.
Pereira Heath, M.T., Chatzidakis, A., (2012). The transformative potential of marketing from the consumers’ point of view. J. Cons. Behav. 11 (4), 283–291.
Porter, M.E. & Kramer, M.R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review. https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value[2018-04-04]
Portney, K.E. (2015). Sustainability. Cambridge, Massachusetts: London, England. pp. 4-5. ISBN: 9780262528504.
Pujari, D.,Wright, G. and Peattie, K. (2003). Green and competitive. Influences on environmental new product development performance. Journal of Business Research, 56(8), 657-671.
Rajesh, R. (2020). Exploring the sustainability performances of firms using environmental, social, and governance scores, Journal of Cleaner Production, 247.
Reutlinger, J. (2012). Sustainable marketing - The importance of being a sustainable business. Published theses, Lahti University of Applied Sciences.
Rust, R. T., Lemon, K. N., & Zeithaml, V. A. (2004). Return on marketing: Using customer equity to focus marketing strategy. Journal of Marketing, 68 , 109–127.
Shrivastava, P. (1995). Environmental technologies and competitive advantage. Strategic Management Journal, 16(3), 183-200.
Song, S., & Ko, E. (2017). Perceptions, attitudes, and behaviors toward sustainable fashion: Application of Q and Q-R methodologies. International Journal of Consumer Studies, 41(3), 264–273.
Stahl, H. K., Matzler, K., & Hinterhuber, H. H. (2003). Linking customer lifetime value with shareholder value. Industrial Marketing Management, 32, 267–279.
Sulaymon, T. (2016). A marketing strategy for sustainable business. Bachelor thesis. JAMK university of applied science.
Sun, X. (2011). Grounded theory: theory-development in in-depth interview research. J. Xi'an Jiaot. Univ. 31(6), 87-92.
Sun, Y., Garrett, T.C., Phau, I. & Zheng, B. (2018). Case-based models of customer-perceived sustainable marketing and its effect on perceived customer equity, Journal of Business Research.
Sun, Y., Kim, K.H., & Kim, J. (2014). Examining relationships among sustainable orientation, perceived sustainable marketing performance , and customer equity in fast fashion industry. Journal of Global Fashion Marketing, 5(1), 74–86.
Sun, Y., Tony, C.G. & Kim, K.H. (2016). Do Confucian principles enhance sustainable marketing and customer equity?, Journal of Business Research, 69(9), 3772-3779.
Sun, Y., & Ko, E. (2016). Influence of sustainable marketing activities on customer equity. Journal of Global Scholars or Marketing Science, 26(3), 270–283.
Ting, P. (2020). Do large firms just talk corporate social responsibility? - The evidence from CSR report disclosure, Finance Research Letters.
Trivedi, K., Trivedi, P. & Goswami, V. (2018). Sustainable Marketing Strategies: Creating Business Value by Meeting Consumer Expectation, International Journal of Management, Economics and Social Sciences, Vol. 7(2), pp. 186-205.
Van Dam, Y.K., Apeldoorn, P.A.C., (1996). Sustainable marketing. J. Macromarketing 16 (2), 45–56.
Veisten, K. (2007). Willingness to pay for eco-labelled wood furniture: choice-based conjoint analysis versus open-ended contingent valuation. Journal of Forest Economics, 13(1), 29-48.
Vesal, M., Siahtiri, V. & O`Cass, A. (2020). Strengthening B2B brands by signalling environmental sustainability and managing customer relationships, Industrial Marketing Management.
Wagner, S.M., Lukassen, P. & Mahlendorf, M. (2010). Misused and missed use — Grounded Theory and Objective Hermeneutics as methods for research in industrial marketing, Industrial Marketing Management, 39(1), 5-15.
Wen, H. & Lee, C. (2020). Impact of environmental labeling certification on firm performance: Empirical evidence from China, Journal of Cleaner Production, 255.
Yilmaz, A.K., & Flouris,T. (2010). Managing corporate sustainability: Risk management process based perspective. African Journal of Business Management, 4, 162–171.
York, J. (2009). Pragmatic sustainability: translating environmental ethics into competitive advantage. Journal of Business Ethics, 85(1), 97-100.
Zhang, J. Ma, D. (2009). Application of Grounded Theory Method in Management, pp. 115-117, 2.