تبیین رابطه میان پایگاه اجتماعی-اقتصادی و نحوه گذران اوقات فراغت با تاکید بر دوران کرونا (مورد مطالعه جوانان مجرد دانشگاهی ساکن کرج)
الموضوعات : Special
سیدعطالله سینائی
1
,
مهناز جلیلی
2
,
بهرام سلیمی
3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پایگاه اجتماعی – اقتصادی , اوقات فراغت , جوانان تحصیل کرده.,
ملخص المقالة :
اوقات فراغت، پدیدهای چندبعدی (اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی) است و با همه گیری بیماری کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد پایگاه اجتماعی، اقتصادی با صورت های گوناگون اوقات فراغت جوانان تحصیل کرده است که از نظریه سبک زندگی پیر بوردیو و آراء ژوفر دومازیه استفاده شده است. روش پژوهش، پيمايشي و ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود. جامعه آماری شامل جوانان دانشجوی بالای 20 سال ساکن کرج در زمستان سال 1399 که 400 نفر به عنوان نمونه اصلی پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد متغیر مستقل پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر فراغتهای جسمانی با0.462، هنری-فرهنگی با 0.597 ، عملی با 0.398، فکری با 0.473 ، اجتماعی با 0.418 تاثیر گذار بوده است. نتایج بیانگر آن است که ميان پایگاه اقتصادی اجتماعی با نحوه گذران اوقات فراغت جوانان ارتباط معناداری وجود دارد
