مقايسهاي هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات :
1 - دانشگاه فرهنگیان یاسوج
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, هوش, یاسوج, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
دانشآموزان در يادگيري درسهای آموزش دادهشده داراي توانمندیهای متفاوتياند عدهاي مستعد يادگيري و عدهاي فاقد استعداد لازم براي یادگیریاند. هدف پژوهش حاضر مقايسهاي هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج است. جمعیت موردمطالعه 397 نفر دانشآموز (205 نفر دختر و 192 نفر پسر) مقطع ابتدایی شهر یاسوج میباشد که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از آزمون ریون، بهره هوشی آنان موردسنجش قرار گرفت؛ ملاک پیشرفت تحصیلی آنان میانگین نمرههای سه ماه اول، دوم و سوم، پس از حذف نمرههای انضباط و ورزش در نظر گرفته شد. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این است که بهره هوشی دانشآموزان در میزان پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر مثبت و معنیداری داشته است و همچنین عواملی نظیر تحصیلات و شغل والدین نیز ازنظر آماری رابطه معنیداری با پیشرفت تحصیلی و هوش داشته است. (P<0.001)
• احمدي، علیاصغر. (1372). مفاهيم بنيادي در روانشناسي نوجواني و جواني، چاپ پنجم، نشر بنياد.
• احمدوند، علي. (1383). بهداشت رواني. تهران. انتشارات پيام نور.
• اسماعيلي، غلامعلي. (1377). بررسي سلامت روان دانشجويان دانشگاههاي تهران. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.
• امين بيگي، علي، عباس زاده، صمد علی. (1384). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R و بررسي سلامت رواني دانشآموزان 18- 15 ساله استان آذربايجان غربي.
• آزاد، حسين. (1382). آسیبشناسی رواني (2). تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (با همکاري انتشارات دليل).
• اورنسون، اليوت. (1377). روانشناسي اجتماعي. ترجمه دكتر حسين لشكر كن، چاپ يازدهم، انتشارات رشد.
• بهادرخان، جواد. (1372). بررسي همه گير شناسي اختلالات رواني در مناطق روستايي گناباد. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• بوالهدي، جعفر. (1370). بهداشت روان. تهران. انتشارات تبليغ بشري.
• پارسا، محمد. (1360). روانشناسی یادگیری، تهران، موسسه انتشارات بعثت، چاپ اول
• حقانی، علی اصغر. (1378). روانشناسی رشد نوجوانان، تهران، نشر شورا، چاپ اول.
• حقیقی، محمدعلي، (1382). تکنولوژی و مهندسی فکر، تهران، انتشارات فرار وان، چاپ چهارم.
• ديوسيون، جرالدسي. نيل، جان ام. کرنيگ، آن ام. مرتجم دهستاني، مهدي. (1383). تهران. نشر ويرايش.
• رضاپور، احمد. (1376). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R بر روي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شهيد چمران اهواز، پایاننامه کارشناسي ارشد. دانشگاه علامه طباطبايي.
• رئوفی، محمد حسین. (1380). مدیریت رفتار کلاسی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم
• شاملو، سعيد. (1373). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شاملو، سعيد. (1378). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شريفي، حسن پاشا. (1381). اصول روان سنجي و روان آزمايي. تهران. مرکز نشر و پخش آثار روانشناسي تربيتي.
• شعاري نژاد، علي اکبر. (1370). روانشناسي عمومي. تهران، توس
• شفيع آبادي، عبدالله.ناصري، غلامرضا. (1377). نظريههاي مشاوره و روان درماني. تهران. مرکز آموزشگاهي.
• كريمي، يوسف. (1383). روانشناسي اجتماعي. چاپ هيجدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.
• کي نيا، مهدي (1384). روانشناسي جنايي. تهران. انتشارات رشد.
• گنجي، حمزه. (1381). روانشناسي عمومي. تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (با همکاري انتشارات دليل).
• مرعشي، حسن. (1375). بررسي سلامت رواني در جانبازان شاغل و غيرشاغل اهواز. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.
• ميرزائي، رقيه (1359). ارزيابي پايايي و اعتبار آزمون SCL-90-R در ايران. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• نجاريان، بهمن. داودي، ايران. (1380). ساخت و اعتباريابي SCL-25. مجله روانشناسي سال پنجم. شماره 2
• هيلگارد، ارنست و همكاران. (1370). زمينه روانشناسي. جلد دوم، ترجمه محمدنقي براهني و ديگران، چاپ سوم، انتشارات رشد.