شناسایی مشکلات روانشناختی فرزندپذیران و ارائه راهکار جهت سازگاری با آنها
الموضوعات :نفیسه حشمتی مولائی 1 , رویا کوچک انتظار 2 , فاطمه گلشنی 3
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران، ایران
3 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
الکلمات المفتاحية: روانشناسی, مشکلات خانواده های فرزندپذیر, راهکار سازگاری ,
ملخص المقالة :
با توجه به نیاز کودکان و نوجوانان به خانواده مناسب و گسترش انتخاب فرزندپذیری ، این پژوهش به امید افزایش بهزیستی کودک و خانواده و با هدف شناسایی مشکلات روانشناختی خانوادههای فرزندپذیر ایرانی و ارائه راهکارهای سازگاری با مشکلاتشان انجام شد. به روش کیفی و رویکرد گراندد تئوری طبق نظریه اشتراوس و کوبین، در ابتدا جهت یافتن مشکلات خانوادههای فرزندپذیر، مصاحبه با یک نماینده از والدین هر 13 خانواده در سال 1401 انجام شد. در مرحله بعدی، نتایج مرحله اول پژوهش در اختیار متخصصان قرار گرفت و راهکارهای پیشنهادی ایشان، بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار maxqda2020 انجام شد. روایی و پایایی این پژوهش بسیار مطلوب ارزیابی شد. الزامات اخلاقی رعایت شد. در مرحله اول شناسایی مشکلات، 4 مفهوم بدست آمد. مسائل مربوط به رشد کودک در محیط آسیب های اجتماعی، مشکلات حقوقی-روانشناختی، مسائل مربوط به نگرش و جهان بینی، مشکلات مرتبط با تاب آوری زوجین. از مرحله بعدی، 4 گروه راهکار سازگاری با مشکلات استخراج شد، شامل تبیین چیستی و چگونگی و چرایی فرزندپذیری در ایران (غنای دانش)، راهکارهای اجرایی جهت حل مشکلات، راهکارهای مداخله ای جهت تاب آوری خانواده، راهکارهای تغییر نگرش. مشکلات مربوط به نگرش و جهان بینی شرایط علّی سایر مشکلات بود. در انتها الگوی نهایی ارائه شد. غنای دانش، اصلاح و بهبود نگرش، افزایش تاب آوری والدین، رفع موانع اجرایی، باید اولویت کاری این حیطه قرار گیرد.
Akhgari, M. (2019). Research reference. Tehran: Andisheh Ara Publications.
Ashkan, Sanaz; Afrooz, G.ali; monshei, Gholamreza; Talebi, Hoshang; Foroghi abri, Ahmad. (1393). Comparison of the Effectiveness of Parents Management Training and Resiliency Programs in Reducing Behavioral Problems of Teenagers. Tavanmansaziye Koodakane Estesnayi. 5(2).
Babaei, Saeed (2022), Every year, 2,000 children in the country are entrusted to the applicants for adoption. quoted from the website of the country's welfare organization https://www.behzisti.ir/news /46313/
Bailey J, editor. Orphan care: a comparative view. Boulder: Kumarian Press; 2012. https://www.rienner.com
Borji, A., Zare, B. M., Heidari, H., Davoodi, H. (2021). The Effectiveness of Parental Empowerment Program for Adopted Families on Parenting Stresses and Parent-Child Relationship students. Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of
Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Management Learning (3th ed.). https://doi.org/10.1177/1350507600314007
Creswell, J. W., & Cresswell, john W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach. (B. Bauhaus, Ed.), SAGE Publications Ltd (4th ed.).
Fathi Najafi, T., & Latif Nejadroudsari, R. (2015). Observation in the grounded theory approach: a review. Qualitative Research in Health Sciences, 5(2), 221-229. Retrieved from https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296227
Gdańska P, Drozdowicz-Jastrzębska E, Grzechocińska B, Radziwon-Zaleska M, Węgrzyn P, Wielgoś M. Anxiety and depression in women undergoing infertility treatment. Ginekologia polska. 2017;88(2):109-12. doi:10.5603/GP. a2017.0019
Ghadiri, Mahroo; Esmaeili, Mehran. (1396). Marriage with an Adopted Child from the Iranian Constitutional Law Perspective. Khanevade Pazhoohi.13(2).293-318
Hackenburg, L., Morgan, T., & Brank, E. (2022). “Born Under My Heart”: Adoptive Parents' Use of Metaphors to Make Sense of Their Past, Present, and Future. The Family Journal, 30(1), 14-21.
Hense C, McFerran KS. Toward a critical grounded theory. Qualitative Research Journal. 2016 Nov 14;16(4):402-16.
Kamrani Fakoor, S., Rasoolzadeh Tabtabaei, K., Razaghi, R., & Ahmadi, F. (2019). Explanation of Adoptive Families’ Experiences of Adopted Children Problems: A Grounded Theory Approach. Refahj 19(74), 167-206. Retrieved from http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3339-en.html
Khodadadi, J., Abedi, L., Malekpour, M., & Ghamrani, A. (1401). Designing a Parenting Behavior Educational Package Based on the Experiences of Parents with Gifted Preschool Children. Psychology Journal, 26(103), 221-212. http://www.iranapsy.ir/Article/22257
Konecki KT. Classic Grounded Theory—The Latest Version: Interpretation of Classic Grounded Theory as a Meta‐Theory for Research. Symbolic Interaction. 2018 Nov;41(4):547-64.
Mohajan, Devajit and Mohajan, Haradhan (2022): Development of Grounded Theory in Social Sciences: A Qualitative Approach. Published in: Studies in Social Science & Humanities, Vol. 5, No. 1 (6 December 2022): pp. 13-24.
Moradi, M., & Miralmasi, A. (2020). Pragmatic research method. (F. Seydi, Ed.) (1st ed.). Tehran: School of quantitative and qualitative research. Retrieved from https://analysisacademy.com/
Razaghi, R. (1400). From Infertility to Adoption. Tehran: Arjmand.
Rushton A. A scoping and scanning review of research on the adoption of children placed from public care. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2004 Jan;9(1):89-106.
Santona A, Tognasso G, Miscioscia CL, Russo D, Gorla L. Talking about the birth family since the beginning: The communicative openness in the new adoptive family. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022 Jan 21;19(3):1203.
Seligman, M. E. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual review of clinical psychology, 15, 1-23.
Shabahang R, Khosrojavid M, Ahmadi A. (1397). The Role of Attitude and Resiliency in Predicting the Quality of Life of Parents of Children with Special Needs. J Child Ment Health. 5 (3) :11-21. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-278-fa.html
Shafiee Tabar, M., & Akbari Charmehini, S. (1401). Emotional Regulation and Resilience in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychology Journal, 26(102). http://www.iranapsy.ir/Article/34503
Shareyati L, Askari-Nodoushan A, Ruhani A. Adoption and significant-others: Understanding the normative pressure perceived by adoptive parents. Journal of Population Association of Iran. 2020 Sep 22;15(30):167-201.
Taj Mazinani, Zeinab; Heshmati Molaie, Nafiseh. (1402). Attitude models and schemas under the title of frames of reference. The 8th International Congress of Interdisciplinary Research in Islamic Humanities, Jurisprudence, Law and Psychology. https://civilica.com/doc/1780430
Yarmohammadi Vasel, M., Rashid, K., Karimi, M., & Nozari, A. (1401). The Mediating Role of Early Maladaptive Schemas between Parental Bonding and Addiction Susceptibility. Psychology Journal, 26(102). http://www.iranapsy.ir/Article/27332
''' Zarean M,Ghaffari E. Xistential Experience of Women with Regard to Challenges in Attempting Adoption. Women's Studies Sociological and Psychological. 2021 Mar 21;19(1):143-84.