تدوین مدل مدیریت رفتار خرید مشتری در صنعت بیمه
الموضوعات : Special
محمد محمودي ميمند
1
,
طیبه رمضانی
2
,
محمد مهدی پرهیزگار
3
,
هادی مولودیان
4
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیرت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بیمه, رفتار خرید, مدیریت, مشتری,
ملخص المقالة :
افزایش رقابت در بازار بیمه مدیران این صنعت را به فکر چارهاندیشی برای حضور ماندگار انداخته و یافتن مشتری جدید و حفظ مشتریان موجود، یک عامل موفقیت بسیار مهم برای کسبوکارهای امروزی است. لذا پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل مدیریت رفتار خرید مشتری در صنعت بیمه به روش آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 25 خبره از اساتید دانشگاهی فعال در حوزه بیمه، مدیران و متخصصان ردهبالا شرکتهای بیمه که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند،بوده است. در بخش اول با ابزار مطالعات کتابخانهای 99 شناسه بهعنوان عوامل مدیریت رفتار خرید مشتری استخراج شدند و سپس از طریق روش کدگذاری کلارک و براون و نرمافزار مکس کیودا تجزیه وتحلیل و دستهبندی شدند. پس از غربالگری و سنجش اعتبار آنها از روش دلفی فازی و توزیع پرسشنامه بین گروه خبرگان، 85 شناسه در قالب 20 عامل فرعی استخراج شدند. روایی سؤالات پرسشنامه دلفی به روش تحلیل روایی محتوا با ضریب CVI برابر با 91/0 و CVR برابر با 88/. تائید شده است. نتایج تحقیق نشان داد مدل پژوهش دارای سه متغیر اصلی رفتاری،ساختاری و زمینهای بهعنوان عوامل مدیریت رفتار خرید مشتری هستند
