ارائه چارچوب معماری اعتماد الکترونیک در تجارت الکترونیک (بخش فروشگاههای آنلاین)
الموضوعات : ICT
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: اعتماد الکترونیک, معماری اعتماد الکترونیک, , تجارت الکترونیک, فروشگاهآنلاین,
ملخص المقالة :
امروزه، تجارت الکترونیکی بدلیل قابلیتهای آن به شدت درحال گسترشاست. مفهوم "اعتماد" عامل مهمی در سرعت گسترش تجارت الکترونیکی محسوب می شود. هدف این پژوهش استخراج ابعاد و معیارهایی برای فراهم نمودن تمهیدات اعتماد الکترونیک در سرویسهای تجارت الکترونیکی، بهبود فرآیندهایداخلی محیط کسب و کار الکترونیک و همچنین تعیین اهمیت هریک از معیارها در تضمین اعتماد الکترونیک و رضایت مشتری میباشد. روشتحقیق و جمعآوری اطلاعات، میدانی است و بدین منظور از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعة آماری دربرگیرنده کلیه مشتریان فروشگاههایآنلاین درحوزه کسب و کارهای اینترنتی تهران بوده،که از میان آنان نمونهگیری تصادفی بعمل آمده است. سوالات در چارچوب ابعاد و معیارهای تضمینکننده اعتماد الکترونیک در ارائه سرویسهای الکترونیک و همچنین اولویت آنها مطرح و از طریق آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده بصورت چارچوبی متشکل از 12 شاخص در سه بُعد روانشناختی، فنی- امنیتی و حقوقی دسته بندی شده است.
