قابلیت ها و محدودیت های برندسازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه
الموضوعات :محمدرضا روزبهانی 1 , احمد ابوحمزه 2 , کیان شاکرمی 3
1 - استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان تهران- تهران- ایران
2 - استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان تهران- تهران- ایران
3 - دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه فردوسی مشهد - مشهد
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
امروزه با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در سطح بینالمللی، اکثر کشورها سعی دارند با برنامهریزیهای مناسب در محیط رقابتی به وجود آمده، جایگاه رقابتی و متعاقب آن کیفیت زندگی اجتماعات خود را با درآمدزایی بیشتر در این زمینه بهبود بخشند. هدف از این تحقیق، بررسی قابلیتها و محدودیتهای برند سازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه است. در این تحقیق از دادههای پرسشنامهای در بازه زمانی (2019-2020) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از مدلهای متا سوات و مورفول بهره گرفته شده است. یافتههای این تحقیق نشان داد که ازنظر شاخص جذب گردشگری، ایران در میان 5 امتیاز ممکن 3 امتیاز به دست آورده است. کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی با امتیاز80/3، قطر با امتیاز30/3 و عربستان سعودی با امتیاز20/3 به ترتیب دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز 2 و 20/2 در پایینترین رتبه قرار دارند. ازنظر شاخص درآمدزایی، کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی هر کدام به ترتیب با امتیاز 30/3 دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز90/2 و80/2 در پایینترین رتبه قرار دارند. همچنین 12 سناریو تا 2030 برای کشور ایران ارائه شد که در روند برند سازی گردشگری این کشور تأثیرگذار خواهند بود. به طوری کلی نتایج نشان داد که وضعیت برند سازی گردشگری کشور ایران در شرایط ناپایداری نسبت به کشورهای رقیب منطقه قرار دارد و نیاز به تغییر استراتژی بنیادی در این حوزه ضرورت دارد.
