تدوین مدل مدیریت رفتار خرید مشتری در صنعت بیمه
محورهای موضوعی : تخصصی
محمد محمودي ميمند
1
,
طیبه رمضانی
2
,
محمد مهدی پرهیزگار
3
,
هادی مولودیان
4
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیرت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
افزایش رقابت در بازار بیمه مدیران این صنعت را به فکر چارهاندیشی برای حضور ماندگار انداخته و یافتن مشتری جدید و حفظ مشتریان موجود، یک عامل موفقیت بسیار مهم برای کسبوکارهای امروزی است. لذا پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل مدیریت رفتار خرید مشتری در صنعت بیمه به روش آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 25 خبره از اساتید دانشگاهی فعال در حوزه بیمه، مدیران و متخصصان ردهبالا شرکتهای بیمه که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند،بوده است. در بخش اول با ابزار مطالعات کتابخانهای 99 شناسه بهعنوان عوامل مدیریت رفتار خرید مشتری استخراج شدند و سپس از طریق روش کدگذاری کلارک و براون و نرمافزار مکس کیودا تجزیه وتحلیل و دستهبندی شدند. پس از غربالگری و سنجش اعتبار آنها از روش دلفی فازی و توزیع پرسشنامه بین گروه خبرگان، 85 شناسه در قالب 20 عامل فرعی استخراج شدند. روایی سؤالات پرسشنامه دلفی به روش تحلیل روایی محتوا با ضریب CVI برابر با 91/0 و CVR برابر با 88/. تائید شده است. نتایج تحقیق نشان داد مدل پژوهش دارای سه متغیر اصلی رفتاری،ساختاری و زمینهای بهعنوان عوامل مدیریت رفتار خرید مشتری هستند
Increasing competition in the insurance market has made managers of this industry think of a solution for a lasting presence, and finding new customers and maintaining existing customers is a very important success factor for today's businesses. Therefore, the current research was conducted with the aim of developing a model of customer purchase behavior management in the insurance industry using a mixed method in two qualitative and quantitative sections. The statistical population of the research in the quantitative part included 25 experts from university professors active in the field of insurance, managers and high-ranking specialists of insurance companies who were selected by purposeful sampling. In the first part, 99 identifiers were extracted as factors of customer purchase behavior management with the library study tool, and then they were analyzed and categorized through the Clark and Brown coding method and Max Kyuda software. After screening and measuring their validity using the fuzzy Delphi method and distributing the questionnaire among the group of experts, 85 identifiers were extracted in the form of 19 sub-factors. Validity of Delphi questionnaire questions using content validity analysis with CVI coefficient equal to 0.91 and CVR equal to 88. It has been confirmed. The research results showed that the research model has three main behavioral, structural and contextual variables as the management factors of customer buying behavior
