بررسي مقايسهاي هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات :زینب فرح پور 1 , ظریفه زمانیان نژاد 2 , رسول زمانیان نژاد 3
1 - دانشگاه پیام نور واحد یاسوج
2 - دانشگاه یاسوج
3 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, هوش, هوش هیجانی, شهر یاسوج,
ملخص المقالة :
دنياي امروز در حال تغيير است. زندگي در حال پيچيدهتر شدن است و ديگر فرصت فکر کردن به ما نميدهد. در اين شرايط ما واقعاً نياز به داشتن يک قدرت بالا و يک مهارت بالا براي ايجاد ارتباط با اين جهان جهاني شده داريم و کساني ميتوانند در اين بازار جهاني بازي را ببرند که داراي مهارت بالايي در هوش هيجاني باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسي مقايسهاي هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج است. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر، پرسشنامه استاندارد میباشد که بررسی مقایسهای هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی موردمطالعه را مشخص مینماید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یاسوج میباشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. یعنی با افزایش هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش مییابد.
• احمدي، علیاصغر. (1372). مفاهيم بنيادي در روانشناسي نوجواني و جواني، چاپ پنجم، نشر بنياد.
• احمدوند، علي. (1383). بهداشت رواني. تهران. انتشارات پيام نور.
• اسماعيلي، غلامعلي. (1377). بررسي سلامت روان دانشجويان دانشگاههاي تهران. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.
• امين بيگي، علي، عباس زاده، صمد علی. (1384). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R و بررسي سلامت رواني دانش آموزان 18- 15 ساله استان آذربايجان غربي.
• آزاد، حسين. (1382). آسیبشناسی رواني (2). تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (باهمکاري انتشارات دليل).
• اورنسون، اليوت. (1377). روانشناسي اجتماعي. ترجمه دكتر حسين لشكر كن، چاپ يازدهم، انتشارات رشد.
• بهادرخان، جواد. (1372). بررسي همه گير شناسي اختلالات رواني در مناطق روستايي گناباد. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• بوالهدي، جعفر. (1370). بهداشت روان. تهران. انتشارات تبليغ بشري.
• پارسا، محمد. (1360). روان شناسی یادگیری، تهران، موسسه انتشارات بعثت، چاپ اول
• حقانی، علی اصغر. (1378). روانشناسی رشد نوجوانان، تهران، نشر شورا، چاپ اول.
• حقیقی، محمدعلي، (1382). تکنولوژی و مهندسی فکر، تهران، انتشارات فرار وان، چاپ چهارم.
• ديوسيون، جرالدسي. نيل، جان ام. کرنيگ، آن ام. مرتجم دهستاني، مهدي. (1383). تهران. نشر ويرايش.
• رضاپور، احمد. (1376). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R بر روي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شهيد چمران اهواز، پایاننامه کارشناسي ارشد. دانشگاه علامه طباطبايي.
• رئوفی، محمد حسین. (1380). مدیریت رفتار کلاسی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم
• شاملو، سعيد. (1373). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شاملو، سعيد. (1378). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شريفي، حسن پاشا. (1381). اصول روان سنجي و روان آزمايي. تهران. مرکز نشر و پخش آثار روانشناسي تربيتي.
• شعاري نژاد، علي اکبر. (1370). روانشناسي عمومي. تهران، توس
• شفيع آبادي، عبدالله.ناصري، غلامرضا. (1377). نظريههاي مشاوره و روان درماني. تهران. مرکز آموزشگاهي.
• كريمي، يوسف. (1383). روانشناسي اجتماعي. چاپ هيجدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.
• کي نيا، مهدي (1384). روانشناسي جنايي. تهران. انتشارات رشد.
• گنجي، حمزه. (1381). روانشناسي عمومي. تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (باهمکاري انتشارات دليل).
• مرعشي، حسن. (1375). بررسي سلامت رواني در جانبازان شاغل و غيرشاغل اهواز. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.
• ميرزائي، رقيه (1359). ارزيابي پايايي و اعتبار آزمون SCL-90-R در ايران. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• نجاريان، بهمن. داودي، ايران. (1380). ساخت و اعتباريابي SCL-25. مجله روانشناسي سال پنجم. شماره 2
• هيلگارد، ارنست و همكاران. (1370). زمينه روانشناسي. جلد دوم، ترجمه محمدنقي براهني و ديگران، چاپ سوم، انتشارات رشد.